En hov med lite sämre tillväxt än dom andra samt öm i sulan*hjälp*

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja det är precis vad min häst är i vänster fram. Det skilljer nu några mm i höjd på framhovarna, något jag stör mej väldigt mycket på(han skoddes idag) och beklagade mej för hovis om detta, han sa att om man kollar på hans fram knän så är dom i princip i samma höjd med varann men den vänstra hoven är inte 100% bra. Den är lite mindre än höger hov och han ömmar lite i sulan vid tryck från visitertången, den hoven har oxå en gammal skada från nyårsafton 02-03 så trakten är lixom delad i två, han skar upp hela trakten upp i ballen på ett badkar men det syddes ihop o han stog på boxvila tills det läkt ihop, dock så är det ju en ärrbildning där och trakten blir ju mindre stabil än vad den skulle vara egentligen.

Så vad kan nu felet vara till att hoven inte växer som den ska ordentligt samt varför ömmar han?(antagligen har ju dom två sakerna med varann att göra, för lite och tunt horn helt enkelt)

Hoven behöver ju få en bättre blodcirkulation för att kunna växa bättre, då måste han använda hoven på rätt sätt för att det ska funka, men om det nu är så att man måste börja bakifrån, hjälpa honom med blodcirkulationen så hoven börjar växa bättre o bli starkare så han vågar använda den fullt ut.
Har ni några tips på hur man kan gå tillväga?

Hovis tipsade om att testa värmande liniment i kronranden. Det ska jag testa. Men borde inte BoT kunna hjälpa till lite grann oxå? om han typ skulle stå med deras nattbandage, eller är det bara i benet cirkulationen tar fart?

För övrigt så har han sulor i framhovarna för att han skulle kunna börja växa bättre då båda var i sämre skick förut.

Han är inte halt eller så pga detta men man vill ju att han ska vara helt ok och inte få en massa annat skit pga detta i längden.

Så är det någon med någon idée eller nått förslag på lösning eller orsak till ömmheten så kom gärna med det. Ska lägga in bild på hovens ärr.

Sv: En hov med lite sämre tillväxt än dom andra samt öm i sulan*hjälp*

Två bilder på hoven, dock tagna för snart 2 år sen:
P7270085.jpg
[/IMG]
P6280030.jpg
[/IMG]

Ännu en bild, fast från i sommras(innan han började få "riktig" hovvård från en bra hovslagare):
HalmstadFtter026.jpg
[/IMG]

Jag tror du får leva med att hästen kommer växa olika i hovarna.
Även om hästen inte visar hälta så vore det mkt konstigt om den inte besvärades av den gamla skadan på nåt vis.
Det är ju en ganska rejäl ärrbildning och deformation av hornet,om trakten "hänger löst" och är ostabil så måste det ju va mer negativt än positivt om man säger så..
Jag har ingen aning om hur djup sårskadan var och det finns ju ärr ovanför hoven också och även där är det ju en ärrbildning som kan påverka hur hästen belastar och växer i sina hovar.

På bilden tagen för ett par år sedan är ju hästen rakad vid kotan,är den behandlad ?? Varför?

Har ni försökt avlasta den del av hoven som är skadad på nåt sätt,eller försökt på olika sätt fördela vikten i hoven så den inte tar för mkt belastning på det skadade området?

Förlåt en korkad fråga men hur gör en sula att hovarna växer bättre?:o

Att en skadad hov har sämre cirkulation är ju inte konstigt,den har rejäla ärrbildningar och vi vet inte vad som är inblandat i den skadan,vi vet inte hur hästen upplever det att belasta sin hov,det kanske är så att skadorna i hoven orsakar obehag och då kommer den aldrig att kunna belasta den som en frisk hov fullt ut ,om den har kroniska skador som inte går att reparera.

Det bästa vore väl att prova olika alternativ att försöka göra hoven bekvämare att belasta?
Gör det mindre ont så slappnar ju hästen av och belastar förhoppningsvis hoven mer naturligt.

Enbart en vanlig sula tror jag inte löser problemet .

De där hovarna ser inte speciellt roliga ut du:crazy: Finns det någon anledning till att hovis sparar så abnormt höga trakter?:eek:

Det första som behöver göras för att optimera cirkulationen är att ge hoven möjlighet att röra sig= hovmekanism. Det fungerar inte när hoven har den form den har på bilderna.

Ta ut en kompetent hovvårdare, sko av och se till att få en bra verkning.
Att dölja ömhet med gummisula istället för att ta tag i orsaken är som att pissa i byxorna när man fryser.

De där hovarna ser inte speciellt roliga ut du:crazy: Finns det någon anledning till att hovis sparar så abnormt höga trakter?:eek:

Det första som behöver göras för att optimera cirkulationen är att ge hoven möjlighet att röra sig= hovmekanism. Det fungerar inte när hoven har den form den har på bilderna.

Att dölja ömhet med gummisula istället för att ta tag i orsaken är som att pissa i byxorna när man fryser.
Jag tror inte det är så smart att sko av denna häst!:eek:

Vad tror du händer om hästen trampar på en sten just på den del av trakten som hänger "löst".

Jag läste nånstans där en seriös barfotaverkare skrev nåt om att det finns hästar som absolut inte lämpar sig att gå barfota,denna häst faller under den kategorin!

Ett beslag rätt utfört kan avlasta och skydda det smärtsamma området!

Barfota är inte alltid bäst för häst ,så enkelt är det.

Fy fan skulle du vilja se denna häst gå på knögglig frusen mark med denna hov?
Inte jag iallafall!:mad:

Och boots? Nej tack vad tror du hästen tycker om att bli klämd runt kronranden?Svar :AJ!

Den argsinta PRE-damen i mitt stall har hovar som växer så ojämt, man skulle kunna tro att två ben tillhörde en annan häst. De långsamt växande hovarna är av sämre kvalitet (tunnare hovvägar,flisar lättare) än dem andra. Hon har fått biotin-tillskott i ett par månader nu och även om det är för tidigt att säga något definitivt, så är de sämre hovarna märkbart bättre, även om skillnaden fortfarande är stor.

Hur är hans foderstat? Får han i sig rätt vitaminer och mineraler för optimal hovkvalitet?

Den argsinta PRE-damen i mitt stall har hovar som växer så ojämt, man skulle kunna tro att två ben tillhörde en annan häst. De långsamt växande hovarna är av sämre kvalitet (tunnare hovvägar,flisar lättare) än dem andra. Hon har fått biotin-tillskott i ett par månader nu och även om det är för tidigt att säga något definitivt, så är de sämre hovarna märkbart bättre, även om skillnaden fortfarande är stor.

Hur är hans foderstat? Får han i sig rätt vitaminer och mineraler för optimal hovkvalitet?
Om hästen har så olika hovar som du beskriver så tror jag knappast tillskott räcker,det verkar som om hästen har andra problem som gör att den belastar sina hovar olika.

Jag tror inte på att två hovar av fyra skulle ha näringsbrist liksom.

Antagligen har hästen nåt problem högre upp som gör att den belastar hovarna olika , och som dessutom påverkar cirkulationen till hovarna. :confused:

Är stoet dessutom argsint så har den ju antagligen antingen ett hormonfel eller helt enkelt jäkligt ont i kroppen!
Jag tror inte nån häst är argsint på kul.:angel:

Herregud vilka korta tår och höga trakter! :eek:
Fast du har bytt till en annan hovslagare efter bilderna om jag fattade rätt?

Veterinären tror att hennes svagare hovar kommer av åratal av felskoning (det är båda bakhovarna), samt att hon började skos för ung. Biotin har rekommenderats för att få hovkvaliten att förbättras, men jag har ingenting att göra med hästen i fråga, så det enda jag vet är vad jag hör från hennes ryttare. Hon har absolut inte ont någonstans (genomgås ofta och noggrant av veterinär och massör - ägaren är stenrik, har inga barn och ser stoet som sin egen dotter) men är nog snarare väldigt alpha: hon blir jättearg så fort hon inte får bestämma, och avskyr att andra hästar passerar hennes box eller får mer uppmärksamhet än hon. Det finns ju sådana hästar, precis som det finns många sådana människor. :)

Herregud vilka korta tår och höga trakter! :eek:
Fast du har bytt till en annan hovslagare efter bilderna om jag fattade rätt?

Alldeles rätt.
Dom två första bilderna är han skodd av samma hovis i ca 3-4 år, på den tredje är det två st andra som haft hand om hovarna, alltså ett halvår var och det var efter det som dom började rasa samman och bli riktigt dåliga.

Nu har jag en annan hovis som jag tycker är helt suverän och han är väldigt engagerad i hans hovar för att det ska bli bra, det har blivit bättre men är inte helt bra än(som sagt).

Jag tror du får leva med att hästen kommer växa olika i hovarna.
Även om hästen inte visar hälta så vore det mkt konstigt om den inte besvärades av den gamla skadan på nåt vis.
Det är ju en ganska rejäl ärrbildning och deformation av hornet,om trakten "hänger löst" och är ostabil så måste det ju va mer negativt än positivt om man säger så..
Jag har ingen aning om hur djup sårskadan var och det finns ju ärr ovanför hoven också och även där är det ju en ärrbildning som kan påverka hur hästen belastar och växer i sina hovar.

På bilden tagen för ett par år sedan är ju hästen rakad vid kotan,är den behandlad ?? Varför?

Har ni försökt avlasta den del av hoven som är skadad på nåt sätt,eller försökt på olika sätt fördela vikten i hoven så den inte tar för mkt belastning på det skadade området?

Förlåt en korkad fråga men hur gör en sula att hovarna växer bättre?:o

Att en skadad hov har sämre cirkulation är ju inte konstigt,den har rejäla ärrbildningar och vi vet inte vad som är inblandat i den skadan,vi vet inte hur hästen upplever det att belasta sin hov,det kanske är så att skadorna i hoven orsakar obehag och då kommer den aldrig att kunna belasta den som en frisk hov fullt ut ,om den har kroniska skador som inte går att reparera.

Det bästa vore väl att prova olika alternativ att försöka göra hoven bekvämare att belasta?
Gör det mindre ont så slappnar ju hästen av och belastar förhoppningsvis hoven mer naturligt.

Enbart en vanlig sula tror jag inte löser problemet .

Jo skadan gör ju att hoven inte är helt 100, hovis tror på ett ev under att sprickan i hoven en vacker dag ska börja växa samman, och vem vet det kanske händer, den har börjat se lite bättre ut än förr.

Och ja, hovis har ändrat en hel del på hans hovar sen han började sko honom, han tyckte han var helt fel vinklad och belastade fel. Han la en kil under den skadade trakten första skoningen när han skulle vinkla om fötterna(den var tydligen väldigt låg tror jag). Sulorna har hjälpt Fabian att börja våga gå hovarna igen då han tyckte det gjorde ont att gå på små sten förr, knöglig mark osv, han gick även sakta i nedförsbackar(men det har han gjort hela tiden hos mej och jag har haft honom i snart 6 år, även den där kännsligheten för sten har oxå alltid funnits till viss del men i sommras blev det extremt och han såg inte fräsch ut). Så med hjälp av sulorna går han på fötterna utan att vara rädd för att trampa på nått som gör ont och då har hovarna fått en bättre tillväxt vilket har lett till att han fått en bättre tåligare sula(dock lite sämre på den skadade hoven då han fortfarande ömmar lite när visitertången trycker i sulan) och självklart har han fått ett annat rörelsemönster vilket lett till en mycket gladare häst i ridning och tömkörning så han har helt plötsligt gått jätte mycket framåt i dressyren.
Så sulorna har hjälpt och än så vågar vi inte ta av dom även fast målet självklart är att gå utan.

Ja du har alldeles rätt, han är rakad på benet pga behandling i båda fram kotror pga kotledsinflammation, det var sommaren 06 och han var inne på ÅB hos vetetrinären i våras och dom sa att han bara skulle fortsätta tränas som vanligt då han inte visade någonting konstigt vid böjprov, så det var snart 3 år sen han blev dålig av det.
Jag har ransakat mej själv pga det från topp till tå men jag kan inte finna något direkt, kanske det kan vara underlaget på banan vi red på då(rätt tungt) eller kanske det var för att han gick med brodd en längre tid(alltså utan att det var snö eller is ute, jag hade en tanke av att det kanske var så att han fick bättre grepp på asfalten när vi körde, nu har han brodd så lite som det går).

Och ang att få till hoven så han vill använda den är det hovis jobbar med, han eller jag ser alltså inte sulorna som någon slags lösning utan en del av processen.

Jag vet inte varför hovslgararen skott honom på det viset, jag är inte så bra på hovar själv. Sen är det inte nuvarande hovis som skott honom där då det är gamla bilder(skulle bara vara för att visa skadan).

Hovslagaren gör det han kan för att få hoven att börja "leva" igen och det har blivit mycket bättre men inte helt bra på den skadade hoven.

Men att ha Fabbe utan skor är nått som inte finns då hans skadade fram hov går sönder på en gång(gjorde det misstaget en gång när han skulle gå på bete o vila bara, tog väl typ 2 dagar sen hade han trampat på nått och skadan hade gått upp och ända upp i köttet så det gör vi inte om).
Sen döljer vi ju inte ömmheten i hoven med sulan utan försöker få honom att börja våga använda hovarna igen så cirkulationen kommer igång och hoven börjar växa ordentligt så sulan i hoven kan bli tjockare och mindre kännslig. Vissa hästar har ju kännsligare sulor än andra, så han kanske är av den kännsliga typen men som sen blev extrem pga felverkning.

Och jag har nog aldrig haft någon så engagerad och duktig hovslagare som jag har nu så honom byter jag inte ut. Han ser igenom hela hästen, kollar spänningar/låsningar och ser sen hur han kan gå på ett bättre sätt för att bli av med dessa osv.

Det hela har ju lyckats hittills med den hela hoven, så frågan är vad man kan göra för att få den andra att växa bättre, kanske det bara tar längre tid för den att återhämta sej eller så är det så att han alltid kommer vara kännsligare där.

Tycker du verkar ha en klok hovis och verkar vara en klok hästägare och ni är nog inne på helt rätt väg. Liniment (eller jodblister) i kronranden är också ett bra tips, brukar snabba på tillväxten. Men det mesta som har med hovar att göra tar tid och måste få göra det. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 355
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 780
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024