en riktig skitgris, vad göra??

fiaskurken

Trådstartare
Använder spån åt min pålle, eftersom det är det enda som är tillåtet i mitt stall. Just för tillfället går det dock åt 2-3 balar i veckan :crazy: Och det blir ju asdyrt :eek: Försöker att lägga en bädd, men han kissar i mitten överallt, sedan vispar han runt på natten så det stinker på morgonen. Någon som har något knep? det verkar inte spela någon roll hur många balar jag har in åt gången heller, efter ett par dagar behöver det fyllas på iallafall.

Någon som vet vad en torvbal kostar? Hur många behöver jag för att fylla upp en box med standartmått (3* 3) tror ni det skulle vara bättre?

Sv: en riktig skitgris, vad göra??

gissning: ca 2-3 balar för å få det sådär fluffigt å gott redan från början... beroende såklart på om du bara ska ha det som underlag för bädd med spån över eller om du ska ha det som strö... jag betalar 65kr balen för torven vi har nu.. stora balar och torven är jättetorr (=räcker längre)...

Kollade på Granngården, där kostade en bal torv 107 kr, så det blir ju nästan lika dyrt då ifall jag betalar 45 kr balen för spån som nu :crazy:

Kan du se dig om efter billigare spån? Vet inte om du är nöjd med sågspån? Vi hämtar sån gratis på närmsta sågverk... :D

Har en riktig smutsnisse jag med! :smirk:
Han uppför sig precis som din. Vi har provat med torv men det blev likadant.
Fördelen var att vi kunde sälja den använda torven till en handelsträdgård, gödslad o klar. :D
Vi har funderat på om det är för han har hästar på båda sidor.
och på så sätt inte har någon lugn vrå.
Men jag tar gärna också i mot goda råd.

har hört att det ska hjälpa att lägga in ett par "pluppar" från ett sto där man vill att de ska göra sitt...(om det är en valack eller hingst då) vet även de som medvetet lämnar kvar pyttelite i den del av boxen som man vill ha som "toalett hörna" :) har inte provat detta själv dock...
min blev otroligt mycket bättre nu efter flytten, han har två fönster men galler runt om annars (vilket jag egentligen var emot från början men men...)innan har han haft sådär så att han kunnat stå å "hänga" ut och kolla...nu har han dessutom en stooor box (16 kvadrat) och torvbädd som var fullständigt omöjligt innan... :)

Har samma problem vi använder 25 balar i månaden och balarn kostar här 55kr :crazy:

:eek: :eek:
25!! oj jäklar... jag som tyckt att jag gjort av med mycket när det kunde gå åt 9-10 per månad :o ;) iof stora balar som räckte i en vecka för alla andra men men :)

Men min bajsar bara duktigt i ett hörn, kissar i mitten och snor sedan runt allt kiss på natten. Han står mittemellan två hästar iof, vet ej om det skulle kunna gå att byta box :cool:

har du testat att sätta upp en boxgardin? kanske åtminstone för halva boxen på båda sidor så att hästen får en "egen hörna"?
kan ju vara nåt å prova innan man byter box kanske :)

LillaMy84 skrev:
:eek: :eek:
25!! oj jäklar... jag som tyckt att jag gjort av med mycket när det kunde gå åt 9-10 per månad :o ;) iof stora balar som räckte i en vecka för alla andra men men :)

aa:o
Jag mockar inte själv så det är stallpersonalen som får roa sig med det;)

Jag har ingen häst utan en mullvad :o
Hon gräver upp så det blir en stor hög i mitten av boxen! Får spåna var 3:e dag. Har provat att lägga in halm så hon har något att pyssla med men det har ingen effekt alls förutom att det är halm i hela boxen. Inget kul att mocka.
Hon avskyr att stå i box så jag längtar efter plusgrader dygnet runt för då åker hon ut!
Någon som har något tips på sysselsättning?

jag har fått tips om att hänga upp petflaska med typ vatten och betfor (lukta gott, intressantare) som dom kan leka med... eller en borste, eller grenar :) för vissa kan en boll vara kul oxå :)

måste bara säga att jag har turen att ha en duktig pojke,kissar i en pöl..och bajsar under fönstret...han står i en hörnbox..kanske de som e lösningen,han kan göra sina behov lite "diskret".....

Har också en skitig häst, stod på spån för längesen med det funkade inte. Varje dag såg det ut som om jag inte mockat på en vecka, fick ta ut 2-3 kärror och lägga in lika mycket nytt... inte kul :crazy:
Nu står hon på spånbädd med massor med halm över, det funkar bättre, men "visp-beteendet" märks ändå vissa dagar !

Du kanske ska testa torv ändå ? Det är mycket enklare att hålla rent. Torv suger liksom ner det blöta till botten och det rörs inte om som på samma sätt. På mitt gamla jobb bytte vi från spån till torv, och det minskade både arbetet och kostnaderna. Det gick åt 1/2-1 bal per vecka för normala hästar och 1 1/2 till de lite skitigare. Nackdelen är att det ser lite tråkigt ut med den bruna färgen...

Om du har bädd till torven kan man bli av med gödseln väldigt enkelt. Vi satte ut annons i den lokala tidningen att man kunde hämta hästgödsel och torv gratis, och vips försvann halva containern. Det är tydligen jättebra att gödsla trädgårdsland och liknande med. Det sparar in en massa dyra pengar som annars hade gått åt att få gödseln bortforslad.

Så, om du får så kan det kanske vara ngt att testa.

Liknande trådar

Hästvård Hur gör ni? Hur mkt strö går det åt per vecka? Jag har haft spån till min, men fick för mig att byta till torv och anlägga en riktig...
2
Svar
26
· Visningar
2 158
Senast: malinsky
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 108
Senast: Ganesco
·
B
Hästvård Hej! Har funderat på att gå över till torv istället för halm. Har nu ett tag haft en djup bädd med endast halm eftersom jag hatar...
Svar
15
· Visningar
1 113
Senast: godaråd
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III