En lurad kompis

S

spanglish

För 3 månader sen köpte en kompis till mig en egen häst, en riktigt ståtlig hingst som honn skulle kunna tvla och gå upp i klasserna med. Hon verligen älskade den. Nu är det så att hennes ridlärare vill att hon ska köpa hennes häst, eller rätter sagt, byta hästar med varandra. Ridläranren har sagt att hästen som min kompis har är för svår och att hon kommer trivas så mycket bättre med hennes valack. Min kompis har verkligen lyssnat på ridläranre och har nu helt plötsligt börjat att inte "tycka om" sin häst. Och jag ser ju själv att den valacken inte är alls samma "kvalité" som hennes. Det verkar nästan som att ridläraren försökter lura på henne den här valcken som inte ens kan gå i form (fast läraren har sagt att den kan göra medelsvår dressyr) mot hennes hingst.

Frågan är, hur ska man säga det här till sin kompis att hennes ,ridlärare som hon tycker mycket om, lurar henne? Jag har försökt att säga till henne at man kanske inte ska lyssna så mycket på vad alla andra säger och då blev hon bara sur.

Det känns liksom inte som att jag bara kan strunta i att en av mina bästa vänner håller på att bli lurad så där. Eller ska jag?

Sv: En lurad kompis

Nej jag tycker inte alls att du ska strunta i det, jag tycker att du ska uttrycka din åsikt klart och tydligt. Du behöver kanske inte säga rent ut att läraren försöker medvetet luras, för det kan bli en komplicerad diskussion, men du kan säga att du inte alls håller med ridläraren och att du tycker kompisen ska behåll sin häst. Kanske säga "annars känns det som om du blir lurad".

Om det nu är din ärliga uppfattning.

Sen ska man inte bara "byta" hästar utan vidare, man ska ju värdera dom och kolla om någon ska lägga pengar emellan. En hingst har t ex ett avelsvärde om det är en fin hingst.

jag får den uppfattningen om att du inte är så gammal, inte din kompis heller. En välutbildad valack är nog en bättre häst att börja med isåfall. Din ridlärare vet nog vad h*n gör. Om nu hingsten är för svår för din kompis så spelar det väl ingen större roll hur bra den är när din kompis ändå inte får ut det bästa ur den.

Om ridlärarens häst är utbildad till msv dressyr så går den nog garanterat i form. Med en duktig ryttare!

Nej, hästen går inte i form. Jag bor i spanien och där är form lika med att ta ner huvudet, men min kompis ser ingen skillnad. Och hästen kan inte gå msv dressyr, läraren bara säger det. Det den kan göra är skänkelvikningar och framdelsvändningar. Jag har själv ridit hästen en gång, och den förstod inte ens halvhalter.

Frågan är ju om ridläraren har rätt eller ej. Men samtidigt ska man ju inte behöva börja tycka illa om sin häst.

Du kanske kan försöka uppmuntra din kompis om hennes häst. Påpeka vad du tycker är bra med honom tex.

Det verkar ju underligt att du inte kan prata med din kompis. Hur nära vänner är ni? Hur har du gått tillväga? Jag hade nog, under en trevlig stund bara sagt det att "du, jag har hört att din ridlärare vill byta häst och jag tänkte bara säga att jag tycker nog att du ska behålla din häst" och sen förklara varför. Poängtera att hon gör som hon vill och att du kan ha fel men det är din åsikt och att du inte vill att hon ska bli besviken.

Men någonstans är det upp till var och en att lära sig hantera människor i sin omgivning och göra val i livet. Man kommer att göra misstag och en del saker man kanske ångrar. Men man har ingen annan att skylla än sig själv och gör hon ngt som hon borde undvikit så är det en lärdom hon har med sig till en annan gång. Tex. att kunna tyda sina egna känslor och vad man vill, och inte påverkas av andras åsikter.

Låter väldigt konstigt, ridlärare brukar ju inte vara de som luras precis. Och känner hon själv att hon inte klarar av hästen eller är det bara ridläraren som säger det?

Som sagt så bor jag i spanien, och här är de flesta ridlärare också hästhandlare, så dom försöker gör så att eleverna ofta säljer och köper nya hästar, eftersom dom känar en slant varje gång dom gör det. Jag har själv blivit frågad ett antal gånger om jag inte ska sälja min häst.:crazy:

Hon tyckte som sagt väldigt mycket om hästen, men hon verkat har andrat sin inställning helt. Ridläraren har sagt att valacken skulle vara bättre för henne, men låter väldigt konstigt när det faktiskt var ridläraren som hitta hästen och sa att den var perfekt för henne.

Då tycker jag din kompis ska kastrera sin hingst och behålla den som valack! Hon ska helt klart satsa på hästen som har bäst kvalitét.
Vill ridläraren byta häst så anser jag att din kompis ska få mellanpengar också ifall att det skiljer i värde på hästarna.

Råd henne att ta ut en objektiv kunnig part, som värderar hästarna utifrån deras kvalitet och utbildning. Om det råder stor diskrepans mellan dessa variabler, se till att en mellan pris skillnad läggs, istället för ett rent byte av hästarna.

Vilken bra ide, jag ska föreslå det till henne. :)

Ja det va ju typ så jag menade, att det ska vara mellanpengar om det skiljer värde i hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve