en underlig fråga/fundering

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovehorses

Trådstartare
Kan små barn få jobbigt av att åka runt en massa?
Alltså för att förklara det lite närmare: :smirk:
Om man är mycket ut och rallar med bil m.m. till ex kompisar, släkt. KAn de bli jobbigt för dem?
Jo de kan ju bli överstimulerade men kan de få något annat "fel"?
Min kille är 6½ månad ibland är jag ute och rallar mycket, man vill ju inte sitta innanför fyra väggar alla dagar. Försöker tänka på att någon dag vara hemma hela dagen. Jag får så dåligt samvete ibland.
JAg blir så fruktansvärt rastlös bara, vill ut och träffa människor och vara social.

Hoppas ni förstod min lilla fundering.
Hoppas det är någon annan som är i liknande situation!:D
 
Sv: en underlig fråga/fundering

lovehorses skrev:
Kan små barn få jobbigt av att åka runt en massa?
Alltså för att förklara det lite närmare: :smirk:
Om man är mycket ut och rallar med bil m.m. till ex kompisar, släkt. KAn de bli jobbigt för dem?
Jo de kan ju bli överstimulerade men kan de få något annat "fel"?
Min kille är 6½ månad ibland är jag ute och rallar mycket, man vill ju inte sitta innanför fyra väggar alla dagar. Försöker tänka på att någon dag vara hemma hela dagen. Jag får så dåligt samvete ibland.
JAg blir så fruktansvärt rastlös bara, vill ut och träffa människor och vara social.

Hoppas ni förstod min lilla fundering.
Hoppas det är någon annan som är i liknande situation!:D

Jag har alltid rest mycket med min dotter (och mina föräldrar med mig som liten!) och det inkluderar helgresor till släkt och vänner eftersom ingen annan i min familj bor i Malmö. Dessutom är jag liksom du en som vill se sig omkring (är kulturgeograf) och inte vill sitta hemma för många helger på raken så ibland tar vi oss bara en tur runt Skåne/Själland en dag eller helg för att titta på något intressant. Det var likadant i Belgien där hon föddes. Antingen var det resor till släkten i Sverige eller England eller också resor i vårt närområde för att passa på att se Paris, Holland osv.

Det enda jag kan säga om detta är att hon kanske lärt sig att ta resorna för givet lite för mycket. Ett tag i femårsåldern blev hon rätt blasé och tyckte att "det var väl inget speciellt" det här med att resa. Detta var i samma veva som hon blev gammal nog att uppskatta dagiskompisarna och faktiskt vilja stanna hemma och leka med dem en helg istället för att resa så det blev ett annat "problem". Hon ville hellre till bästisen med sina barbies.

Nu när hon går i ettan har det vänt lite. Hon har insett att många i klassen också reser och att hon som reser extra mycket är lite "cool" verkar det som. Vi reser också mest med tåg vilket hon tycker är kul för då får man ju gå till restaurangvagnar, titta på folk på stationer, ge konduktören biljetter och läsa destinationer osv. och vi tar ofta nattåg eller tåg som kör på färja. Det enda hon tycker är trist nu är sträckan Malmö-Växjö för den gör vi så ofta och det är så oerhört trista tåg.

Det som du med en så liten bebis ska tänka på är väl annars mest att han inte sitter för långa stunder i sträck i sin barnstol eftersom ryggen inte mår bra av det men det är ju en fysisk fråga. Rent intellektuellt tror jag inte de tar skada. Tvärtom. När de blir lite äldre är de resvana, vänjer sig vid att världen inte är som hemma, lär sig tolerans och plockar upp andra vanor. :)
 
Sv: en underlig fråga/fundering

Nej skulle jag säga :) Barn är så anpassningsbara! Men jag tycker alltid att det kan vara svårare att få ihop rutinerna för mat, sömn osv när man åker runt mycket. Men din lilla kille är ju så gamal att jag antar att han precis som min dotter i den åldern sover när han är trött och äter när han är hungrig annars låter han dig veta att han är missnöjd :)

Tror barn och bebisar behöver stimulans, då sover de desto bättre på kvällarna :)
 
Sv: en underlig fråga/fundering

Jag tycker absolut inte du ska oroa dig, då är det värre för de barn som inte kommer ut alls och vet sen inte hur de ska uppföra sig i olika situationer. Vår son, 5 år, har varit med övverallt, mkt restaurant besök, utomlands många gånger, vid handling, möte hos revisorn m.m m.m Jag anser att det bara har utvecklat honom. Det enda som är synd är att han har varit med så mkt i stallet att tycker det är tråkigt att gå dit nu! Det finns inget rätt o fel, du märker själv om barnet inte mår bra.
 
Sv: en underlig fråga/fundering

Nej, små barn mår bra av att få vara nära sina föräldrar, var sedan föräldrarna är spelar mindre roll... Ang sov och matrutiner så brukar det gå att fixa trots att man är på resande fot...
Elin är van att få hänga med lite överallt och vara med på allt, Fredrik har det inte blivit lika mycket med än men det kommer. Han har dock hunnit med ett par styrelsemöten och andra möten...:D
 
Sv: en underlig fråga/fundering

Om ditt barn börjar att sova dåligt och allmänt trassla sådär vid 7-9 månader, så kan det ha blivit för mycket.
Tag en liten paus då tills att barnet blir lugnt igen.
Som Ett-åringar så bara älskar de äventyr och förändringar, så senast då kan du återuppta dina aktiviteter.
 
Sv: en underlig fråga/fundering

Lagom är väl alltid bäst. Man kan ju inte flacka runt hur som helst och tycka eller kräva att barn ska anpassa sig hela tiden. Dom har ju faktiskt lite andra behov än oss vuxna. Men man behöver ju inte vara stugsittare för det! Sen beror det väl på hur miljön är där man är. Springer man runt på stan hela dagarna så blir ju barnet uppstressat och babarderat av intryck. Är man tex i stallet och pular runt eller hälsar på vänner är ju det en helt annan sak- då är det ju mer lugn och ro. Lita på din egen känsla och pejla in hur ditt barn verkar må. Är han belåten, skrattar. och äter och sover som han ska- fine!
 
Sv: en underlig fråga/fundering

Man kan säga att jag blev ensamstående väldigt snabbt när felicia föddes även vi bodde hos hennes pappa. Mne han sket i allt så felicia följde med mig överallt...Jag höll på en del med min bil på den tiden så hon var oftast med mig inne i garaget...Men även om vi var iväg så hade hon sina rutiner och det funkade jätte bra för hon har samma rutiner än idag..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 146
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 656
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 914
Senast: startpompe
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 900
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp