en gröngöling inom löshoppning

D

Duffy

Har börjat löshoppa min 9-åriga islänning som omväxling och skulle kunna behöva lite tips angående det här med hindermått och avstånd mellan bommar.
- Hur ska avståndet mellan cavalettibommarna vara för en c-ponny?
- För galopp över cavaletti, ska bommarnas avstånd då längas?

Slutligen, har ni några bra tips på lite enklare hjälphinder som hjälper hästen att hoppa av i mitten?

MVH Hanna:)

Sv: en gröngöling inom löshoppning

Jag skulle tippa att travbommar är ca 80-90 cm för c-ponny.
Galoppbommar blir naturligtvis längre avstånd, vet inte hur långt.
När du löshoppar, ha ett hjälphinder och ett 'riktigt' hinder, ett galoppsprång emellan.
Hjälphindret kan vara ett kryss om du vill hjälpa hästen att komma rakt. Riktiga hindret växlar mellan rättuppstående och oxer.
Jag är osäker, men TROR en kombination för c-ponny kan vara 5,50-6m, ev något längre på tävling/ute.
Beror naturligtvis lite på hinderhöjd etc.
Börja lågt så kan du ändra om det är fel, hästren kan pallra sig över 40 cm även om avståndet är fel.
Se till att ni är minst 3 st, nån behöver stå vid hindret och 'stödja' hästen och kan samtidigt se avståndet.
Tänk på att inte fånga hästen för tidigt efter landningen så den behåller bjudningen framåt efter hindren.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 207
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar