En löjlig fråga om boxar... :)

Nea86

Trådstartare
Jag har min islandshäst uppstallad i ett jättebra stall här i närheten. Nu kommer det lite nya hästar och vi ska flytta om lite på hästarna, vissa ska alltså byta box. Jag kan välja på att stå kvar i samma eller byta till en annan box. Mitt problem är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska byta eller inte! :P Riktigt I-landsproblem, jag vet... Men hur skulle ni gjort?

Boxen jag har nu är ganska stor, en "storhästbox" om man säger så. I den finns ett fönster och bredvid står en stor häst på varje sida. Min häst är inte jätteförtjust i någon av dom och den ena sparkar ofta i boxväggen in till henne då de får mat. Annars gillar mitt sto boxen och gillar att stå och titta ut genom fönstret. (Dock går det inte riktigt att stänga det ordentligt, tänkte på om det inte är så bra med drag och så?)
Den andra boxen är lixom mitt i stallet och har tre sidaor med stallgång och en boxgranne som hon kommer bra överens med (de går även tillsammans i hagen). Den här boxen är ganska mkt mindre, men inte FÖR liten och i denna boxen kan hon stå med huvudet över boxdörren, om hon når över kanten.. ;) (det kan hon inte i den andra, den är helt stängd och går inte att öppna) .

Så nu står jag här och vet inte vilken jag ska välja... :)
 
Sv: En löjlig fråga om boxar... :)

Boxen jag har nu är ganska stor, en "storhästbox" om man säger så. I den finns ett fönster och bredvid står en stor häst på varje sida. Min häst är inte jätteförtjust i någon av dom och den ena sparkar ofta i boxväggen in till henne då de får mat.

Jag skulle inte vilja ha boxgrannar som sparkar i väggarna vid matdags det kan vara väldigt stressande för hästen. Men det går i och för sig att lösa om man sätter upp en boxgardin eller en skiva så hästarna inte ser varandra, då brukar det bli mindre tjafs men då blir det ju i gengäld mer instängt.

Den andra boxen är lixom mitt i stallet och har tre sidaor med stallgång och en boxgranne som hon kommer bra överens med (de går även tillsammans i hagen). Den här boxen är ganska mkt mindre, men inte FÖR liten och i denna boxen kan hon stå med huvudet över boxdörren, om hon når över kanten

Det är alltså inget fönster i den här boxen eller? Eller finns det fönster som hon ser ut igenom på andra sidan stallgången? Hur hög är boxdörren? En liten häst som står i en box med för hög dörr kommer förmodligen försöka stå med huvudet ut över boxdörren för att se ut. Det kan då bli att hästen står långa stunder och sträcker huvudet uppåt vilket ger en onaturlig ställning och kan skapa spänningar i ryggen. Är det en hemsnickrad boxdörr? För många gånger kan en någotsånär händig människa gör ett "v" i dörren så hästen kan titta ut i så att säga normal ställning
 
Sv: En löjlig fråga om boxar... :)

Jag hade valt boxen jämte hagkompisen så kan dom stå där och snusa på varann när dom är inne :).
 
Sv: En löjlig fråga om boxar... :)

Jag hade bytt box. Min motivering kort och gott: Jag vill ha trevliga grannar och förutsätter att min häst vill det också :)
 
Sv: En löjlig fråga om boxar... :)

Jag hade också bytt box. Jag hatar när mina grannar för oväsen, speciellt om det är under "viktiga" stunder på dagen, som under middagstid när man vill äta och varva ned. Kanske känns lite trist utan fönster men som sagt; om hästen kan kika ut över boxdörren på ett naturligt sätt så tror jag att den tycker att det är ganska kul det med :). Att få stå och småprata med en trevlig boxgranne gör ju sitt för det sociala det med.
 
Sv: En löjlig fråga om boxar... :)

Jag hade nog låtit hästen stå kvar om det inte är mycket sprakande i väggarna. En box med stallgång på 3 sidor går bort för mig om det inte är så att hästarna bara är inne då ingen är i stallet. Även att hagkompisen står som granne där är ett minus enligt mig ifall de är få hästar i hagen. Om de bara är 2 i hagen samt står bredvid varandra inne så har de en tendens att bli för tajta och det ställer till problem vid bla ridning.
Jag hade ett liknande problem för några år sedan då de flesta hästarna i stallet jag står i flyttade. Min häst står i box 2 från ingången och den är utan fönster. Jag hade möjlighet att välja vilken box jag ville i det läget men lät henne stå kvar av 2 orsaker. 1 hon verkade trivas väldigt bra, 2 hon har problem med hosta pch jag tror att det är mer luftväxling i den box hon står i än någon av de som har fönster. Hos oss är hästarna ute ca 12 timmar och boxdörrarna är "halva" så de kan utan problem titta ut i gången.
 
Sv: En löjlig fråga om boxar... :)

Nu har vi testat den andra boxen och upptäckte att hon inte riktigt når över kanten med huvudet ordentligt...
Angående den sparkande boxgrannen så satte vi upp en pressening mellan dem i våras och det funkade jättebra, då slutade han sparka.
Sen går min häst ute dygnet runt året runt i princip så de är inte mkt inne alls.
Hon verkar trivas bra i boxen hon redan har och gillar ju sitt fönster så det kanske blir att låte henne stå kvar där iaf nu, då hon inte kunde titta ut ordentligt över kanten i den andra...
Vad svårt det ska vara att bestämma sig i en sån löljig fråga... :)
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 567
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp