En setter fattas mig..

Fragile

Trådstartare
Den 31 Maj somnade min gentleman in för gott.
31770882.jpg

Livsgnistan fanns inte längre hos honom och helgen innan bestämde vi oss för o låta honom somna in vid nästan 11års ålder.
Han var ju så fräsch, fina tänder, luktade inte illa i munnen, tjock fin glänsande päls men glimten i ögonen hade försvunnit.
För 3 år sen fick han artros och fick då jättebra smärtstillande för det och han levde upp! Nu verkade de inte längre och på söndagen när han inte ville ha grisöra sa jag till mamma att det är dags nu...

31770880.jpg

Malte fick jag när jag var 15år, min första egna hund! Fick välja ur en kull med 10 valpar och tog den största valpen som låg vid den bästa tutten som en knubbsäl ;)
När vi hämtade honom var det kallt som tusan kommer jag ihåg, vi körde upp på gårdsplanen o ser hur alla valparna springer ut ur hundgården o ut i kylan. Vissa krampar men svansarna är glada.
Vi åker hem och jag är lyckligast i världen :love:
Han kissade inne en gång och det var i sömnen, annars var han jätteduktig på o säga till när han ville gå ut.
Vi missade valpkursen och började på vardagslydnad. Skulle kalla in Malte och han tog en jäkla fart mot mig, passerade och drog en vända för att kolla staketet ;)
Märktes redan tidigt att det var mycket spring i benen och han rymde många gånger. Lydnad o träning var svårt. Väldigt svårmotiverad och disträ.. trodde ett tag att han var döv men så var det inte :cool: :D

Vid 6års ålder började han sakta ner och involvera oss i jakten, då gick han klockrent (i fjällen) för han gick fortfarande stort! Apporten krånglade och efter en vän slog honom med en dummie i huvudet vägrade han. Vi tragglade väl ett tag.
Vid 7år så kastrerade vi honom och han blev då mer kontaktbar och busigare! Man fick längre ögonkontakt och han började äta med stor aptit! Sen kom stelheten men han fick ändå ett bra liv. En riktig gentleman och min bästa vän. Finns inget snällare än honom.

Hälsa Jerker Malte och alla hundar som möter dig däruppe! :love:

Sv: En setter fattas mig..

Beklagar sorgen. Vilken fin herre! :laugh:

Han får ta med en hälsning till min "Roffe" också :bow:

Vilka fina ord om en underbar vän.

Visst är det sorgligt när man måste fatta det slutgiltiga beslutet. Men du har givit din hund ett värdigt avslut.

KRAM

Tack så mycket allihop! Det blir nog lättare med tiden..

Agnes har inte reagerat så mycket på att han är borta men min pappas hund Scott som är under året blev väldigt vilsen efteråt.

Sorg är randig säger dom. Vissa stunder känns det nästan som vanligt. Andra kan saknaden vara bottenlös. Men tiden blir det mer och mer som när man simmar i solvarmt vatten. Du vet. Rätt som det är kommer man in i ett stråk med kallt vatten men man simmar igenom det och kommer ut i det varma ytvattnet igen. Din hund och allt ni delat kommer alltid att finnas kvar och vara en del av ditt liv.

Åh han som jag tyckt är så vacker när du visat bilder:love:
Jag är väldigt svag för settrar efter vi själv varit uppväxt med en röd stolle i huset. Och det blir så fruktansvärt tomt efter dem! All deras vänlighet!

Beklagar verkligen sorgen!:(

Va fint skrivet och det är väldigt sant!

Fritte Kul att du gillade honom! Han var riktigt fin ändå in i slutet. Om jag känner mig själv rätt kommer jag skaffa en setter igen någon dag :) kanske en röd

Tack ni andra också! Saknaden är stor nu men jag vet att jag gjorde rätt beslut i rätt tid

Beklagar sorgen. Minnena bär du med dig och du kommer att minnas era goda stunder. Än så länge har jag mina älsklingar kvar och gammelman 9 år i höst blev pappa till många barn som denna...Jag gruvar mig för den dagen det är dags för honom att vandra vidare, men hans barn finns kvar..
bloggen

Åh beklagar sorgen! :( En sån stilig kille han var!

Men va kul o höra att han fick ett bra och långt liv ändå!

Snart är det nog min tur att låta mitt lilla hjärta gå vidare till andra sidan...han är dock bara 2 år, och har fortfarande så mycket livsglädje kvar i sig...så det känns väldigt hemskt att behöva ta ett sådant beslut, och trodde inte jag skulle behöva ta det på väldigt länge... :cry:

Åh en liten röding! Så söt :love: de är speciella settrarna som någon mer här skrev, verkligen

Misiaczek Ofy, men varför när han är så ung?

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 955
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 248
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 765
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve