En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Vogue

Trådstartare
Här tycker jag att vi kan diskutera olika tillskott! Det är himla bra om alla skriver lite om vad och varför så att säga! :laugh:

Jag ger själv:

Hyaluron: Pga att hästen har haft en hovledsinflammation och för att ge lite extra i förebyggande syfte. (Tycker även vet som behandlat)

Krafft Röd Mineral Pellets: Pga att dom passar in till det övriga fodret, är väldigt noga med att allt täcks!


Skulle dock gärna vilja hitta något ytterligare för muskler och gärna komb med mage, finns det?

(Har gett linfröolja i alla tider men med tanke på att detta är extratillsatt i müslin vi använder nu så tog jag bort den dosen då jag ej vill att det blir för mycket!)
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Jag har ganska många byttor i foderkammaren...

Foderjäst. För att det är gott och nyttigt.
Fosforbalans. För lite fosfor annars.
Biomag. För lite magnesium annars.
Salt. Så han inte ska behöva slicka så mycket på saltstenen.
Selo-E. Selentillskott.
Salsa mineralmix. Ja, säger sig själv.
Loppefrön. Får kurer emellanåt.
Bakjäst. Bra för magen.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Tänkte på foderjästen och fosforbalans, då använder inte du hippos foderjäst? (med tanke på dd olika kvoterna) skulle du använda hippos istället, om du hade möjlighet?
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Steel-joint: För att förbättra hovkvalitén, har gett dunderresultat och rekommenderas varmt!
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Vad hästarna får varierar lite beroende på grovfodret. Senste året har de fått soja och Hippo Groow mineraler. (det är vad som kompletterat höet bäst) Inför och under pälsfällning samt under den perioden vinterpälsen sätts som mest får de vanlig bakjäst.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Med förra årets värden på grovfodret behövdes bara mineraler. Hoppas på samma i år. Åren innan har min bara fått extra proteinfoder + mineraler.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Tänkte på foderjästen och fosforbalans, då använder inte du hippos foderjäst? (med tanke på dd olika kvoterna) skulle du använda hippos istället, om du hade möjlighet?

Nej, Hippos foderjäst försöker jag undvika. Dels innehåller den palmolja, Ca/P-kvoten är 3.8 och innehållet är generellt sämre än Lantmännens som jag hellre använder. Där är Ca/P-kvoten 0.28 och den innehåller även Saccharomyces cerervisiae (4a1704) 5X10^7 CFU.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

B-vitamin i hög dos för att motverka patellaupphakning.
Ger också evitamin/selentillskott. Brukar fattas selen och hästen är muskelfattig.
Sen får vi se efter anAlys om jAg måste komplettera.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Jag ger mineraler, linfröolja och Vimital harmoni. :)
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

B-vitamin mot patellaupphakning? Hur tycker du att det fungerar och hur stor dos ska man ta? Har haft B-vitamin förut, men slutade då jag läste att de flesta vitaminer får de tillräckligt via fodret.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Jag försöker undvika "fabrikstillverkade" produkter. Har en känslig och lite skör häst och ger just nu en massa tillskott som jag inte vågar sluta med då jag märkt bra resultat på hästen. Hästen har börjat krubbita på äldre dagar och jag fick för mig att han hade magkatarr (trots MKT grovfoder och mkt utevistelse) ger inget kraftfoder.
Bakjäst (för magen)
Linfrökaka
5 olika örter (köper kilovis och blandar själv, ffa för mage)
MSM
nu behöver jag (tyvärr) proteintillskott pga dåliga värden i grovfodret - har precis beställt en säck ren potatisprotein.
Biopromin mineraler + fosforbalans

Har dock inte märkt någon skillnad på krubbitningen, men hovar och päls har blivit bättre och hästen verkar nöjd och glad.
:eek:vad man håller på....
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Har inte fått hem något grovfoder än och har således ingen analys heller.
Men förhoppningsvis ska vi klara oss på en mineralblandning och linfröolja.

Just nu får hästarna
Häst 1.
1 dl havre/betfor (dvs 50/50 havre och betfor)
0,5 dl mineral Granngården avel
1 msk salt
0,25 dl linfröolja (eller om det var 0,5 dl, blev lite osäker nu. För eksem)

Häst 2.
1 dl betfor
0,5 dl Granngården avel
3 msk munkpeppar (jobbigt brunstigt sto, som brunstar typ oavbrutet och går knappt hantera... Svarar bra på stor dos munkpeppar)
0,25 dl linfröolja (samma som häst 1)

Planen var väl att det ska se rätt så likadant ut i vinter. Proteintillskott om det behövs får bli potatisprotein och när betforn är slut blir det kwikbeet istället. Men vi får se vad analysen säger.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Jag ger:

- Sojamjöl pga. häst som har svårt att sätta muskler. Hästen svarar bra på det, och sett till hur drygt det är är det ekonomiskt för mig.

- Glukosamin för... tja, eh, jag vet inte, placeboeffekt? Hästen är en "gammal" travare och det känns helt enkelt bättre, om hon skulle ha trötta leder. Hon har inte visat några sådana tendenser vid utredningar eller dylikt, men som sagt, mammahjärtat blir i alla fall lugnare.

- Biomag pga. grovfoder med lågt magnesiumvärde.

- B-vitamin vid pälssättning. Vissa påstår att det inte "ska" göra skillnad att ge oralt, men jag kan lova att jag märker skillnad på min MÄRR.

Vid något tillfälle har jag även gett en liten mängd djävulsklo då hästen är så spänd, alert och tittig vid uteritt att hon kringelkrokar sig fram, är stjärnkikare och tittar på/är beredd att fly för allt = spända muskler. Men det gör jag endast när hästen haft en riktigt tittig dag och ej på regelbunden basis eller i stora mått. Vet inte om det gör någon skillnad, men det känns i alla fall bättre för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Jag har ganska många byttor i foderkammaren...

Foderjäst. För att det är gott och nyttigt.
Fosforbalans. För lite fosfor annars.
Biomag. För lite magnesium annars.
Salt. Så han inte ska behöva slicka så mycket på saltstenen.
Selo-E. Selentillskott.
Salsa mineralmix. Ja, säger sig själv.
Loppefrön. Får kurer emellanåt.
Bakjäst. Bra för magen.

Glömde ju kallpressad linfröolja, för Omegans skull.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Gamlingen (30 år) äter:
Mineraler - Krafft's blåa säck
Glucosamin - För lederna, vi har märkt stor skillnad!
Biotin - För hovarna

Kallblodstravare 1 (15 år) äter:
Mineraler - samma som föregående
Glucosamin - Utifallatt, han är ju trots allt 15, även om det inte märks ;)
Enzion - För hovarna, som är riktigt dåliga. Har nyss börjat med detta så vi får se om det hjälper nått.

Kallblodstravare 2 (8 år) äter:
Mineraler - samma som föregående

Detta är alltså utöver kraftfoder, som består av Lucern strå och Krafft Muskel (dåligt med protein i höet förra året, har ej gjort nya analysen än).
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Vilka örter blandar du? :)
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Nej, Hippos foderjäst försöker jag undvika. Dels innehåller den palmolja, Ca/P-kvoten är 3.8 och innehållet är generellt sämre än Lantmännens som jag hellre använder. Där är Ca/P-kvoten 0.28 och den innehåller även Saccharomyces cerervisiae (4a1704) 5X10^7 CFU.

När jag för en gångskull tar upp foderfrågor så feltolkar jag allt och ingen hoppar på mig! :rofl: Nu sitter jag i en jäkla sits istället men det är ju bara lösa! *googlar om fosfortillskott*
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

KL
ALltså jag måste fråga, jag ger kraft grund till min 5åring. ENda extra jag ger är kisel för hans torra hovar. STår ju lixom på säcken att det innehåller allt som behövs. Hur fan rent ut sagt vet man exakt vilka extra tillskott de ska ha? HAn har fri tillgång på saltsten och mineraler. Har tyvärr ingen analys på höet.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Det finns foderstatsprogram och tabeller över vad hästen behöver.

Det du behöver veta är;

Näringsanalys på grovfodret.
Vad hästen ska väga när den är i normlhull.
Ålder/kön/ev dräktig el digivande.
Hur mycket den motionerar.

Sen knappar man in de värden man har eller räknar för hand och då får man fram vad som ev behöver läggas till.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 044
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Hej på er det finns säkerligen samma fråga på forumet redan men jag tycker det är lite krångligt o söka så därför skriver jag en...
Svar
6
· Visningar
1 259
Senast: poetin
·
Foder & Strö Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: alexia_sm
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 063
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp