En liten undran

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whizzer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 825
W

Whizzer

Hur länge innan fölningen rider man, o hur snabbt kommer man igång efteråt igen?

Sv: En liten undran

Hur länge innan fölningen rider man, o hur snabbt kommer man igång efteråt igen?

Innan beror på hur mkt stoet orkar, de brukar säga till när de inte vill bli ridna mer. Efter är helt olika, man kan börja när som men jag tycker att stoet bör få gå & bara vara mamma i minst 1,5 - 2 månader.. Men det är ju upp till var och en.

//Diana

vi slutade rida vårat sto i början av dec då sa hon till.blev tröttare snabbare och dessutom surare när man sadlar mm. så då slutade vi.

efter fölningen så började vi rida ca 2 månader efter fölning ca 5 min i hagen med fölet lös när hon fick sitt förra 05. sen börjae vi inte rida ordentligt förräns fölet var 4 mån då fick fölet vara själv i boxen när mamma motionerade ca 15-20 min. sen efter 6 mån satte vi igång stoet helt. å de gick super.

Det är helt individuellt.

Förra gången mitt sto var dräktigt ville hon bli riden fram till 12 dagar innan beräknad fölning (sen gick hon över tiden 20 dagar). Den här gången slutade jag rida då hon var omkring dygn 250 för då sa hon ifrån.

Förra gången red jag henne en månad efter fölning. Hon var överlycklig när jag kom med sadeln och oerhört arbetsvillig. Hon är en väldigt tydlig häst så jag får se vad hon säger om ridning den här gången.

Anledningen till att jag undrar är att på vår ridskola har ett flertal ston som ska föla nu under våren. De är halvblod allihop, o går i vuxengrupperna, så vi har börjat diskutera vilka hästar som blir ersättare när dessa blir mammalediga.
För jag kan inte riktigt tänka mej att de ska gå lika mycket som de gör nu fram till fölningen, o sen fortsätta som vanligt. Lite ledigt måste de ju få ju, för inte kan de tycka att 2 mån sommarbete ska räcka? det är ju ett tag dit oxå

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka