En liten fråga

D

Dream

Jag har köpt en ny häst ifrån danmark och fick ett papper där det står att hästen inte får användas för livsmedelsbruk. medecinen hästen har fått hete Plegial vad är de för något?

Sv: En liten fråga

Fas de är väl inget preparat med livstids karäns?

jo plegicil är jag ganska säker det livstidskarens på, det är nog en av anledningarna att det inte används lika mycket idag som den gjorde förr.

Mvh
Camilla

gladys skrev:
Finns det en lista nånstans dår det står karenstider på olika preparat??

STC har lista på vilka karenser som gäller för travhästar som ska tävla/träna hårt. Annars vet jag inte mer än att det ibland kan stå på flaskorna.

//Lillan

Det är livstids karens på pleg!!!
Vilket betyder att mina hästar ej får bli korv, och det är BRA.

Lillan_tuff skrev:
STC har lista på vilka karenser som gäller för travhästar som ska tävla/träna hårt. Annars vet jag inte mer än att det ibland kan stå på flaskorna.

//Lillan
Fast den listan är väl karens inför tävling?

fragansia skrev:
Fast den listan är väl karens inför tävling?

Beror ju på hur man tolkar det. För i STC reglemente står det faktiskt att allt som innebär tävlingsliknande arbete (kommer ite ihåg ordagrant vad det stod) men det betyder snabbjobb på rundbana,rakbana o dyl. inte ska göras med vissa preparat i kroppen på hästen...

Lillan_tuff skrev:
Beror ju på hur man tolkar det. För i STC reglemente står det faktiskt att allt som innebär tävlingsliknande arbete (kommer ite ihåg ordagrant vad det stod) men det betyder snabbjobb på rundbana,rakbana o dyl. inte ska göras med vissa preparat i kroppen på hästen...
Jo, men fråga var ju om det var livstidskarens:idea: Och det kan man väl inte utläsa av den litsan? Eller är det jag som missat, skumläste bara...

Är det livstids karens på plegicil :eek: Min häst fick många sådana sprutor under sin sjukdomstid i höstas. Ingen veterinär sa något om det, antecknade i passet och inte heller stod det på förrättningsunderlaget att det var livstid på det, 14 dgr slakt tror jag det står.

Edit: Kollade nu och slakt står onte med alls. Skumt att inte vet skrev något i passet.

Senast ändrad:

Glimfeather skrev:
Är det livstids karens på plegicil :eek: Min häst fick många sådana sprutor under sin sjukdomstid i höstas. Ingen veterinär sa något om det, antecknade i passet och inte heller stod det på förrättningsunderlaget att det var livstid på det, 14 dgr slakt tror jag det står.

Edit: Kollade nu och slakt står onte med alls. Skumt att inte vet skrev något i passet.

Min häst blev pleggad rejält för några år sen när hon fick gaffelbenet avsparkat. Inne på ATG fick jag skriva under papper på att jag godkände det.
Men alltså, grejen egentligen är att vem vet om det??? Mer än jag menar jag? Hade ju faktiskt glömt det tills jag läste inlägget. :o
Finns inga journaler kvar för dom har brunnit upp, så det enda är väl orginal på atg?

Och vad skulle hända om jag glömt det igen, den dagen det kanske skulle bli aktuellt? Femtio magsjuka i Finspång i stora bokstäver på Expressen??? :confused:

Vet frågade inte ens mig liksom... Inte för att jag bryr mig, men det är ju en principsak. Min pleggades bara ifall hon skulle bli besvärlig när jag sprang med henne...

Min Missy pleggades rätt rijält i Danmark och jag har ett gult papper därifrån där förra ägaren skrivit på. Sen har hon även pleggas rijält här i svergie ich fått Butta så det stog i passet men jag fick också två papper om det där vi fick skriva under.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama