Rent utseendemässigt kan man säga såhär,
om man börjar tex med öronen så på English Toy Terriern är det viktigt att öronen ska ha formen av en ljuslåga.Och från 9 mån ålder ska öronen bäras uppstående.När det gäller Dvärgpinschern ska öron vara ståndöron eller hängande framåtvikta öron och där talas det inte om ljuslågeform på öronen.
När man kikar på halsen så ska den vara vara lång, elegant och lätt välvd på ETT´n (Eng Toy Terriern) och på Dvpinschern står det att den skall vara vara ädelt böjd och inte för kort. Om du tittar på en ETT så skall rygglinjen gå i en lätt båge från skuldran över länden och vidare mot svansansättningen. Bröstkorgen ska vara djup och smal med väl välvda revben och väl uppdragen buklinje. Och bakdelen ska vara mjukt rundad. Läser man om Dvärgpinschern står det att deras rygglinje skall från manken slutta något bakåt, ryggen skall vara kraftig, kort och stram. Ländpartiet skall vara kraftigt. Avståndet från sista revbenet till höften skall vara kort, varvid hunden verkar kompakt.
Överlag kan man nog säga att ETT´n är mer elegant och Dvpinschern är "stabbigare" och mer kompakt, eller hur ska jag uttrycka det? Jag tänkte visa bilder också så att du även ser skillnaden,det är ju svårt att läsa sig till den ibland. Här är en bild på en Dvärgpinscher, det är iofs på en hane och
den ETT jag kommer att visa är på en tik. Men i vilket fall. Här är
INTCh SCh NCh DKCh FINCh NORDCh Exigor's Matcho Manolito:
Och sedan har du en bild på en English Toy Terrier tik,det är Int & Nord Ch, WW-02, Nordic W-99, SW-00, KBHW-01 Twinstripe Proud Mary:
På dessa två bilder kan du tydligt se skillnaderna. Nu skrev jag alltså om skillnaderna utseendemässigtpå raserna. När det gäller beteende, sätt att vara såkan jag inte uttala mig om DvPinschern då jag aldrig haft någon.
Jag har dock fått en känsla av, när jag läser vad DvPinscher ägare skriver
att DvPinschern är mer krävande. Men somsagt det kan inte jag uttala mig om.