En Hippokondrikers rop på hjälp.

Kassiopeja

Trådstartare
Eller vad fasen ska man kalla det?
Antingen så har jag gått och blivit Hippokondriker - jag trooor att min häst ääär sjuuuuk. Eller så har min häst lärt sig hur man fejkar, eller fejkar BORT (???) hältor hejvilt?! :confused:

Jag skulle vara tacksam för om någon kunde komma med en diagnos på en häst som har följande veckoobservationer:

Lördag - Rider ut och hon känns bra i skritten men är TYDLIGT halt i trav, mer när jag sitter ner på höger än på vänster, men det är bara marginell skillnad. :(

Måndag - återbesök på klinik. Helt hältefri initialt och bara en halv grad halt vid böjprov höger bak = den här hästens bästa böjprovsresultat på ÅTTA ÅR! Även hältefri och otroligt fräsch, samt går självmant i en bra form uppsuttet på kliniken. :)

Torsdag - känns lite off i skritten och är nu TOKHALT i trav, kollar hovarna, hittar inga problem, tar av sadeln och longerar - hästen är väldigt halt, nickar ner tungt på höger fram. :eek:

Lördag - promenerar ut med hästen vid hand. Gårdsägaren nämner att hon sett hur fin ut som helst i hagen och jag springer med henne. Ingen hälta. Longerar. Inga spår av hälta.

Eeeeeeeh? Hjälp? :confused:

Hästen har inte haft feber, inga gallor, inga svullnader, ömhetstecken, eller värme i någon kroppsdel. Äter bra, dricker bra, rör sig normalt mycket i hagen. Möjligen liiite mer spring på onsdagen då de fick byta hage för att man skulle gräva upp den sönderfrusna vattenledningen just nedanför deras normala hage, men annars inget ovanligt.

/JES
som snart sätter sig i ett hörn och sjunger:
They're coming to take me away ha-ha! They're coming to take me away, ho-ho, hi-hi, ha-ha! To the funny farm! Where life is beautiful aaaall the time....

Sv: En Hippokondrikers rop på hjälp.

Nu är jag kanske helt fel ute, men visst är hästen då mer halt på vänster fram om hon nickar tungt ner då höger fram kommer ner i backen?
Hon drar upp huvudet och tar kortare steg med vänster eller?

kan hon fått en sten eller dyl om hon markerar så tydligt och det går bort så snabbt? Kan hon vara ömfotad?

ridtravare skrev:
Kan hon fått en sten eller dyl om hon markerar så tydligt och det går bort så snabbt? Kan hon vara ömfotad?
Jag kollade ju hovarna direkt när jag kom tillbaka in i torsdags. Inget satt i hovarna och att klämma med visitertång gav ingen reaktion. Hon är inte nyskodd heller, (ska skos om på onsdag och det är KLART inom standardramen tidsmässigt), så jag utesluter sömstick. Hon har aldrig varit hovöm tidigare och hovarna har inte varit varma eller ömma senaste veckan, men alla gissningar mottages tacksamt, för jag pratade med den vet. som vi brukar ta ut till vårt stall normalt sett när jag träffade honom på en distansritt idag och han hade heller ingen bra idé... :crazy:

/JES
som (pinsamt nog :o ) har otroligt svårt att se på vilket ben en hälta sitter, men jag utgår ifrån att det är vänster fram som gör ont och att det beror på avlastning av höger bak där vi haft lite bekymmer senaste tiden, även om grundproblemet annars sitter i vänster bak (lösa benbitar och pålagringar).

Hej!
Jag ska absolut inte säga att jag har en lösning på problemet, men kanske lite hjälp på vägen...
Jag har haft en häst med liknande symtom, du har säkert gått igenom allt, men här kommer lite förslag på vad det KAN vara:
stukning
hovböld
senskada (då behöver inte hästen vara varm)
fått en spark i hagen på bog el likn.
fällning
muskelinflamation i bogen
spricka någonstans (kan visa tillfällig hälta om en splint flyttar sig och lägger sig fel till o från)
foderstaten inte parrar hästen.

Nu har jag ordbajsat massa saker, säger absolut inte att detta är felet, men ovanstående fel har jag upplevt (ja, alla faktiskt) Så det är möjligt.
Lycka till och hoppas att din häst inte är en hypokondriker!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 250
Senast: lett
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 565
Senast: Liten
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 021
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025