En fundering ang. feber

roadkilled

Trådstartare
Igår när jag kom till stallet stod hästen och småtuggade lite på maten. De Hade nyligen fått eftermiddagshöet och kraftfodret så jag tänkte inte mer på det.
Gjorde iordning henne och hon var nästan ovanligt loj.
Red därefter en stund i ridhuset, pigg som bara den var hon och inget konstigt kändes. Red intensivt i kanske 20 minuter.
När jag sedan kom tillbaka till stallet såg hon helt slut ut. Inte anfådd eller så men allmänt hängig. Tempade henne och termometern visade 39,8!
Mockade och fxade och lät henne stå kvar i stallgången. Efter ca 20 minuter låg tempen på 39,5.
Tog in henne i boxen och hon tuggade i sig resten av maten hon hade kvar i boxen. Ringde vet men hon var tyvärr ute på sjukärende så henne gick det ej att få tag på.

Och nu till min fundering:idea:

Grisar (främst ungsuggor) kan under digivningsperioden, då foderkurvan stiger som högst, drabbas av feber. De behöver inte sluta äta men se allmänt hängiga ut. Anledningen till att de får feber då är att de får så mycket energi att kroppen inte vet var den ska göra av den = grisen får feber.

Och nu till frågan:
Kan detta även drabba hästar?

F.ö så var hästen till synes helt frisk idag när jag kom till henne och hon hade 37,7 i temp.

Sv: En fundering ang. feber

Det har jag aldrig hört talas om.

Febertoppar hos häst är vanligt vid olika viroser och vissa andra infektioner, t ex Anaplasmos (Ehrlichios).

Sv: En fundering ang. feber

....jag vill också veta mer om feber på häst....fungerar det mer som på människor....höjs vid ex. förkylning...så att kroppen använder det i sitt eget läkande....då doktorer egentligen inte rekommenderar febernedsättande förren en farligt hög temperatur & ev. besök på sjukhus beroende på uppkomstens anledning & ev. andra symtom.....jag fortsätter mitt undrande i min egen tråd också.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
C
Hästvård Idag var jag i stallet och red ett dressyrpass vid lunch, min häst kändes precis som vanligt och jag släppte ut honom i hagen igen...
Svar
7
· Visningar
1 858
Senast: gylle
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka