En liten fråga ang quadrisol

Lurcher

Trådstartare
Har mycket intresserat läst alla fång trådar.

Hästen här får fång mycket lätt. Blev i början behandlad med butta och Finadyne som jag kan läsa här nästan alla fånghästar får, men vi fick inga resultat av dessa mediciner.

Vet skrev ut Quadrisol och det fungerar jättebra. Vad är skillnaden på dessa preparat?

Tacksam för svar

Sv: En liten fråga ang quadrisol

Jag vet inte skillnaden på dessa mediciner, men bör ju vara olika versamma substanser i dom. Min numera ängla häst (dog i tarmvred för snart 2 år sedan) som oxå hade fång, behandlades första gången med Finadyne, o när hon sedan fick ett återfall på hösten samma år behandlades hon med Quadrisol med väldigt gott resultat.

Tänkte bara att det är sällan man läser här att andra hästar har blivit behandlade med Quadrisol mot fång.

De flesta verkar få butta/fina.

Det är så smidigt att administrera också med den lilla mun"sprutan" istället för påsar med pulver.

Tack för svaret, Arabia. :)

Min fångis fick också Quadrisol.
Han fick det från början med väldigt bra resultat.
Jag gav honom intravenöst 1 gång/dag i 10-14 dagar (kommer inte ihåg exakt, och orkar inte rota bland papperna).

Senast ändrad:

du får hålla stenkoll på munnen, min häst fick brännsår i munnen efter bara några dagar. :crazy:

Ja det är ju den saken plus relativt små överdoseringsmarginaler som gör att vet inte är så pigga på quadrisol.
PL

Här nere tvistar veterinären om det,min gammla erfarna vet.ordinerade det till min fång (eller inte) häst men i oral gel form,ges 2 ggr om dagen,större dos morgon och påfylning kväll.
Den yngre nyligen utexamin.vet (ca 5år sen) sa nej,det har dålig verkan på fång o skrev ut butta
Jag sitter mitt emellan dom men efter lite läsning i fass.vet så ger nog jag helrre butta om hästen inte är dräktigt,även om jag just nu provar vad som helst :idea:

Tack för svaren, men...
vad är skillnaden?

Vad skiljer quadrisolen från de andra?

PL, varför är det farligare om det blir överdoserat?
Blir lite rädd eftersom min vet säger: - ge lite extra, det skadar inte.

Förlåt att jag envisas, men frågar man inte får man inte svar. :)

Både fenylbutazon, finadynde och quadrisol tillhör gruppen NSAID och har i princip samma verkningsmekanism. Pga att den verksamma substansen är olika skiljer sig sättet de utövar sin funktion något åt (marginellt) och det verkar som att olika individer svarar olika bra på respektive preoarat. Har man inte effekt av det ena är det mao en bra idé att testa något av de andra.

Butta är det preparat som inom veterinärkåren (om det inte har ändrat sig på sistone) anses som mest effektivt vid just fång, varför man ofta väljer detta i första hand.

Skillnaden - ja som Magnecyl vs Ipren typ.

delvis kl

har läst på många engelska och utländska sidor att man ger acepromazin (stavning?), blodförtunnande, vid fång. men har aldrig hört om någon i sverige som har fått det utskrivet. förekommer det här öht?

Tack för svaren, men...
vad är skillnaden?

Vad skiljer quadrisolen från de andra?

PL, varför är det farligare om det blir överdoserat?
Blir lite rädd eftersom min vet säger: - ge lite extra, det skadar inte.

Förlåt att jag envisas, men frågar man inte får man inte svar. :)

min fångis fick också quadrisol från start och när hon fick återfall och min numer favvo vet var minst sagt tveksam till detta men eftersom hon redan fått de så fick hon fortsätta kommer ej ihåg vad hon ville ge i stället till saken hör att hon hade föl vid sidan. Hon var dock mkt tydlig med riskerna vid överdosering som också var ytters lätt att göra då marginalerna är små. nått att tänka på...

idag skulle jag inte ge det men det jag vet om det utan något alternativ.

delvis kl

har läst på många engelska och utländska sidor att man ger acepromazin (stavning?), blodförtunnande, vid fång. men har aldrig hört om någon i sverige som har fått det utskrivet. förekommer det här öht?

Acepromazin= Plegicil. Att man ger det vid fång har jag inte hört? I våra anteckningar står heller inget om nån direkt blodförtunnande effekt, dock är det blodkärlsvidgande och ger lägre blodtryck. Kanske är det du menar?

Behandling med blodförtunnande diskuteras som behandling vid fång i vissa kretsar. Men jag tror du minns fel ang acepromazin (Pleg, Sedalin), den enda effekt i "blodväg" man får är blodtrycksfall. Pleg ska kunna förstärka effekten av smärtstillande (vet ej om det är NSAID som avses) och skulle kanske vara intressant vid fång av den anledningen.

Jo azepromazin har nämnts i sammanhanget, står har jag för mig i equine medicine and surgery.
PL

ja det är mkt möjilgt at jag minns fel, var ett tag sen jag läste det. främst amerikanska källor som verkar rekommendera "aco" som dom kallar det. och det är givetvis kärlvidgande, inte tunnande, blev lite fel där. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 063
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 522
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat