En händelse som såg ut som en tanke...

Susan

Trådstartare
..var det när jag häromdagen la mig i badkaret med mitt glas vin och min kandelaber och fortsatte att sätta tänderna i mitt senaste projekt i bokväg;
Mary Wanless "Ride with your mind masterclass".
Jag citerar men översätter;:)

Se igen på bild 37 där 'Mayday' har kommit över tygeln.
Janet har reagerat med att sänka handen och försöka dra ned hästens huvud igen. Hon har också tippat framåt, och minskar därmed vinkeln mellan hennes egna lår och hennes överliv - den typiska reaktionen hos en "handfokuserad ryttare" .

Lika typiskt är att samtidigt som Janet har tippat framåt mot hästens nacke, så har 'Mayday' flyttat nacken mot Janets överliv. De har båda bidragit till att minska vinkeln mellan dem.

Vad Janet inte förstår är att; ju mer hon tippar framåt, och ju mer hon håller ned handen, ju mer kommer hästen att höja huvudet.:o

sid 109 sista stycket

Dagen efter sneglade jag lite snett till höger om min vardagsrumsfåtölj och där låg Podhajsky* och skräpade.:cool:
Det var ett tag sedan jag läste den men jag har strukit under och särskilt minnesvärda passager har jag markerat med hundöron

Det är en princip som som aldrig skall överges, och det är nämligen att ; Ryttaren måste lära sig att kontrollera sig själv innan han kan kontrollera sin häst.
Det här är den mest grundläggande principen som måste bevaras i ridkonsten (Equitation) :smirk:

sid 236 sista stycket i The complete training of Horse and rider

Idag så kom då Charles de Kunffys bok "Training strategies for Dressage Riders" med posten.
De Kunffy räknas till de klassiska nu levande mästarna och eftersom det ryktas att han tänker besöka Sverige tänkte jag sätta tänderna i hans produktion.

Jag brukar ofta bläddra i böcker innan jag läser dem. (jag har säkert ett önsketänkande att jag var Stålmannen och kan insupa alla kunskap bara genom att bläddra lite bland sidorna:angel: )
Nåväl först föll min blick på;

Idealiskt vore om nybörjareleven hade två lärare, En tränare och en läromästare. Ryttaren måste lära sig att harmonisera med alla hästens rörelser. För att göra det måste han skaffa sig en följsam sits.......
Denna inlärningsperiods längd, är beroende av ryttarens naturliga talang, och avslutas när han skaffat sig en oberoende sits, med vilken han kan följa hästens alla rörelser och, därerfter känner sig redo att påverka hästen
(genom hjälpgivning)
sid 31

Jag tror att detta med att först och främst inverka sitien är så oerhört centralt inom den klassiska ridningen så att både jag och andra tar detta fullkomligt för givet.:crazy:

Jag tror att det är därför vi ibland också har svårt att mötas.
I min väld så finns det bara ett fokus - att släppa fram hästens naturliga rörelser och potential.
inte att skapa
inte att "rida"...
Målet är alltid total harmoni - minska spänning i häst och ryttare
Som instruktör fokuserar jag på vad kan hjäpa ekipaget till bättre harmoni

Vidare drar Mr de Kunffy kopplingar till den kände psykiatrikern och filosofen Erich Fromm som definierar kärlek som "viljan att främja den man älskar"
de Kunffy menar att ryttaren ska vara hängiven sin häst, vara förpliktigad att utveckla hästens potential.

Att göra detta utan att framkalla smärta, gradvis och naturligt, är att utöva en Dressyr som då blir ett uttryck för kärleksfull hängivenhet.:love:

Att vara en ryttare i Klassisk mening, är inte bara att vara en ryttare - utan är också ett ställningstagandeVi måste välja mellan kärlek till oss själva och kärleken till hsäten

Det är det funfamentala valet; som gav Xenophon titeln den klassiska ridkonmnstens fader,
han hade modet att älska hästen
Det här är samma ställningstagande som jag upplevt hos Kottas.
Den totala hängivenheten, det totala fokuset på ryttarens prestation i form av "sin placering till häst".

i mina egna ord:
Man måste själv lära sig dansstegen innan man kan börja föra

NU har jag skrivit av lite böcker...:D

* Podhajsky = Kottas föregångare på spanska ridksolan i Wien

Senast ändrad:
Sv: En händelse som såg ut som en tanke...

cheesus christ - Jag ser att du håller på att utvecklas till en Dalai Lama!

Det är jättebra och precis vad de internationella kognitiva terapeuterna proklamerar - Mindfulness

Jag var på den Kongitiva terapi kongressen i Göteborg i juni förra året 2005 - och begreppet Mindfulness har de plockat från buddhismen

och pga av det hade de inbjudit his excellency himself - Dalai Lama till en stund på Scandinavium i samspråk med vår ärkebiskop K G Hammar, samtalsmoderade av Annika Dopping.

K G Hammar är en soulful människa men när Dalai Lama talar - då tystnade t o m den skrikande bäbisen som var där också - varje gång - bäbisen började skrika varje gång Dalai Lama var tyst och de andra talade :)

Jag satt och lyssnade på den bäbisen och blev helt full i skratt - bättre betyg kan en människa inte få när även bäbisar tystnar och lyssnar i vördnad och andakt :-)

Nu var jag och mina två polare där enbart för Dalai Lamas skull dock, och inte för terapeuternas skull - jag och mina polare vet redan var vi står :)

~ Lung Ta - the Wind Horse - Kan du höra vindhästen tala? ~

;)

det var ett väldigt bra Mindful inlägg, Susan

Tack det var rart sagt av dig - och jag uppskattar det för jag är impad av PAC överintelligent :angel:

Angel - för ibland blir man yr när man får hänga med.

Sus

Så fick du äntligen paket i brevlådan så, eller du kanske hämtade ut boken på posten? :)

Det var trevligt att läsa, jag blir motiverad och får en glad, pirrig känsla i maggropen av det du skrev, lite förväntansfull för vad som kan hända inom ridningen för mig under min korta tid på jorden. Jag vill också. :love:

Nu vet jag inte vad du ville ha för svar på tråden men detta var vad jag hade att komma med. :p

Jag kände nog mest en glädje över att hitta mina tankar och känslor hos andra författare.

Sedan så har ju frågan kommit upp ett par gånger på sista tiden.
Vad är skillnaden mellan Klassisk Dressyr och Barock å ena sidan, Och frågan har också dykt upp på Dressyrforumet.

Och det verkar väl som om skillnade ligger i just det här.

Den totala fokusen på sitsen - ryttarens prestation

Ryttaren lär sig dansa - och hästen följer med.:love:

Man behöver inte koncentrera sig på sin partner - det räcker med att man själv tar ansvar för sina egna steg - resten kommer på köpet.

den fundamentala skillnaden - att hänge sig åt konsten dansa med hästar.

Eller att se hästen som något som man _korrigerar_ rättar till, fixar.

Jag plågar er med ett nytt citat angående inställningen till hästen..

....Inte bara fysisk smärta såsom smärta orsakad av ryttarens dåliga hand, men också själslig vånda orsakad av "effektiv ryttarteknik" kan skapa en olycklig häst.

Hästen som är lycklig/tillfreds är generös (a giver) . Om du inte kan berätta historier om hur generös din häst är under ridningen, finns inte så mycket gjädje att skryta om.........

För mig är det inte intressant
- vem av oss som rider bäst.
Vem av oss här som kan mest.
Huruvida jag är bra eller dålig
Om jag har rätt eller fel.

Vi kan inte här diskutera oss fram till vad som är rätt ridning.
Den enda somkan lära oss rätt ridning är hästen.
Först när hästen rör sig utan tecken på obehag
I balans och harmoni
I en lustfylld rörelseglädje som den bjuder själv på.

har vi fått en liten glimt.

JAG kan inte lära ngn rida

Jag kan bara hjälpa till med råd och dåd för att hitta till en bättre sits och balans och koordintion, utifrån min egen resa mot målet.

Samt att så ett frö...

Den enda som vet vad som är rätt är hästen.......

Senast ändrad:

Ja, jag vet ju att det är min häst som lärt mig mest.
Han har även lärt mig otroligt mkt utanför ridningen, jag är helt övertygad om att man "får" de hästar man är menad att "få" i livet, det hela har ett syfte. Den häst man "får" är den man kommer lära sig mest av. :love:

Bara hästarna kan lära oss rida, för det är ju dem vi ska rida på.
Det är deras egenskaper och talanger vi "vill åt".

Hästar är så underbara varelser, de ger så mkt tillbaka för så lite. :love:
Det enda de vill ha i gengäld är förståelse och respekt, en klok och rättvis ledare.

Ändå är det så svårt.

Tack för ett underbart inlägg....

Jag fritids rider, de gånger ridningen fungerar bäst är när jag kan slappna av och " hålla koll" på min kropp och sits och strunta i händerna, alltså släppa fixandet med hästen och focusera på min balans och andning. När jag rider ensam, då fungerar det, det blir som en meditation och jag uppfattar mer subtila skillnader i ridningen, jag och hästen börjar kommunisera.

Jag har också lättare för att börja tänka endast med den högra hjärnhalvan (fokusera på känslan i ridningen) när jag är ensam, annars finns det så mkt som "stör". :o

Ridning för mig är att jag ska tillåta min häst att visa hur vacker han är, inte att försöka skapa något han inte är/tvinga honom att vara "vacker".

Susan skrev:
..

Idag så kom då Charles de Kunffys bok "Training strategies for Dressage Riders" med posten.
De Kunffy räknas till de klassiska nu levande mästarna och eftersom det ryktas att han tänker besöka Sverige tänkte jag sätta tänderna i hans produktion.
Jag har för mig att du anser att man ska sitta på ytter sittben?
Så här skriver De Kunffy i "Dressage principles illuminated":
"Ignorent riders ask questions like, where is my seatbone supposed to be when I do a half-pass or shoulder in? The question is not valid because the seatbone is always down on the the inne leg side. If the outside leg is back as it should be for all bending, there is no question. Half-pass left, the outside leg is supposed to be down. Wich seatbone is down? The left. Pirouett left, the outside leg is back connecting the leg of closure. Which seatbone is down? The inside seatbone. There is no question."

sitta på ytter och lägga vikten innåt.

Det är viktigt att ryttaren har samma form som hästen.
Jag har precis börjat läsa men han skriver också någonstans om det
- att ryttarens ryggrad måste vara böjd åt samma håll som hästen.

Det är det jag vill åt

På min resa mot balans där jag tar hjäp av så många som möjligt ser jag att ala är inte överens om alla detaljer.
Det alla verkar vara rörande överens om inom Den klassiska Dressyren är just fokuset på att ryttaren formar hästen med sin sits
i första hand. Och att den därför är grunden för allt.

Sedan ser det inte likadant ut i alla tappningar

Det som varit mina två viktigaste maximer de senaste åren vad gäller ridning är:

Ridkonst är huvudsakligen en kombination av biomekanik och kärlek.

och

Genom att söka de olika stilarnas gemensamma nämnare kommer vi närmast ridkonstens nakna kärna - men vi får inte frukta olikheterna, eftersom även de kan fungera som medel för att ta oss dit.

Vad gäller den övre maximen så räcker det inte med bara kärlek till hästen, man måste faktiskt älska hantverket i sig, konsten i ridningen, och så måste man älska sig själv.

Vad gäller biomekaniken så är det ju så att oavsett vilken stil man tror att man ägnar sig åt, så handlar det i grund och botten om att en människa och ett djur ska röra sig tillsammans, och det finns inte så många sätt att göra det kvalitetsmässigt på. Det är alltid enklare att gå med naturen, än att göra avsteg.

Sen kan vi som människor behöva olika typer av förklaringar för att hitta ingångar som för oss närmare ridkonstens nakna kärna. Människor svarar olika på olika pedagogik. Att få något belyst ur olika synvinklar kan få poletten att trilla ner. Olika metoder kan ge stöd i olika processer.

Tycker jag. Men det är bara mina åsikter, har inga fina gubbar att backa upp det med... ;)

/Svea - MGN-ryttaren

Svea - man kan alltid hitta liknande reflektioner i typ alla ridläror - ridning är ju så himla universellt! (så skulle du vilja backa upp det med fina gubbar så kan du nog ganska enkelt göra det? :) )

Men... Vad betyder MGN? :confused:

Men Evis, har du glömt lågstadiematten??? Minsta gemensamma nämnare, förstås! :rofl:

Och att det alltid går att hitta en fin gubbe eller gumma att backa upp sig med - det är ju bara ett tecken på att mina små vardagsmaximer håller. Och att de kan hjälpa mig ett bli en bättre MGN:are! :idea: :bump:

svea skrev:
Det som varit mina två viktigaste maximer de senaste åren vad gäller ridning är:

Ridkonst är huvudsakligen en kombination av biomekanik och kärlek.

och

Genom att söka de olika stilarnas gemensamma nämnare kommer vi närmast ridkonstens nakna kärna - men vi får inte frukta olikheterna, eftersom även de kan fungera som medel för att ta oss dit.

Vad gäller den övre maximen så räcker det inte med bara kärlek till hästen, man måste faktiskt älska hantverket i sig, konsten i ridningen, och så måste man älska sig själv.

Vad gäller biomekaniken så är det ju så att oavsett vilken stil man tror att man ägnar sig åt, så handlar det i grund och botten om att en människa och ett djur ska röra sig tillsammans, och det finns inte så många sätt att göra det kvalitetsmässigt på. Det är alltid enklare att gå med naturen, än att göra avsteg.

Sen kan vi som människor behöva olika typer av förklaringar för att hitta ingångar som för oss närmare ridkonstens nakna kärna. Människor svarar olika på olika pedagogik. Att få något belyst ur olika synvinklar kan få poletten att trilla ner. Olika metoder kan ge stöd i olika processer.

Tycker jag. Men det är bara mina åsikter, har inga fina gubbar att backa upp det med... ;)

/Svea - MGN-ryttaren

:bow: :bow: :bow:
Jag är rörande överens med dig!
Jag tror verkligen att det gäller att hitta den minsta gemensamma nämnaren, och att försöka skala bort så mycket som möjligt av resten.
Ofta tror jag att saker fungerar trots något man gör, inte tack vare, och att den hjälpen ryttaren tror att den ger, inte alls behöver vara den som hästen lyssnar på.

Det klarar sig väl utan fina gubbar.

Jag håller med.

asynja skrev:
När jag rider ensam, då fungerar det, det blir som en meditation och jag uppfattar mer subtila skillnader i ridningen, jag och hästen börjar kommunisera.

Så känner jag också, ibland när jag har ridit ut med någon annan så undrar jag på väg hem i bilen: "men hur var det med hästen idag egentligen?" Det känns som att jag knappt hunnit "träffa" hästen, ännu mindre känna in den.

AHA! :idea:

Ja - fast jag tycker det är så himla tydligt i diskussioner att mycket hänger på tolkningar. Man kan tolka de "större mästarna" eller ridlärorna så himla olika - beroende på sin egen utgångspunkt. Vill man underbygga sina egna åsikter kan man i princip göra det i vilken ridlära som helst, liksom :p :D
Och inget är ju mer rätt eller fel förstås - men snacka om förvirring på diskussionsforum när någon tycker att en mästare står för en sak, medan en annan uppfattar det som att samma mästare står för något helt annat - bara för att man har olika referenser, olika sätt att läsa, tolkar samma text olika och så vidare.

Jag ska absolut komma ihåg detta med MGN-ryttare - du måste vara den fiffigaste människan som vandrar på denna jord :bow:

Vidare drar Mr de Kunffy kopplingar till den kände psykiatrikern och filosofen Erich Fromm som definierar kärlek som "viljan att främja den man älskar"
de Kunffy menar att ryttaren ska vara hängiven sin häst, vara förpliktigad att utveckla hästens potential.

Att göra detta utan att framkalla smärta, gradvis och naturligt, är att utöva en Dressyr som då blir ett uttryck för kärleksfull hängivenhet.:love:

Att vara en ryttare i Klassisk mening, är inte bara att vara en ryttare - utan är också ett ställningstagandeVi måste välja mellan kärlek till oss själva och kärleken till hsäten

:bow:

Det här är något som jag tycker Hempfling talar om också, men kanske i andra ord. Den instruktör jag rider för tycker jag att också har denna inställning. Vad är det JAG gör som får hästen att tappa balansen och vingla iväg? Varför får JAG honom inte att söka sig mer framåt-nedåt, böja, jobba med ryggen osv? Medan jag själv jobbar på med att ändra min tankegång ännu, för jag måste erkänna att jag fortfarande ibland kan tycka att det bara är som hästen krånglar med mig.

Det har blivt nåt fel - jag siktade på stolermeyers knapp i alla fall

Ja vem är inte ibland blind för sina egna tillkortakommanden :angel:
vi är ju alla människor...

Jag tror att det är lättare att sätta sig ned och fundera - _vad gör jag_ för att det skall bli såhär, om man har inställningen att "it's all in the rider"

Jag tror att det också handlar om lyhördhet och empati.

Ofta tycker jag att rena noviser mycket starkare reagerar på hästens uttryck för obehag än vad indoktrinerade gör...
Jag tror du förstår vad jag menar

Ridning där hästen visar obehag är inte konst för mig
jag tycker att hästar ofta visar obehag när de rids.

Det är verkligen en lättnad tycker jag att det finns människor som Hempfling som ser ett möte mellen två individer.
Som ser det som en dialog och inte en teknik.

Sedan om man inte alltid lever upp till sina ideal, men man kan ju ha den ambitionen...:)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka