En till vaccinationsfråga...

SilverSkimmel

Trådstartare
Min katt (innekatt, som inte åker på utställningar eller liknande) vaccinerades för ganska exakt snart ett år sedan.

Men nu blir jag helt förvirrad, av både veterinärer och andra får man helt olika råd. Antingen att man ska fortsätta vaccinera varje år, eller att man kan gott och väl ta det varannat år, för att göra det varje år är att övervaccinera (vilket inte känns så bra!).

Hur gör ni, och hur skulle ni göra i min situation?
 
Sv: En till vaccinationsfråga...

Man kom för några år sen på att delen i vaccinet som är mot kattpest håller i 2-3 år beroende på märke. Det som är mot kattsnuva håller dock bara i 1. Att man får olika svar beror nog mest på hur pass uppdaterad veterinären är och vad denne använder sig av för vaccinmärke.
Det man kan göra om man vill ha så gott skydd det går, är att vaccinera vartannat-vart tredje år med kombinationsaccin mot pest OCH snuva och dom åren emellan med ett vaccin enbart för snuva. Tror inte alla märken har det separata dock, så det beror lite på vad din veterinär använder sig av som sagt.
Nu när jag inte har ställt ut, så har jag kört med kombinationsvaccinet vartannat år och inget emellan. Lilltjejen ska ställas ut och även avlas på (jag är halvfodervärd) så hon kommer få snuvevaccinet mellan. Om det blir kombinations vartannat eller vart tredje beror också på vilket min nya veterinär använder sig av.
Det man ska titta på är också hur pass försäkringen täcker. Vissa säger att bolagen bara täcker behandling för snuva och/eller pest om djuret är vaccinerat mot båda varje år. Men jag vet inte mer säkert där.
 
Sv: En till vaccinationsfråga...

Enligt agria är det vaccination enligt FASS som gäller, dvs pest+snuva var tredje år och enbart snuva varje år (för det vaccinet jag använder).
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 301
Senast: monster1
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp