En liten fraga om skogsbruk

hastflicka

Trådstartare
Nar man gar i skogen eller kor efter vaggen och aker forbi kalhyggen ser man hur varenda trad ar borta ... utom nagra fa som ar avsagade en 4-5 meter fran marken. Det ser helt "random" ut. Det star avsagade superhoga stubbar pa vart enda kal-hygge. Varfor? Vad har de for funktion? For visst maste det finnas en orsak att man sagar sa och sedan sparar dem?

Högstubbar. Det är för att insekter och fåglar bygger bon där och man gynnar den biologiska mångfalden.

Jag vet inte om det är lagkrav på att lämna ett visst antal men om du är certifierad är det iaf det *tror*

Nar man gar i skogen eller kor efter vaggen och aker forbi kalhyggen ser man hur varenda trad ar borta ... utom nagra fa som ar avsagade en 4-5 meter fran marken. Det ser helt "random" ut. Det star avsagade superhoga stubbar pa vart enda kal-hygge. Varfor? Vad har de for funktion? For visst maste det finnas en orsak att man sagar sa och sedan sparar dem?

De höga stubbarna kallas för högstubbar och är till för insektslivet. :)

Ligger det en stor sten eller en stock på dem är det maskinföraren som skrutit: "Titta vad duktig jag är att styra maskinen"! Helt livsfarligt, de kan ramla ner när som helst.

De som certifierar sitt skogsbruk lämnar ett visst antal högstubbar eller torrträn kvar på hygget. För insekts o fågellivet. Det är överlag så att hyggena är betydligt mer "ostädade" idag än för 20 år sedan. Dels för att man kör på en del av riset och dels för att man lämnar vegitation vid bäckar, åar o sjökanter.

Certifiering. : man tar större miljöhänsyn än vad lagstiftningen kräver. Där ingår även att man avsätter ett visst antal % av fastigheten där inget skogsbruk sker överhuvudtaget! man avverkar inte.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Migo
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 185
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar