F
Flash
Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara vanligt hö - hösilage, ensilage, lusern o.s.v.
Själv använder jag vanligt hö, och har under årens lopp haft lite huvudbry
för att hitta en bra, pålitlig foderleverantör. Ska tillägga att jag inte kallar mögligt och dammigt hö för foder överhuvudtaget
- så att det är klargjort från början
.
Nu får jag hem 220st småbalar två gånger om året, och är lika nervös
varje gång. Tyvärr syns inte lagringsskador på analysrapporter som är gjorda nästan precis efter skörd, och att hämta ett par, tre balar som prov bevisar egentligen bara att höet var bra/dåligt precis där man tog dom! Och, jo, jag vet att man kan skicka in ett nytt prov för att se hur de hygieniska värdena är...
I höstas hade inte min höleverantör möjlighet att köra hit med balarna själv, så jag körde skytteltrafik med hästtransporten. Detta var i okt. och redan då var de två ytterlagerna på höberget fuktigt (extremt regnig höst), så jag fick kasta undan en hel del (!) för att hitta hö som var värt namnet. OBS! Jag la tillbaka det, som skydd för det torra höet som låg under. Men det var värt det, för så här bra hö - också analysmässigt, har jag aldrig haft
. 2kr/kg betalade jag, exl. analys.
Jag undrar hur ni andra löser det? Okej, har man många hästar fungerar det med hösilage (mina shettisar tål inte det - har provat
) och har man egen vallodling och kan ta in eget hö, så har man ett problem mindre (eller inte, beror väl egentligen på väder och vind :smirk:, skulle jag tro? ). Det vore intressant att se lite hur andra löst grovfoderfrågan
! Är tacksam för allt, och alla, som tar sig tid att göra ett inlägg här under!! 
Själv använder jag vanligt hö, och har under årens lopp haft lite huvudbry
Nu får jag hem 220st småbalar två gånger om året, och är lika nervös
I höstas hade inte min höleverantör möjlighet att köra hit med balarna själv, så jag körde skytteltrafik med hästtransporten. Detta var i okt. och redan då var de två ytterlagerna på höberget fuktigt (extremt regnig höst), så jag fick kasta undan en hel del (!) för att hitta hö som var värt namnet. OBS! Jag la tillbaka det, som skydd för det torra höet som låg under. Men det var värt det, för så här bra hö - också analysmässigt, har jag aldrig haft

Jag undrar hur ni andra löser det? Okej, har man många hästar fungerar det med hösilage (mina shettisar tål inte det - har provat

Senast ändrad av en moderator: