En sten - men vad är det i den?

Magiana

Trådstartare
Jag hittade en sten för ett tag sedan som såg rätt speciell ut och jag undrar förstås vad det kan vara i den. Jag tror jag fått vitbalansen rätt i bilderna så färgåtergivningen ska vara korrekt, men det beror ju lite på vad du har för skärm hur det ser ut.

Randen i mitten av stenen är bronsfärgad och i hålet är det något guldaktigt. När jag skrapade med nageln på det guldiga bleknade det. Jag har också lyckats skrapa lite med nageln så att lite av det bronsaktiga också nötts bort och visat mer av det guldaktiga.

Finns det någon geologikunnig som kan komma med någon kvalificerad gissning på vad det kan vara i stenen? Kanske @athena_arabians har svar?

sten1.jpg


sten2.jpg


sten3.jpg


sten4.jpg
 
Tack för svaret! Efter lite googling förstår jag att det är det guldiga som är kopparkisen, men vad det bronsfärgade är har jag inte lyckats komma på.
 
Tack för svaret! Efter lite googling förstår jag att det är det guldiga som är kopparkisen, men vad det bronsfärgade är har jag inte lyckats komma på.
Det kan nog även vara svavelkis (kattguld) men jag är ingen expert, tycker bara det är kul med mineral och stenar.
 
Skulle gissa att det bronsaktiga är kopparkis med en oxiderad yta, eftersom det blev guldaktigt när du skrapade. Den guldaktiga som bleknade när du skrapade är nog svavelkis (pyrit).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp