En fundering??

Iris71

Trådstartare
Obs!! En fundering:confused: ... ingen anklagelse eller att jag säger att nån är dålig!!

Jag har sett det förut... men häromdagen såg jag det igen; en häst som står med lindor och benskydd i hagen!! Varför?? Borde inte hästen klara att vara i hagen utan skydd??

Intressant att få veta varför tycker jag!! :bow:

Sv: En fundering??

Att en häst har benskydd i hagen är väl pga att den inte ska skada sig. Vissa hästar har ju svårt att hålla ordning på alla fyra fötter:D

Jag har ingetdera på min, utom om hon har skadat sig och ska gå lindad av den anledningen. Stödbandage.

En häst i mitt stall står med lindor på bakbenen just nu eftersom hon svullnar upp så fort hon går utan dom och dom vet nog inte riktigt hur dom ska göra så hon går med lindor hela dagen...

Jooo, det förstår jag ju att det är för att den inte ska skada sig....

Men JAG (obs JAG) tänker somså att det ska vara så naturligt för hästen som möjligt i den onaturliga miljö vi skapat. Och en häst ska väl vara så pass bra avlad och tränad att den ska klara att gå som den är skapad.

Men intessant att höra hur NI tänker :bow:

Min häst har benskydd på sig ute jämt nu förtiden pga att han slår på sina senor. Han fick en senskada för två år sedan ca och den hade nästan läkt ut när han klappade på sig igen rejält :( Nu har han klarat sig väldigt bra tack vare skydden och han kommer få ha dem resten av sitt liv (tror jag) för att slippa gå igenom samma procedur igen.

Klart att alla hästar borde kunna gå i hagen utan skydd, men så är tyvärr inte fallet.

Jag vet en häst som går med skydd runtom när han går i hagen, och jag förstår till fullo varför. Om man tittar på hans skydd så ser man hur himla mycket han slår i, dessutom hörs det när han brallar omkring, att han slår på sig rätt ordentligt lite då och då.
Och han hoppar som en gud och är värd mycket pengar så... :smirk:

:banana:

På min kuse har jag inga skydd i hagen däremot, hon är en ordentlig, terränggående häst ;)

Jag förstår mkt väl folk som har skydd på sina hästar i hagen!
Just nu har jag strykkappor fram på min häst i hagen, han har nämligen slagit i skenbenet och skaffat sig ytterligare ett överben, så nu tänker jag skydda benen tills han lär sig att inte springa in i stenar eller liknande. Han springer nämligen omkring som en dåre i hagen och ser sig inte för det minsta, och jag vill gärna kunna rida min häst, alltså får han gå med skydd.

Ok... tack för bra svar, nu har jag blivit lite klokare :bow:

Mina hästar går helt och hållet nakna ..... :)

Iris71 skrev:
Jooo, det förstår jag ju att det är för att den inte ska skada sig....

Men JAG (obs JAG) tänker somså att det ska vara så naturligt för hästen som möjligt i den onaturliga miljö vi skapat. Och en häst ska väl vara så pass bra avlad och tränad att den ska klara att gå som den är skapad.

Men intessant att höra hur NI tänker :bow:
jo men som min häst då hon är bara 4 å är väldigt busig:smirk: å när hom busar i hagen å grejjar så är det jätte lätt att hon slår sig..... hom har inte läsrt sej se efter fötterna än å det kommer nog bli skillnad när hon satt lite mer muskler å fått en annan hållning

Jag förstår inte lindor i hagen 365 dagar om året. Om hästen är skadad ok, men som någon sa att bakbenen svullnar upp, då tycker jag att dom gör fel (har jobabt som hästskötare där vi hade en tävlingshäst vars bakben svullnade upp, hon gick dock alltid utan lindor i hagen och dom togs av på morgonen och sattes på igen efter ridning eller hage, vilket som kom sist på dagen) någon gång måste dom faktiskt vara utan och i hagen rör dom faktiskt lite på sig... förhoppningsvis, om dom inte går i en sån där plutthage...

Skydd kan jag förstå i större utsträckning, men jag trot inte att alla hästar som går med skydd behöver ha det. Det finns nämligen ett begränsat antal hästar som är så "slarviga" med sig själva att dom bara slår sig hela tiden, har man då en MSV-häst som är sån, vill man kanske ha skydd på så att man ska slippa alla dessa blodutgjutningar och svullnader i tid och otid... Jag är egentligen emot skydd, men har sett en häst som skulle slått sönder sig själv annars och jag kan kanske förstå att om man har 10 miljorner kronor i hagen så vill man ha skydd... det minskar ju inte risken för benbrott och vrickningar men då har man i alla fall gjort vad man kan...

jo men vissa hästar är rikiga klantar,min tillhör den klantiga typen..se är det en billig försäkring mot onödiga smällar

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 149
Senast: lizzie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 285
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar