En söt men kvällstrött fröken:

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kalinsi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 860
K

Kalinsi

Hilda min 9 veckors English Toy Terrier valp gick ganska nyss och lade sig
i sin öppna bur efter en stunds bus:

Hildavilar1.jpg

Och sötnosen somnade ganska snabbt:

Hildavilar2.jpg

Hon är såå sööööt :)

Ett av hennes öron reste sig igår :)

Sv: En söt men kvällstrött fröken:

en dum fråga kanske...
Det där ser ut exakt som min Dvärgpinscher... vad är skillnaden på dom?

en dum fråga kanske...
Det där ser ut exakt som min Dvärgpinscher... vad är skillnaden på dom?

Rent utseendemässigt kan man säga såhär,
om man börjar tex med öronen så på English Toy Terriern är det viktigt att öronen ska ha formen av en ljuslåga.Och från 9 mån ålder ska öronen bäras uppstående.När det gäller Dvärgpinschern ska öron vara ståndöron eller hängande framåtvikta öron och där talas det inte om ljuslågeform på öronen.

När man kikar på halsen så ska den vara vara lång, elegant och lätt välvd på ETT´n (Eng Toy Terriern) och på Dvpinschern står det att den skall vara vara ädelt böjd och inte för kort. Om du tittar på en ETT så skall rygglinjen gå i en lätt båge från skuldran över länden och vidare mot svansansättningen. Bröstkorgen ska vara djup och smal med väl välvda revben och väl uppdragen buklinje. Och bakdelen ska vara mjukt rundad. Läser man om Dvärgpinschern står det att deras rygglinje skall från manken slutta något bakåt, ryggen skall vara kraftig, kort och stram. Ländpartiet skall vara kraftigt. Avståndet från sista revbenet till höften skall vara kort, varvid hunden verkar kompakt.

Överlag kan man nog säga att ETT´n är mer elegant och Dvpinschern är "stabbigare" och mer kompakt, eller hur ska jag uttrycka det? Jag tänkte visa bilder också så att du även ser skillnaden,det är ju svårt att läsa sig till den ibland. Här är en bild på en Dvärgpinscher, det är iofs på en hane och
den ETT jag kommer att visa är på en tik. Men i vilket fall. Här är
INTCh SCh NCh DKCh FINCh NORDCh Exigor's Matcho Manolito:

10567.jpg

Och sedan har du en bild på en English Toy Terrier tik,det är Int & Nord Ch, WW-02, Nordic W-99, SW-00, KBHW-01 Twinstripe Proud Mary:

TwinstripeProudMary.jpg

På dessa två bilder kan du tydligt se skillnaderna. Nu skrev jag alltså om skillnaderna utseendemässigtpå raserna. När det gäller beteende, sätt att vara såkan jag inte uttala mig om DvPinschern då jag aldrig haft någon.
Jag har dock fått en känsla av, när jag läser vad DvPinscher ägare skriver
att DvPinschern är mer krävande. Men somsagt det kan inte jag uttala mig om.

Gällande öronformen som eftersöks hos ETT så är här en bild på den
ljuslågeform som eftersöks:

Bild1-1.jpg

NYA bilder på raringen idag :)

2.jpg

1.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Så ljuvligt underbar!!!!!!! Och samma färg som min Beauceron! Och GordonSettern jag hade förut... Det är nåt med den färgen! OCH din lilla tjejj är ju bara himmelskt fin! Vill ha! :love:

Så ljuvligt underbar!!!!!!! Och samma färg som min Beauceron! Och GordonSettern jag hade förut... Det är nåt med den färgen! OCH din lilla tjejj är ju bara himmelskt fin! Vill ha! :love:

Ja black and tan är helt klart en vacker färg :) Det håller jag med om!
TAck snälla för dom fina orden om raringen Hilda :love:

Vilken underbar valp! :) Jag önskar er två all lycka tillsammans!

Vad roligt det var förresten att se bilderna på skillnaden mellan DP och ETT. ETT:n har ju lite vinthundskropp. Jag vet att man talar om att det eventuellt finns Italiensk vinthund i ETT och tittar man på den bilden så ser man att det inte alls är otroligt :).

Vilken underbar valp! :) Jag önskar er två all lycka tillsammans!

Vad roligt det var förresten att se bilderna på skillnaden mellan DP och ETT. ETT:n har ju lite vinthundskropp. Jag vet att man talar om att det eventuellt finns Italiensk vinthund i ETT och tittar man på den bilden så ser man att det inte alls är otroligt :).

Ser också mkt italienare i den! Fast intressantast hade ändå varit att se bilder på tik/tik eller hane/hane, inte hane av den kraftigare rasen och tik av den tunnare rasen - då blir ju skillnaden kanske större än i verkligheten?

Otroligt söt hund har ts i alla fall!! :laugh:

Rent utseendemässigt kan man säga såhär,
om man börjar tex med öronen så på English Toy Terriern är det viktigt att öronen ska ha formen av en ljuslåga.Och från 9 mån ålder ska öronen bäras uppstående.När det gäller Dvärgpinschern ska öron vara ståndöron eller hängande framåtvikta öron och där talas det inte om ljuslågeform på öronen.

När man kikar på halsen så ska den vara vara lång, elegant och lätt välvd på ETT´n (Eng Toy Terriern) och på Dvpinschern står det att den skall vara vara ädelt böjd och inte för kort. Om du tittar på en ETT så skall rygglinjen gå i en lätt båge från skuldran över länden och vidare mot svansansättningen. Bröstkorgen ska vara djup och smal med väl välvda revben och väl uppdragen buklinje. Och bakdelen ska vara mjukt rundad. Läser man om Dvärgpinschern står det att deras rygglinje skall från manken slutta något bakåt, ryggen skall vara kraftig, kort och stram. Ländpartiet skall vara kraftigt. Avståndet från sista revbenet till höften skall vara kort, varvid hunden verkar kompakt.

Överlag kan man nog säga att ETT´n är mer elegant och Dvpinschern är "stabbigare" och mer kompakt, eller hur ska jag uttrycka det? Jag tänkte visa bilder också så att du även ser skillnaden,det är ju svårt att läsa sig till den ibland. Här är en bild på en Dvärgpinscher, det är iofs på en hane och
den ETT jag kommer att visa är på en tik. Men i vilket fall. Här är
INTCh SCh NCh DKCh FINCh NORDCh Exigor's Matcho Manolito:

10567.jpg

Och sedan har du en bild på en English Toy Terrier tik,det är Int & Nord Ch, WW-02, Nordic W-99, SW-00, KBHW-01 Twinstripe Proud Mary:

TwinstripeProudMary.jpg

På dessa två bilder kan du tydligt se skillnaderna. Nu skrev jag alltså om skillnaderna utseendemässigtpå raserna. När det gäller beteende, sätt att vara såkan jag inte uttala mig om DvPinschern då jag aldrig haft någon.
Jag har dock fått en känsla av, när jag läser vad DvPinscher ägare skriver
att DvPinschern är mer krävande. Men somsagt det kan inte jag uttala mig om.

Utseendet på ett är ju super men hur är de i skallen? Samarbetsvilliga vid träning? ettriga? skäller de? lättillgängliga/reserverade? Vad har man en ett till?

Om du menar dvärgpinschern så brukar de bli vad man gör dem till, de flesta i alla fall. Jag har min 4:e och kan inte tänka mig någon annan ras.

De senaste åren har de varit väldigt populära. Vissa avlar endast på mentalt bra hundar, andra avlar mest för att tjäna pengar. Så är det inom de flesta raser som är populära. Man måste se upp med mentaliteten och kolla på Hunddata hur det har gått på t ex MH och Korning. Man kan inte bara ta för givet att hundar som har gått mentaltest är bra mentalt. Det jag tycker är A och O är att hunden kan hantera alla situationer utan att stressa, bli rädd eller göra utfall.

Om hunden sen blir utställningschampion är det kul, men mentaliteten är i mina ögon viktigare.

Man kan göra det mesta med dem: Utställning, lydnad, agility, freestyle, personspår, viltspår, rallylydnad. Precis som vi så har hundar favoriter. En hund tycker det är skitkul med agility. En annan fungerar inte på det, den tycker kanske att rallylydnad är favoriten. Det som gäller är alltså att man hakar på på det som hunden tycker är roligt. Att man försöker anpassa sig åtminstone delvis efter hunden. Tycker hunden någonting är pest, så blir det aldrig bra resultat. Detta gäller för alla hundar oavsett ras.

Liknande trådar

K
Övr. Hund Min underbara English Toy Terrier valp Hilda blev 6 mån i dagarna. Tänk vad tiden går snabbt! Här är nya bilder på min lilla fröken:
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kalinsi
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 540
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka