En tävlingsdag för er

qwerty

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig och jag ska snart starta i min första lokala tävling. Nervöst! Därför skulle jag vilja veta hur en normal tävlingsdag ser ut för er!

T.ex i hur god tid innan tävlingen befinner ni er på plats? Om det tar ca 1h att köra dit? Lastar man ur på transportparkeringen eller på stallplanen om hästen ska ha egen tillfällig box? Måste man gå och "startanmäla" sig i sekretariatet? Eller vad gör man där!? Hur långt innan går ni banan? Om ni startar väldigt tidigt i första klassen, går ni banan först och värmer upp sen eller värmer ni upp och går banan sen? Om hästen ska gå nästa klass också, ställer ni in den i boxen igen eller skrittar ni den för hand tills det är dags att värma upp igen?
Åker ni hem direkt efter att ni har tävlat färdigt (och ev prisutdelningar) eller stannar ni kvar tills tävlingsdagen är slut trots att ni bara tävlat i de första klasserna på förmiddagen?

Ja, och allt annat ni kan komma på.. Hästen jag ska rida har aldrig tävlat förut så det är lite nervöst på grund av det också.

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta!:angel:

Sv: En tävlingsdag för er

har inte tävlat så mycket själv men har jobbat som groom

T.ex i hur god tid innan tävlingen befinner ni er på plats? Om det tar ca 1h att köra dit?
1/2 el 1 timme innan bangången
Lastar man ur på transportparkeringen eller på stallplanen om hästen ska ha egen tillfällig box?
vet inte riktigt, transport parkeringen och sen efter första klassen ta hästen till boxen antagligen, dvs vid ett meeting och man har flera klasser på en dag
Hur långt innan går ni banan?
jag går banan när den öppnas, då slipper man stressa
Om ni startar väldigt tidigt i första klassen, går ni banan först och värmer upp sen eller värmer ni upp och går banan sen?
om jag startar bland dom första så värmer jag upp först, ger hästen till häst hållaren och går banan (eller sitter kvar på hästen och ser när de andra går den)
Om hästen ska gå nästa klass också, ställer ni in den i boxen igen eller skrittar ni den för hand tills det är dags att värma upp igen?
sadlar av och ställer in i transporten/boxen igen och ger lunch och vatten.
Åker ni hem direkt efter att ni har tävlat färdigt (och ev prisutdelningar) eller stannar ni kvar tills tävlingsdagen är slut trots att ni bara tävlat i de första klasserna på förmiddagen?
åker hem när vi tävlat färdigt så hästen slipper stå hela dagen i transporten.
Ja, och allt annat ni kan komma på.. Hästen jag ska rida har aldrig tävlat förut så det är lite nervöst på grund av det också.

ta det bara lugnt och ta extra mycket tid på dig, gå en klass bara så det inte blir stressigt mellan klasserna. och ha med dig en häst hållare som också håller koll på hur många som är före dig på banan så du hinner rida fram, i lugn och ro.

Senast ändrad:

Nu var det ett tag sen jag tävlade aktivt men är på gång så smått igen, men jag ser på saken såhär:

Första regeln: ha alltid GOTT om tid så du slipper stressa. Tidsstress är den värsta fienden om man inte är såpass rutinerad att man vet hur allt ska vara eller om man inte har en bra coach eller skötare med sig.
Vet inte hur många tävlingar jag åkt med på som hästskötare (och ryttare) hos en tidigare arbetsgivare. Mycket behagligare om man har lite marginal, särskilt om tävlingsplatsen är ny.
Själv vill jag gärna vara på plats minst 1,5 h före start på en ny tävlingsplats, för att kunna kolla omgivningarna, se var framridningen är, gå bana om det är hoppning, osv. Gillar att kunna skritta hästen ett tag innan med.

I sekretariatet startanmäler du och visar vaccinationsintyg m.m, samt betalr om de inte har haft det via TDB, och så kan du få rida på om det har blivit några nyinkomna strykningar eller annat som påverkar din starttid.

Har faktiskt inte startat bland de första i en hoppning av vad jag kan minnas, men jag skulle nog börja rida fram först och hoppas på att jag har en skötare med mig som jag kan lämpa över hästen på. Vill gäran gå banan så tidigt som möjligt så det är gjort. Känner jag mig osäker ritar jag av banan och stoppar lappen i fickan ifall jag får en blackout på framridningen, så jag kan dubbelkolla. Startart jag mer än en klass skrittar jag av hästen efter runda ett, sedan (beroende på tid mellan) så blir det mat och vatten i transporten och lite vila innan det är dags för nästa. Rider inte fram så mycket inför nästa klass.

Har aldrig haft lånebox så vet inte hur det funkar där.

Finns det inget skäl till att stanna efter ridna klasser så åker jag hem direkt, skönt att komma hem och ställa allt i ordning igen. Skönare för hästen med tror jag.

Men summa sumarum; ha gott om tid- se till att du har med dig mat och vatten till både dig och hästen, kom ihåg att andas och se till att du har med dig all utrstning till både dig och hästen. Och själva hästen ;)
Linor i transporten om det kan behövas (eller kanske en transportgranne behöver hjälp med sin?) Och om möjligt- ha med dig en pålitlig hästskötare, det gör ditt liv så mycket enklare!

Du måste startanmäla innan du lastar ur - viktigt. (för att) Visa upp vaccinationsintyg, resten ska nu finnas på tdb (licenser och grönt kort), kolla starttiderna, att dom stämmer som du tänkt (finns det strykningar?) och dubbelkolla vilket hästnr. du har om du inte redan gjort det.

Jag brukar bara skaffa stallplats om det är ett meeting (två dagar) så vi brukar åka hem ganska snart efter om vi inte är placerade, men du har ju box så det är inga problem att stanna.

Om jag ställer in emellan beror på hur långt det är kvar till nästa start, ibland är det ju inte mer än att man kan lämna den 10 minuter sedan sadla på och allt igen..

Håller med Frokennorlin att, ta med en bra hästskötare! Någon som själv har tävlat som vet vad som gäller (och som kan peppa dig) = ) och ta med lite mat åt hästen, hö och gärna betfor efter sista ritten.

Har bara tävlat en hopptävling och det för flera år sedan så har inte mycket att flika in där ; ) men skritta fram ordentligt, att åka transport en timma är inte så kul för hästen.

Det börjar dra ihop sig och jag ska snart starta i min första lokala tävling. Nervöst! Därför skulle jag vilja veta hur en normal tävlingsdag ser ut för er!

T.ex i hur god tid innan tävlingen befinner ni er på plats? Om det tar ca 1h att köra dit? Lastar man ur på transportparkeringen eller på stallplanen om hästen ska ha egen tillfällig box? Måste man gå och "startanmäla" sig i sekretariatet? Eller vad gör man där!? Hur långt innan går ni banan? Om ni startar väldigt tidigt i första klassen, går ni banan först och värmer upp sen eller värmer ni upp och går banan sen? Om hästen ska gå nästa klass också, ställer ni in den i boxen igen eller skrittar ni den för hand tills det är dags att värma upp igen?

Vi tävlar ofta och det är lite olika med startanmälningar nu förtiden,man får läsa i proposition eller R.M. vad som gäller.
Oftast är man automatiskt startanmäld och behöver inte gå till sekretariatet alls innan start.
Vaccinationsintyg mätintyg m.m. brukar vi visa vid vetrinär besiktning.Ibland står det i proppen eller R.M.att man måste visa det innan urlastning,du får kolla det från gång till gång.
Vi brukar vilja vara på plats en timme innan bangång för att besiktiga,kolla in framhoppning/framridning m.m.
Startar man tidigt rider vi fram innan bangång och någon håller hästen medans vi går banan.Startar vi sent får hästen stå kvar i box eller transport medans vi går banan.
Beräknas det vara många starter mellan klasserna tar vi av honom utrustningen och han får gå in i boxen och vila och dricka framför allt.
Blir det mera bråttom och man har flera hästar med får han ibland stå med utrustningen på, efter att han blivit avskrittad,vi lossar lite på den bara och så får han dricka och lastas på ,eller om någon skrittar honom ute.
När vi ridit färdigt åker vi hem om det inte är lagtävling förstås.

Kl

Tack för era svar!
Men vaccinationsintyg!?!??! Jag har aldrig fått något sådant av min veterinär. Han skriver och stämplar i passet efter varje vaccinering - räknas det då?

Tar åt mig av alla era tips. Det är en lokal tävling så det är ingen veterinärbesiktning (om jag inte är helt ute och cyklar dvs?). Ca 10-15 starter i båda våra klasser. Det är väl inte så mycket? Vet ännu inte hur startlistan ser ut men det är några efteranmälda så jag är i ju inte allra först iaf, men ska jag ändå rida fram och gå banan efteråt om vi säger att jag startar t.ex 5a? Om jag startar 10a? Haha, vet att det kanske är svårt att svara på men om någon har ett hum iaf.

Ska rida en CR och en bed A. Om jag skulle gå felfritt och inom tidsgränsen inom båda, måste jag vara med på någon slags prisutdelning då? Med/utan häst? Direkt efter klassen eller när hålls den isf?

Såg på anläggningsskissen att framridning och framhoppning är på olika ställen, och max 5 st inne på framhoppningen samtidigt. Efter att jag har ridit min runda på tävlingsbanan, ska jag då gå tillbaka till framridningen då och trava/skritta av? Eller var gör man det?

Har med mig flera "slavar"/medhjälpare men tyvärr känner jag ingen som har större tävlingserfarenhet än vanliga klubbtävlingar.. Därför ska vi ut och träningstävla så vi får prova på och få lite rutin på alla moment runtom. Men det är ju ändå bra att veta hur allt går till på själva tävlingsplatsen tänker jag.

Då gör din veterinär helt rätt!

CR har ingen prisutdelning (eftersom ingen vinner) och det är resultatlistan som avgör om du kommer på prisutdelning, det är bara e viss procent av klassen som får pris (25%, minns jag tokigt då?). När prisutdelningen är är olika ibland, oftast är det ca 10 min efter sista ryttaren i klassen. Men det är bara att fråga i sekretariatet = )

lånar knapp

Visst är det nr under E.nr i startlistan som är numret jag ska ha på nummerlappen?? Måste väl vara det.. Står startnummer (02) och E.nr (35) i en klass på 9 startande.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar