Innan flockens ställning är befäst kommer alltid "diskussioner" om vem som bestämmer uppstå, gerbilerna bråkar och bits alltid i första hand vid sidan av halsen och i nacken ,går striderna över i hårdare bataljer (inte i så ung ålder som din gerbil är i tror jag dock) så kommer det att bli blodiga sår i samma region, nästa steg igen är att de börjar bitas i regionen runt svansroten. Din gerbils tunnhårighet KAN bero på att de andra luggat honom, men säker kan man ju aldrig vara...
Verkar han må bra i övrigt? Pigg och kry? Äter och dricker? Fast i hullet (gör knipprovet i skinnet -går skinnet inte tillbaka direkt är han uttorkad och troligen sjuk). Klara ögon - vaken och nyfiken? I så fall skulle jag inte tro att han bär på någon sjukdom.
Kolla pälsen noga (gärna med förstoringsglas!). Råttor/marsvin och andra smådjur som säljs i djuraffärena är uppfödda hos grossist - min erfarenhet är att de ofta har löss/kvalster. Det är också en möjlig orsak till "flintskalligheten"...gnetterna kliar och din gerbil kan bli pälslös av den orsaken...Isånafall tycker jag att djuraffären ska kosta på sej att ge dej avlusningsmedel. Ett par omgångar med det så brukar det vara fixat...om man VILL alltså, annars får de ta tillbaka individen..
Hoppas det går bra för er!