en grads hälta!

khisha

Trådstartare
jag chansar på att jag lagt tråden på rätt ställe. Jag ska ta hem ett kallblod på foder imorgon. Gjorde en vet besiktning idag och hästen visade en grads hälta på vänster fram vid böjprovet. Hästen är 11 år och har för några år sedan sprungit på travet. Hon är lite riden just nu och har ingen kondition för tillfället. Är det någon som har tips på hur man bygger upp en häst med detta problem för att göra henne så stark som möjligt och hoppas på att hon inte känner av vänster fram? Vilka övningar är bra och är 1 grad mycket el behöver hon inte känna av detta vid ridning? Hon är även ganska bukig av sommarbetet, är det bra att ge lite luzern samtidigt om man börjar jobba henne? för att få bort bukigheten? mvh maria

Sv: en grads hälta!

blev hästen ua på veterinär besiktningen då?...

låter lite riskabelt att ta hem en häst som inte är helt frisk tänk om hästen blir halt efter 1 månad eller nåt det är inte så kul, bättre att ta en häst som är frisk på foder...

jo jag vet det ... det blev en grad med ett frågetecken efter eftersom hon inte visade vid longering. Eftersom hästen inte är igångsatt för tillfället så tyckte veterinären att det inte var nån ide att åka in och behandla. Bättre att rida igång och försöka stärka å sen får man se om hon blir halt eller om hon blir bättre. självklart kommer jag göra ett bra fodervärdsavtal...

En grads hälta är ganska mycket, så där hade jag nog velat ha hjälp av veterinär för att stärka och bygga upp faktiskt. Framför allt på en helt oriden häst känns det riskabelt tycker jag att sätta igång på en engradig hälta så fråga veterinären som besiktigade är mitt råd - de brukar kunna ge tips vad gäller igångsättningar efter skador.

Vart i vänster fram satt hältan? Knä? Kota? Det spelar också in då knän enligt min erfarenhet är "kinkigare" än kotor.

Skall du ge dig på att sätta igång en skadad häst rekommenderar jag en Mycket kompetent tränare, en utbildad och erfaren hovslagare, regelbunden kontakt med veterinär och ev. kiropraktor osv - det är ett tidskrävande och många gånger tråkigt jobb att bygga upp häst efter skada så tänk dig för både en och två ggr. :)

Lycka till!

För mig låter det konstigt att vänta på att hältan ska bli värre. Eftersom hon inte är i kondition tycker jag det är bättre att göra en ordentlig undersökning nu och ta reda på VARFÖR hästen är halt. Behandla och vila första tiden.
När hästen är bra kan du börja rida. Det är stor risk att det bara blir värre. Även om hästen känns bra kanske hon "gömmer" hältan... :(

Ang. betet är det skillnad på bukig och fet. När hon inte arbetar är det lätt att få lite "hängmage" ;) och det försvinner när ni börjar träna. Gör träckprov för att utesluta mask.
Stödutfodra kan du göra om du märker att hon börjar tappa hull. Då är lusern ett skonsamt förslag.

Det är få travare som går igenom böjprov, ni har inte kollat så det inte är någon inflamtion eller så det har blivit pålagringar eller sådant ?? Visar d bara hälta vid böjprov behöver det inte vara något som de lider av vid ridning. Sen är det ju svårt att säga om det inte blir värre om hästen inte är i kondition, är ju väldigt svårt att veta hur mkt hästen kan hålla för då...
Har hästen haft 1 grads hälta föut när de nuvarande ägarna köpte den?? Ett tips är också att inte låta henne bli för fet, det belastar kotorna och benen!! så hon kankse inte kan gå på bete dygnet runt, tänk även på att sätta igång henne lugnt så det inte blir överansträgning som kan leda till inflamation. Beroende på muskler och konsition skulle jag bara ha skrittat i några veckor så den kommer igång, sedan skulle jag ha ökat succesivt med trav och galopp och se lite hur hästen känns. Kan även vara en ide att ta ut en equiterapeut eller liknande för att kolla så hästen inte har spänningar någon stans, de kan de oxå bli halta av...
Tror inte du behöver ge lusern, att hon är bukig beror nog inte på proteinbrist det är äskrt för att bete har så låg torrsubstans...

En häst med 1gradig hälta är inget jag rekommenderar att rida på innan det är noga igenomkollat på klinik.

Eller hur... verkar konstigt att vet direkt rekommenderade att INTE behandla :confused:

För mig var det ju ännu mer reaktion utan att någon av de två veterinärerna ordinerade något specifikt mer än att sätta igång försiktigt.. :angel:
Som jag förstått så är det först om man märkt problem av det vid träning eller hantering (märkt att hästen verkar ha ont, att den fungerat sämre, gått orent redan utan böjprov) som man vill ta det vidare, kanske lite olika från veterinär till veterinär och beroende på grad av hälta?
Och beroende på användningsområdet då.
Men skulle tro att det är bättre att hästen är igångsatt innan man gör hältutredning för att felet blir tydligare = lättare att hitta orsaken. Skulle man märka att hästen visar obehag redan under igångsättningen däremot så har man ju en motivering till att åka till klinik.

jag pratade mycket med vet om det här igår och han tyckte att det var bättre att rida igång hästen mycket försiktigt för att stärka henne. För ägaren undrade oxo om vi skulle åka in till klinik med en gång. Men eftersom hältan inte var så tydlig (visade endast några steg i traven på böjprov på kotan, det gick ur innan svängen och syntes inte på tillbakavägen. Det visad heller inget på longering, så han var lite tveksam i sin bedömmning) så tyckte han att det bästa alternativet var att försöka stärka henne. Hon har inte blivit regelbundet riden innan och med en bra ridning så kanske hon inte har problem av det el så får hon det och då kan man åka in och behandla. Som någon nämnde tidigare så är det lättare och se vart hon är halt om hon visar det tydligare oxo. Detta är en häst som jag tänkt använda till skogsridning och ev lite träning på banan så jag har inga krav på att hon måste ridas hårt heller.
Sen ska jag ta hjälp av kotknackare och en tjej som håller på mycket med akademisk ridning för att få henne mer bärig.

Det är ju olika från fall till fall, och i det här fallet tycker jag personligen det låter som en bra plan- men vet att många bukare inte skulle hålla med! ;) (och jag förstår resonemanget att hellre ordinera till klinik vid varje hälta än att riskera missa en "viktig" hälta tills det gått för långt).
Men ett tips är att göra om böjprov alt. åka till klinik när hästen börjar bli igångsatt oavsett om den visat något eller ej, just för att man själv ska veta om det gått åt rätt eller fel håll!
Antingen kan det ju förvärras av ridningen eller förbättras, beroende på hur man tränar och vad hältan beror på.
Jag hade tur- för mig gick det åt rätt håll, men det är ju omöjligt på förhand att säga vad det beror på.

ja, jag hade tänkt att göra en ombesiktning när hon blivit igångsatt. vilket även vet rekomenderade mig att göra. Jag vill ju göra en grundligare om jag ska ska köpa hästen sedan också.

men varför vill du ha hästen på foder om hela tiden kommer gå ut på att sätta igång hästen?
är det inte roligare att ta en frisk häst som går igenom besiktningen på foder där du kan rida som du vill i sommar galoppera och göra vad du vill. inte så kul att "börja sin karriär" med att köpa en skadad häst.
låter kanske hårt men det är ju sanningen kan nog bli många problem och i värsta fall avlivning och jag hade iaf inte velat lära känna och börja tycka om en häst som sen måste tas bort.
om det nu blir så illa.

för att jag tycker det ska bli roligt att arbeta med henne. Och vad man tycker är roligt ang att arbeta med hästar är ju olika från person till person ;) jag ser det som en liten utmaning att jobba med henne, och det ska även bli lärorikt. Sen vet ju inte du vilket användningsoråde jag skulle ha för henne i framtiden (förutom det jag skrivit, vilket beror på hur mycket hon klarar av) Sen om det blir tal om avlivning så gör man ju det för djurets bästa, och är något som man måste lära sig hantera när man håller på med djur.

*kl*

Jag har flertalet gånger fått liknande rekommendation från veterinär när det gäller hästar som varit i full kondition, sedan ställts av en längre tid. De kan tydligen rätt så ofta vara lite stela i sina leder efter den långa vilan och därför visa hälta vid böjprov. På dessa hästar har jag rekommenderats att "böja" lederna lätt (alltså böja som böjprov med inte lika hårt och länge) helst tre gånger per dag för att få upp rörligheten i dem, motionera lätt ett tag och sedan kolla om dem efter ett tag.

Låter som att det kan finnas någon sanning i det. Hon har ju trotts allt sprungit på travet i yngre dagar. Någon som har något tips om hur man kan rida för att inte belasta i onödan men samtidigt stärka? Jag vet hur jag kommer rida henne, men det är alltid bra att höra vad andra tycker/har för erfarenheter ;)

-Tömkörning är toppen även om det inte är "ridning". ;)
-Skritta!! Den uppbyggande gångarten! På varierat underlag. Ibland skogsstig, ibland asfalt, ibland över stock och sten i skogen.
-Så småningom trav med mycket övergångar och utveckla klättringen i skogen, lite mer backar och tuffare terräng.
-Och senare galopp. Gärna rund i formen, i svaga uppförsbackar.
-Raka spår.

Hoppas ni får roligt ihop och att hästen blir bättre snart! :D :bump:

Hästar som inte ridits kan vara stela. Syns ofta vid böjprov som just stelhet. Att de är oridna. Kan kallas markering också. Ofta ser veterinärerna att de är muskelstela osv. De markerar något/några steg och sen värmer det ur.

En grads hälta är jag däremot ganska tveksam till. Det är ganska mycket. I mitt tycke så indikerar det på något mer. Det jag skulle vara mycket tveksam till är att den är en grad halt vid vila. Vad kan det bli vid belastning?

Jag skulle inte acceptera det.

Norrland

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 985
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka