En tanke/fråga som väcktes av kastningstråden

gylle

Trådstartare
En kastning/dödfött föl el föl som dör innan registrering kan ju få en del följder jag faktiskt inte tänkt på innan och då pratar jag om unghästtävlingarna, när det gäller dräktiga unghästar så har man ju helt kalkylerat att de skall gå som fölsto ett år senare. Men går man in och läser reglerna så skall de ju ha en REGISTRERAD avkomma, så med andra ord så är man helt till råttorna vad gäller unghästtävlingar om inte avkomman överlever tills den hunnit reggas.
Är ju en ganska stor ekonomisk aspekt också på att starta unghästtävlingarna på en lovande häst, så det blir ju då en minst sagt dubbel smäll om man först förlorar fölet och med det även förlorar möjligheten att gå som fölsto.
Någon drabbad som kollat närmre med ASVH/FHS om det finns möjlighet till några dispenser i dessa lägen ?

Sv: En tanke/fråga som väcktes av kastningstråden

Hur det är med kastningar vet jag inte, men det har tidigare diskuterats här om ston vars föl har fötts normalt men som dött innan det hunnit registreras. Dessa ston har fått starta unghästtävlingarna året efter.

Brukar vara några gränsfall varje år, tumregeln har varit att ev kastning eller dött föl ska vara så sent att stoet verkligen förlorat hela eller större delen av träningssäsongen. Dvs kasta i januari - glöm "bonusåret". De dr stona är ju oftast 4, mkt av det man gör under det året kan man göra även med ett dr sto och till 5-6års hinner man ifatt. Och med hästar kan ju div hända, en talangfull 4-åring kan ju lika gärna råka dra sönder gaffelbanden eller sträcka ryggen mm och missa en säsong. Så jag skulle nog ha både hängslen och livrem, ha en plan B, fortsätta utbilda under hösten t ex.
Finns även de som tycker att stona är gynnade trots fölåret, de 5åriga fölstona är t ex överrepresenterade i prislistorna i 4-årshoppning!
Jag tycker "bonusåret" är en jättebra förmån som vi ska vara rädda om men lite tveksam till att 7-åringar får gå som 6-åringar - då bör de vara ifatt, eller andra halkat efter!

Ok så då är de i alla fall inte helt stelbenta med sin regel.

Jag har själv en dräktig just nu som betäcktes som 4 åring fölar alltså som 5 åring i år. Och planen var att hon ju sedan skulle gå 5 års som 6 åring. Damen ifråga har tyvärr tidigt sagt ifrån att det är "jobbigt" att jobba med fölis i magen och har redan fått sluta jobba sedan ett par månader tillbaka.
Finns ju inte en chans att hon skulle hinna ifatt 5 åringarna om hon kastar sent (vi har ju tyvärr haft abortvirus i stallet).
Likadant när de fölar vid den åldern är det ju inte fel att de får gå 6 års ett år senare annars finns det ju så att säga bara ett år för dem att vara med = välja 5 eller 6 års som 6 åring (Falsterbo har det ju så där finns bara fölsto i 5 års).

Gäller det inte bara för ston som betäcks som treåringar och därmed fölar som fyraåringar?
Jag kan säkert ha fel men har alltid trott att det inte gäller om dom t.ex. är betäckta som fyraåringar.

Nu har jag hittat att jag hade fel!

Liknande trådar

Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 693
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka