En liten gerbilfråga..

aiquen

Trådstartare
Tappar gerbil-ungar "bebispälsen" (typ som hästar tappar fölpälsen) och hur ser det då ut? Hur gamla är de när de tappar den och finns det något ställe på kroppen där det kan ta/tar extra lång tid för den nya pälsen att växa ut?

Någon som vet?

Nej, mej veterligen får de sin "riktiga" päls redan från början...men å andra sidan har ju alla mina gerbiler haft pälsen "klar" när jag fått dem..
Men jag har pratar med så många uppfödare att jag tycker att de borde nämnt om de hade haft "babypäls"

Okej. Jag fick nämligen en liten unge från en djuraffär i födesledagspresent för ett par dagar sedan, och den är mycket tunnhårig i nacken. Ingen vet vad det kan vara för något. Den är brun/svart i pälsen på hela kroppen utom på huvudet där den är cremefärgad (nej, jag vet som synes inte vad de olika färgerna heter :p) så de i djuraffären funderar på om han liksom på något sätt fötts, om inte helt så åtminstone en del, cremefärgad och nu håller på att byta päls?

Jag har dock aldrig hört talas om något dylikt så jag går i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka den nu. Vill ju inte att den ska smitta ner den andre som den ska sättas ihop med, om den är sjuk. Dock börjar jag ju fästa mig vid den lilla rackaren. :crazy: :(

Vet varken ut eller in..

Det är inte helt omöjligt att den är tunnhårig i nacken för att den varit lågt stående i rang. Troligen har de andra i ung-flocken sett till att visa den det. Ring djuraffären och berätta om dina orostankar och säg dem att om den verkar vara sjuk om en vecka så kommer du att lämna den tillbaka.
Jag har fått hem tamråttor från djuraffärn som påvisat både mycoplasma och kvalster redan som ungar, de åkte tillbaka direkt!

Jo, eftersom det var min mamma (som inte är ett dugg van vid smådjur) som köpte ungen la hon inte märke till att den såg konstig ut i nacken när hon var där, så vi åkte tillbaka dagen därpå med den, och de sa då att vi skulle ge den några droppar (just nu kommer jag inte ihåg vad det var för något) i vattnet samt hålla koll på den. Blev det sedan inte bättre fick vi lämna tillbaka den.

Jag vet ju dock inte längre hur länge jag vågar vänta med tanke på att den bör vara så ung som möjligt när den släpps ihop med den andre, men en vecka hit eller dit har kanske inte har så stor betydelse..

Men vad menar du med att den har varit lågt stående i rang? Vad har det med att den är tunnhårig i nacken att göra? :confused:

Innan flockens ställning är befäst kommer alltid "diskussioner" om vem som bestämmer uppstå, gerbilerna bråkar och bits alltid i första hand vid sidan av halsen och i nacken ,går striderna över i hårdare bataljer (inte i så ung ålder som din gerbil är i tror jag dock) så kommer det att bli blodiga sår i samma region, nästa steg igen är att de börjar bitas i regionen runt svansroten. Din gerbils tunnhårighet KAN bero på att de andra luggat honom, men säker kan man ju aldrig vara...

Verkar han må bra i övrigt? Pigg och kry? Äter och dricker? Fast i hullet (gör knipprovet i skinnet -går skinnet inte tillbaka direkt är han uttorkad och troligen sjuk). Klara ögon - vaken och nyfiken? I så fall skulle jag inte tro att han bär på någon sjukdom.
Kolla pälsen noga (gärna med förstoringsglas!). Råttor/marsvin och andra smådjur som säljs i djuraffärena är uppfödda hos grossist - min erfarenhet är att de ofta har löss/kvalster. Det är också en möjlig orsak till "flintskalligheten"...gnetterna kliar och din gerbil kan bli pälslös av den orsaken...Isånafall tycker jag att djuraffären ska kosta på sej att ge dej avlusningsmedel. Ett par omgångar med det så brukar det vara fixat...om man VILL alltså, annars får de ta tillbaka individen..

Hoppas det går bra för er!

Jaha, du menar så. Men jo, det var även de i djuraffären lite inne på, men blev lite förbryllade över att det är så jämnt. Det är liksom inte som det är några tussar bortslitna lite här och var som de tyckte att det borde vara om det kommer från ett bett, utan det är lite hår i nacken och sedan en alldeles jämn kant över till det andra sen. Fast det kanske inte alls behöver vara några ojämna kanter eller så om han fått sig ett rejälare bett i nacken. Egentligen borde det kanske inte behöva vara det om bettet hamnat just där..?

Och i övrigt verkar han må bra, ja. Han är pigg som attan, äter, dricker, följer en nyfiket med blicken och ser helt normal ut förutom den där nacken. Idag tycker dock både mamma och jag att han faktiskt HAR fått mer päls i nacken jämfört med vad han hade när han kom. Det ser fortfarande inte normalt ut men bättre, så förhoppningsvis är det ingenting, utan kommer bli bättre nu. Vi får avvakta några dagar till och se om det forsätter bättra sig så får vi se sen. :)

Tack så jättemycket för dina svar! :bow:

Håller tummarna för dej - så kan du hålla dina för mej - se min tråd om bråk... :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama