En HundJul... En historia om svartsjuka och kärlek. Dramatiska scener...

Toya

Trådstartare
Jösses. Jul hemma (hos mamma) med mammas BC och en taxherre som mamma passar över helgerna. Två hanhundar, need I say more... Medverkande i action-komedi-dramat var också min pojkvän med familj från Belgien, och husets tre katter.

De fyrbenta herrarna är otroligt svartsjuka på mamma, och det utspelar sig ett våldsamt drama minst en gång om dagen då den ena hittar mamma i säng med den andre. :smirk:

Så fick BC'n en crush på min svärfars fötter, och gav sig ut på friarstråt. Tyvärr var fötterna svårflirtade och föga intresserade av en trekant och han fick kyla av sig i en annan del av huset.

De båda hundarna sätter då igång att skälla ut varandra från var sin sida av huset, och katterna som hade vågat sig fram sprang förskräckt och gömde sig bakom julpappret.

Hundarna släpps ut i hela huset, varpå de flyger på varandra för att göra upp sin vendetta. Hårtussar (BC'ns) och dregel flyger och flödar. De slappnar av och 15 minuter senare är det viftande svansar, brottningsmatch och "kull" i full fart genom huset... att de nyss försökte döda varandra är glömt. (Tänk er denna procedur flera gånger om dagen. Varje dag.)

Underhållningen stod hundarna för i jul.

Sv: En HundJul... En historia om svartsjuka och kärlek. Dramatiska scener...

..nu ska jag vara gnällkärring igen...
Varför släpper ni ens ihop hundarna och är villiga att riskera skador på dom (tänker ffa på taxen) genom att låta dom gå så långt att de hamnar i bråk:confused:

Tror inte att bråken kan ha varit allt för allvarliga när de blir kompisar mellan varven. Det får mig att tro att det är mycket skrik för lite ull.

Tror inte att bråken kan ha varit allt för allvarliga när de blir kompisar mellan varven. Det får mig att tro att det är mycket skrik för lite ull.

Fortfarande, varför tillåta sådan exhaltering att det blir bråk?

Du har tydligen haft en händelserik jul. Låter trots allt roligt och livat, med fart och fläkt. God fortsättning på dig.

Klart att det inte är bra, men alltså, bråket ser värre ut än vad det är- det låter framför allt som om de försöker ha ihjäl varandra. BC'n rör inte taxen öht, försöker mest se farlig ut, medans taxen studsar runt o biter honom i skägget, och det är över på nån minut -en rejäl uppgörelse, sedan leker de glatt o ligger brevid varandra på mattan.

Sedan har jag också synpunkter på anledningarna till att de bråkar, men det är en annan historia.

Låt oss höra synpunkterna :bump:

Amenåh... haha. Jag är verkligen ingen hundpsykolog.

Men BC'n har ett "märkligt" beteende gentemot taxen --> han försöker valla den på samma sätt som han vallar katterna (stelbent, galet stirrande, utfall vid plötslig rörelse) vilket han i sin tur gör eftersom han inte får utlopp för det annars. När han gör så lägger taxen (som är yngst) antingen svansen mellan benen o hänger med huvudet, eller så börjar han morra -o då ryker de ihop.

Svartsjukan är jag inte heller hundra på varför, men antar att det kan ha med ledarskap att göra. Båda hundarna vaktar mamma, ger hon den ena uppmärksamhet så kommer den andra farande. Tyvärr tycker hon att taxen är vansinnigt söt, och ger inte BC'n, som ju är hennes hund, så mycket uppmärksamhet som han brukar få. Ex1: taxen ligger med mamma i soffan/sängen. BC'n vill också -taxen för tokspel. Ex2: BC'n ligger i soffan/sängen. Taxen skiter i det o går upp ändå. I denna situation kan det blir bråk, men inte nödvändigtvis.

Taxen ska ju tillbaka till sin ägare nästa vecka, men BC'n måste det hända något med....

Men BC'n har ett "märkligt" beteende gentemot taxen --> han försöker valla den på samma sätt som han vallar katterna (stelbent, galet stirrande, utfall vid plötslig rörelse) vilket han i sin tur gör eftersom han inte får utlopp för det annars. När han gör så lägger taxen (som är yngst) antingen svansen mellan benen o hänger med huvudet, eller så börjar han morra -o då ryker de ihop.
Aktivera BCn och bryt hans/hennes vallningsbeteende mot taxen.
Jag förstår att taxen reagerar, båda hundarna stressar.

Ner med taxen från soffan om det tryter! Kan dom inte samsas ska båda ner!

Taxen ska ju tillbaka till sin ägare nästa vecka, men BC'n måste det hända något med
Jo tack!

Hoppas det löser sig, var snabb med att bryta beteendena när ni vet att det är "lugnet före stormen". Det kommer göra både hundar och människor gladare!:)

Jag håller helt och hållet med MrsScabtree

BC MÅSTE få aktivering! Såsom inomhus och utomhus!
Hur mycket aktivering får han?

Hur ofta har ni hundarna ihop? Om de i vanliga fall bor isär och bara träffas vid familjehögtider och liknande så tycker jag att det låter som att ni kan bespara både er själva och hundarna mycket besvär genom att helt enkelt hålla isär dom.

Alltså, du har helt rätt. Jag vet det, och egentligen vet min mamma det också, om inte annat för att jag har sagt till henne. Men hon har stora problem med att vara konsekvent, särskilt när hon är ensam.

Bc'n är en trist -och lång- historia: Min lillebror fick honom som valp för 6 år sedan. Men vad kenneln inte berättade var att det inte är en barnhund. Hunden hade dessutom inget som helst intresse av agility, utan är otroligt stark i vall -fast han inte kan några kommandon. Bror och hund klickade inte alls, utan hunden blev helt och hållet mammas, knappt ögon för någon annan. Tanken var att får skulle skaffas, men så blev det tjafs om gården, o vi visste inte om vi fick ha kvar den, så då blev det inga får. Under tiden skiljde sig mina föräldrar och lillebror flyttade med pappa.

Jobbiga saker med honom är att han inte tycker om barn eller gamla, är fruktansvärt skotträdd (han sprang o gömde sig när jag flippade upp locket till en aftereight-ask eftersom det small till). Allt det andra är enbart brist på aktivering. Det är annars en underbar hund, en riktig knähund som helst ligger i knät o gosar, inne är han helt annorlunda mot alla BC jag har träffat - förutom när han nu på senare tid börjat valla katterna.´

I normala fall är han utomhus med mamma hela dagarna, och vallar hästarna. Men under hösten har han knappt gått utanför dörren pga. att de har skjutit under jakt -flera mil bort! Han går bara ut om han har jättebråttom, o då går han o gömmer sig under buskar, i hål osv. Igår försökte han gömma sig under en nedfallen soptunna. Såhär illa har det aldrig tidigare varit. Kanske går det att få bort, men vi vet då inte hur man gör.

Är nog svårt att hitta omplacering till en otränad sexårig BC... Alternativet är att ta bort en frisk hund, men med tanke på skotträdslan och hur dåligt han mår okt-dec så kanske det ändå är det bästa.

Senast ändrad:

Oj, det var ingen dålig skotträdsla:crazy:, vad tråkigt.
Din mamma kan ju alltid aktivera hunden inomhus, jag tror det psykiska är viktigare för en BC än det fysiska. Leta godis/leksak?
Trickträning (brukar snappas upp fort och är kul!)..
För övrigt finns det cd skivor där man kan "träna" skott på hund. Det innehåller fyrverkeriljud och smällar och pang pang. Man börjar med lågt ljud och höjer successivt. Kanske vore något om det är så pass allvarligt? Tänk också på att aldrig dalta med hunden om den är rädd, det gör det bara värre (kanske ni vet redan).

Dom här småsakerna kanske är kanske något att börja med iaf?

Slänger in lite grejjor man kan öva på inomhus också:

Sitt, ligg, ligg död, rulla, sitt vackert, vacker tass höger/vänster, krypa, fot, stanna kvar, inkallning, läggande/sättande/ställande under gång, fjärrdirigering , apport..ja allt..lite trångt men finns det hjärterum finns det stjärterum!;)

Läste precis om den där CDn i en annan tråd, kan ju definitivt vara något att pröva!

Vad gäller aktivering: alla tips mottages tacksamt, problemet är att han blir extremt snabbt uttråkad. Vi har en del grejer som han får göra: dansa på bakbenen, död, rulla, vacker tass. Men det räcker med att göra dem 3 gånger så blir han uttråkad o gör dem inte ens för en köttbulle (är annars enda mutan som funkar förutom leverpastej). jag lägger också ut godis runt om i olika rum så han får leta lite. Jag har jobbat rätt mycket med att han ska stanna kvar i olika situationer, typ; jag går, bollen kastas, dörren öppnas osv. Han fattar läskigt snabbt, och det funkar -tills han får syn på mamma, eller en häst. Men men, även i de situationerna blir han bättre. Har också provat lära honom att krypa.

Men, under hösten har det ju knappt gått att göra något av detta utomhus!! Även inomhus springer han o gömmer sig ifall han hör ett skott eller en smäll. Vi daltar absolut inte med honom, oftast hör ju vi inte ens smällarna själva eftersom det är så långt bort, så det finns inte en chans att vi rycker till eller något -vi vet ju bara att det är pga. att det är jakt.

Sedan är det lögn att få honom att lyssna när det är hästar i närheten, då blir han som galen o stänger av fullständigt. Hästarna svarar ju inte på hans signaler som ett får skulle göra, så han går rätt hårt på dem, biter i svansar bl.a. Här är det så himla svårt att komma åt honom, för jag blir ju stressad och upprörd. Likadant när man har med honom ut. Skrittar man går det bra bortåt, men så fort man vänder hem så är han på hästen igen. Det är tråkigt för det slutar ju med att han inte kan följa med!

Om han blir uttråkad så erbjuder ni en för dålig förstärkning. En bc blir inte uttråkad så länge den är motiverad att arbeta, de arbetar med vad som helst till de stupar, om det skulle behövas. En annan förklaring är att svårighetsgraden höjs för snabbt ELLER långsamt. För snabbt ger inte en uttråkad hund, utan en hund som ger upp, för att det inte lönar sig. För långsamt kan ge en uttråkad hund som har tröttnat på tjat. Att använda gamla inlärda kommandon som aktivering är totallt döfött, endast tjatigt och uttråkande. Skulle du vilja sitta och skriva svar till multiplikationstabellen resten av livet? - Knappast. Utmattande är nyinlärning, nosarbete och andra uppgifter som kräver hunden koncentration. Öva på kontakten, det är grunden för allt.

Att han vallar hästarna och katterna vittnar endast om att han saknar en uppgift och vill ha något att göra! Ge honom en uppgift i livet för att bryta hans kontrollerande beteende och tills dess så håll honom borta från djur som kan anses vallningsbara...

En border ska arbeta ja, men kan lika gärna slöa ett tag. Det är ingen panik så länge hunden inte blir stressad av det, medan er hund uppvisar tydliga tecken på stress -> brist på saker att göra. Att bara vara en del i familjen är inte nog för en bc.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka