En liten fundering på ny gren.

F

feliand

Hejsan, jag sitter och funderar lite. Min lilla goa shetlandsponny är liten, men hoppar som en gud i löshoppning! 110 cm har han hoppat ungefär. Varför finns det inte löshoppningsgren? Att tävla i alltså! Tänk vad roligt det hade varit! Eller det kanske redan finns? Isåfall hade jag ställt upp direkt. För min lilla kille är bara 96 cm hög, men hoppar ändå 100 cm när jag ändå bara haft igång han i några dagar nu. Han är helt tokig. Jag har dock aldrig provat att hoppa med ryttare på ryggen. Min lillasyster är inte duktig nog och håller fortfarande på att öva in galoppen, och jag själv är ju både för lång och för tung, 169 centimeter och 50 kilo på den lille fisen hade nog sätt roligt ut. Men jag funderar på att aktivera han så han är startklar till våren/sommaren i månadshoppningen på 50 centimeter. Även om jag vet att han har kapacitet till såå mycket mer utan ryttare. Så varför finns det inte tävlingar i löshopp? Det borde det finnas!

Sv: En liten fundering på ny gren.

Säkerhetsrisk
Man kan inte värma upp hästarna innan
Det blir ingen kvalité i hoppningen

lite sånt fluff :D

Vore kul men kanske inte om det bara gällde vem som hoppar högst. Lite hoppteknikbedömning och sånt vore ju mer pssande.
Sedan tycker jag visst att man kan värma upp! Gå med dem ett tag, låta dem börja lågt så är det väl inga problem?

Håller med! Jag värmer alltd upp innan, skrittar fram vid hand, samma sak med trav och låter de traska runt som de vill, busar lite och börjar sedan med låga höjder.

Vad skulle en sån tävling gå ut på då? Att bara höja, höja och höja hindren tills hästen vägrar? Det skulle ta en hel vecka att avsluta en tävling om det är flera ekipage med. Eftersom hästar sällan river när de löshoppar så skulle det inte bli så mycket till tävling, samt att hela grejen med hoppning är samspelet mellan ryttare och häst, tempot, snäva svängar, kluriga vinklar, etc. Allt det går ju förlorat om hästen ska springa själv i en inhägnad och hoppa på rakt spår...

Vad skulle en sån tävling gå ut på då? Att bara höja, höja och höja hindren tills hästen vägrar? Det skulle ta en hel vecka att avsluta en tävling om det är flera ekipage med. Eftersom hästar sällan river när de löshoppar så skulle det inte bli så mycket till tävling, samt att hela grejen med hoppning är samspelet mellan ryttare och häst, tempot, snäva svängar, kluriga vinklar, etc. Allt det går ju förlorat om hästen ska springa själv i en inhägnad och hoppa på rakt spår...

jag syftar på löshopp där ryttaren springer med igenom hinderna, så det blir en liten utmaning. även med lite andra hinder med, något liknande agility kanske.
självklart som i hoppning ska det ju finnas en bana där man värma upp hästarna genom att hoppa kanske 20 centimeters hinder och springa runt lite. Sedan ska man ju även isåfall tävla i en speciell klass precis som när man sitter på häst ryggen. vägran osv. får man 4 fel för. samma sak fast ryttaren springer sidanom. I vanlig hoppninh höjer ni väll inte hela tiden tills hästen vägrar? nej. tänkte väll det :D

En sån gren har vi redan i Rid och Körklubben Shetland. Vi har haft en sån tävling i år och en förra året. (Springa med hästen genom hoppbana på 40-50 cm.)

Ja, fast på våra tävlingar ska handlern hoppa också, inte springa bredvid.

Varför skulle man inte kunna ha en höjdhoppstävling ??? Det kan väl inte finnas hur många shettisar som helst som kan hoppa högt på samma ställe, eller så får man ju sätte ett max antal. Det hade väl varit lite fräckt om det bara hade varit shettisar som tävla, de har kanske lite svårt att konkurrera med större ponnyer och hästar annars.

Och sen kan man alltid longera som uppvärmning innan man löshoppar, gå med den först sedan trava och galoppera lite på lina.
Det behöver inte vara så svårt ..

Varför skulle man inte kunna ha en höjdhoppstävling ??? Det kan väl inte finnas hur många shettisar som helst som kan hoppa högt på samma ställe, eller så får man ju sätte ett max antal. Det hade väl varit lite fräckt om det bara hade varit shettisar som tävla, de har kanske lite svårt att konkurrera med större ponnyer och hästar annars.

Och sen kan man alltid longera som uppvärmning innan man löshoppar, gå med den först sedan trava och galoppera lite på lina.
Det behöver inte vara så svårt ..

håller med allt :bow::bow::bow:

Varför svarar du mig för? Jag har ställt frågor till TS som jag inte fått så många svar på. Först pratades det om löshoppning, sen kom det fram att det handlade om hoppning med ledare och då skrev jag bara att det redan finns såna klasser.

Det finns massor med duktiga shettisar som hoppar högt och som visst har nåt att säga till om på ponnytävlingar. ;)

Det hade varit grymt kul att ha tävlingar så som den i videon. Banhoppning på tid, och samma felberäkning som vanligt. Bara att handlern går bredvid hindren. Annars blir det tufft när det går uppåt i nivå.....:p

Liknande trådar

F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 417
Senast: neferra
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 734
C
Hoppning Det är hoppning på ridskolan i helgen och jag vet inte om jag ska vara med eller inte. Min häst hoppar 70-80-90 banor hemma och enstaka...
Svar
1
· Visningar
1 252
Senast: Arwyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka