En "svensk" medeltida häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare danilo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 501

danilo

Trådstartare
Finns det någon idag levande hästras som kan ha funnits i sverige under medeltiden? En dösvår fråga förstås, men någon som är inläst på "sin" speciella ras kanske vet?

Jag sommarjobbar på ett praktiskt utomhusmuseum där man framställt järn, och använt hästar, och min första tanke är förstås att man måste ta dit några hästar nästa sommar för att göra platsen mer levande. Frågan är då vilken ras.

Islänningar (vilket är så jäkla vanligt vid utomhusteatrar etc): nej, de är ju från Island
Fjordingar: hm, norge.
Ardenner/ Nordsvensk: Är väl inte heller så gammal i sverige?
Gotlandsruss: ?

Sen kom jag inte på några fler kandidater!

Sv: En "svensk" medeltida häst

Skulle nästan tro att gotlandsrusset är den äldsta inhemska rasen vi har i Sverige. Men jag vet inte om man kan räkna den som medeltida eller inte..

Ja ni ska absolut ha häst av det mindre slaget. Brukshästarna i Sverige innan 1900 talet var mycket mindre än vad de är idag. Ardennern blev t.ex. inte vanlig i Sverige förrän i början av 1900 talet. Jag vet inte om gotlandsruss går att spåra ända ner till medeltid, men det är en av våra s.k. ursprrungsraser. Också Ölandshästen är väldigt gammal, den var borta ett tag, men det finns minst en uppfödare på Öland nu vet jag, som försöker återställa rasen i dess ursprungliga skick.

Gotlandsruss är ett bra alternativ! Ofta var inte storleken större, det har man kunnat se på skelett från forna dagar.

I den forntidsby som ligger i närheten här, har de russ som traskar omkring.
Shettisar är väl något man sätter ihop med gruvdrift, men de fanns säkerligen inte här på medeltiden.
Jag hade kört på russ, eller nordsvensk.
I det sistnämnda fallet i så fall hitta små exemplar, för precis som Atle påpekar så var hästarna mindre då.
mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka