En häst som är glad men inte blir frisk

Harbor

Trådstartare
Har någon här varit i samma situation som vi? Vi har en häst med kronisk hälta ( sedan ett år tillbaka) och har försökt med alla metoder och behandlingar att få den bättre, åtminstone för ett tag igen. Nu har han varit på vila över 4 månader, rids ej, han har verkat bättre, men har nu börjat halta värre igen, av att göra ingenting. Han är annars nöjd med livet och springer glatt omkring i hagen och betet, man ser bara att han haltar lite.
Vi ska kolla upp honom inom kort och kolla om det är gamla felet som blivit värre, eller om det bara är nåt han fått i hagen av att hoppa omkring.
Inser också att om det är hans skada som blir sämre, så blir han inte ridhäst mer och det är ingen ide att ta hem honom till vårt hemstall mer.
Om han lider och har jätteont så finns ju bara en sak att göra, men så är ju inte situationen just nu än.
Hur har ni gjort, hållt kvar hästen så länge det gått, eller hurdana lösningar?
Han är min dotters allt men hon har också en annan häst.

Om de klarar av att gå som sällskap tycker jag absolut dr ska få göra det. Mitt ena sto är det sen 2år tillbaka och trivs utmärkt. Har cysta i hoven som ej går att göra nått åt. Hon får djävulsklorot och haltar enbart ibland på volt. Har triangelmärkt henne.

Jag var i liknande situation för ett tag sedan.
Jag valde att ta bort min häst, det var det enda rätta för min del.
En häst som haltar är smärtpåverkad, är det en kronisk hälta så blir hästen sällan bättre med tiden- tvärtom.
Jag tror att man måste ta ett tungt beslut för hästens skull vid sånna situationer, ofta så är dom mycket mer smärtpåverkade än dom visar.

Hästar är flyktdjur, normalt sett så kommer de att fejka att de mår bra så länge det bara går.
Om de då faktiskt visar en rörelsestörning i hagen, utan böjprov, då skulle jag säga att den har rejält ont och bör få somna in om det inte går att göra bättre.

Innan jag gjorde något skulle jag utreda orsaken till hältan. Sedan får orsaken avgöra vad som ska göras med hästen.

Hästar är flyktdjur, normalt sett så kommer de att fejka att de mår bra så länge det bara går.
Om de då faktiskt visar en rörelsestörning i hagen, utan böjprov, då skulle jag säga att den har rejält ont och bör få somna in om det inte går att göra bättre.
Först måste vi nu utesluta att han bara inte har vrickat sig i hagen förstås. Ska visa upp honom i om kort. Om det inte är så, utan hans "skada" som blivit värre, så blir det att göra beslut :(

Min ponny maskade en rätt rejäl vrickning på ena bak. Hon tränade för duktiga, petiga tränare som inte heller såg något förrän hon började med sluta på töm. (Var alltså aldrig "akut" halt eller svullen.)

Med andra ord, halt rakt ut utan förbättring på så lång tid = avlivning för mig.

Mitt gamla russ haltade länge efter en djup skada i ovanför hoven, såpass att ligament i hoven var av. Men hon blev bättre och är nu ohalt. Det är okej för mig, dvs det får ta tid men det måste bli bättre.

För 2 år sedan var jag lite i samma sits med en 10-årig häst, när hon trots specialskoning för att avlasta började halta i hagen var mitt beslut ganska lätt. Prognosen sa också att det såg mörkt ut om hon inte blev bättre av skoningen.

Enligt mitt synsätt skulle jag hypotetiskt kunna behålla en häst som har en rörelsestörning om den är utan smärta. Om den däremot är intialhalt i hagen, där går min personliga gräns.

Jag är i liknande sits men med ett dräktigt sto (hon blev halt efter konstaterat dräktig 16 dygn). Till att börja med ska jag kolla om det är den gamla skadan som börjat spöka igen, om det är det så finns det inte så mycket att göra utan det handlar mer om att få henne att fungera i den mån det går under dräktigheten och sen lär det bli avlivning. Hade hon inte varit dräktig så hade vi nog fattat samma beslut men tidigare. De ska ha ett drägligt liv och det har de inte om de haltar av att bara gå och skrota.

Har någon här varit i samma situation som vi? Vi har en häst med kronisk hälta ( sedan ett år tillbaka) och har försökt med alla metoder och behandlingar att få den bättre, åtminstone för ett tag igen. Nu har han varit på vila över 4 månader, rids ej, han har verkat bättre, men har nu börjat halta värre igen, av att göra ingenting. Han är annars nöjd med livet och springer glatt omkring i hagen och betet, man ser bara att han haltar lite.
Vi ska kolla upp honom inom kort och kolla om det är gamla felet som blivit värre, eller om det bara är nåt han fått i hagen av att hoppa omkring.
Inser också att om det är hans skada som blir sämre, så blir han inte ridhäst mer och det är ingen ide att ta hem honom till vårt hemstall mer.
Om han lider och har jätteont så finns ju bara en sak att göra, men så är ju inte situationen just nu än.
Hur har ni gjort, hållt kvar hästen så länge det gått, eller hurdana lösningar?
Han är min dotters allt men hon har också en annan häst.

Har hästen ont hade jag inte haft kvar den som sällskapshäst. Sen hade jag personligen inte haft råd att ha en häst som jag inte kunde använda faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 090
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 231
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?