En fullständigt panikslagen häst ....

Lill76

Trådstartare
kom jag hem till idag efter jobbet. Tjejen som hyr in sin häst hos oss var ute och red tillsammans med en kompis som lånat vår ena häst. I stallet stod vår 4-åring och var helt hysterisk. Han blir helt panikslagen av att vara ensam. Det konstigaste är att han verkar aldrig vänja sig heller. Nu sen i januari har vi en inhyrning och unghästen har inte behövt stå ensam så mycket men innan dess, stod han inne själv ungefär 1-1½ timme varannan dag när jag red den andra hästen. Ute i hagen går det inte ha honom själv för då hoppar han över och inne stressar han upp sig själv till panik. Idag var han genomsvettig och bara trampade runt runt hela tiden. Jag "smög mig på" honom för att se om han bara stressade när jag var i stallet men han höll på att springa runt oavbrutet hela tiden.
Vad ska jag göra med honom?? Jag är så rädd att han skadar sig i boxen. Tänkte kanske prova att ta in honom 10 min innan dom andra på kvällen så han får stå inne själv lite varje dag. Ge honom något gott när han kommer in så han förknippar det med nöje istället för panik. Vad tror ni om detta?

Sv: En fullständigt panikslagen häst ....

Lill76 skrev:
kom jag hem till idag efter jobbet. Tjejen som hyr in sin häst hos oss var ute och red tillsammans med en kompis som lånat vår ena häst. I stallet stod vår 4-åring och var helt hysterisk. Han blir helt panikslagen av att vara ensam. Det konstigaste är att han verkar aldrig vänja sig heller. Nu sen i januari har vi en inhyrning och unghästen har inte behövt stå ensam så mycket men innan dess, stod han inne själv ungefär 1-1½ timme varannan dag när jag red den andra hästen. Ute i hagen går det inte ha honom själv för då hoppar han över och inne stressar han upp sig själv till panik. Idag var han genomsvettig och bara trampade runt runt hela tiden. Jag "smög mig på" honom för att se om han bara stressade när jag var i stallet men han höll på att springa runt oavbrutet hela tiden.
Vad ska jag göra med honom?? Jag är så rädd att han skadar sig i boxen. Tänkte kanske prova att ta in honom 10 min innan dom andra på kvällen så han får stå inne själv lite varje dag. Ge honom något gott när han kommer in så han förknippar det med nöje istället för panik. Vad tror ni om detta?

Det är nog en bra ide´...vänj h*n en liten stund itaget,ge h*n något när den är lugn...:)

Har han hö o boxen när han ska vara själv då? Så att han har något att göra, menar jag. För bara "något gott" det tar ju fort slut. Om det är någon av mina hästar som ska stå inne själva så får dom lite hö att käka under tiden så går det alltid lättare. Konstigt nog är det min annars alltid så galne buse till hingstpojk (10 mån) som är lugnast själv i stallet..:)

Om folk bara visste hur bra de har när deras hästar kan stå själva hur som helst.
Själv har jag en häst som inte heller klarar av att stå själv. Nu närmar hon sig 18 år. Det går iofs bra om jag tar in henne och det är tomt men skulle det komma in hästar under tiden och sedan gå ut ur stallet igen medan hon står kvar, är det kört. Då stressar hon upp sig och bajsar 511 ggr. Jag har försökt att träna henne att stå ensam (har haft henne sedan hon var 2 år) men det går bara inte. Det blir så att jag får anpassa mig efter andras tider istället.
Hoppas att det går bättre för dig.

Jag har vant mina hästar att kunna stå själv, genom att då korta stunder till att börja med. Och dte är nog en bra ide att ta in din häst innan du tar in dom andra. På det sättet blir han inte lämnad av dom andra, utan han får gå in först och sedan kommer dom andra om en stund.
Hoppas det ordnar sig.

Lill76 skrev:

Att träna honom lite varje dag är nog det bästa:smirk:

Hö funkar tyvärr inte, han klarar inte av att äta, han bara springer runt och trampar över det. Men jag tänkte att om jag tar in honom tidigare på kvällen när det är dags för kvällshö och kraftfoder så kanske jag kan få honom till att äta fast han är själv och han kan kanske lära sig det även andra tider på dagen.

så var min innan oxå,men han fick snurra och stressa,dock nte utan övervakning lr längre stunder

Lät honom vara inne ensam 10-15 till en början..numera e de inga problem även medelar högt och ljudligt att han vill ha sällskap...men de tog drygt ett år inann han började lungna ner sog

Lill76 skrev:

Min pålle är likadan fast hon kan vara ute själv helt utan problem äter och är nöjd med tillvaron, men man kanske inte vill ha dom ute oom klockan är 6 på kvällen, så jag brukar ta ut henne när dom rider iväg( en vända på stallplanen) och tar in henne i ett tomt stall, för det värsta är att LÄMNA dom ensama min blir ialla fall helt skogstokig och försöker hoppa över box dörren!!! vilket absolut inte får hända!!!Lycka till!!!

Vad händer om du binder upp honom? Det är mindre skaderisk (kan inte springa runt) och vissa hästar lugnar sig när de inte får gå upp i varv genom att fnatta runt.

Ok, är det så illa. Mina matvrak är ju nöjda om dom har käk, men annars kan dom bli lite ledsna över att bli själva.;)
Men gör du så som du säger att du övar honom en stund varje dag. Det blir nog ganska jobbigt om han aldrig lär sig att vara själv ens en stund.
Prova att binda upp som nån sa kanske kan vara en bra idé också. Har du tillgång till spilta?

det låter som en bra idé att låta honom gå in tidigare! :)

var noga med att han går ifrån de andra hästarna i början tills han är lugn, så han inte blir lämnad för då förvärras det!

Alla hästar är olika, somliga lär sig aldrig att vara själva. Mitt halvblod är hur lugn som helst i stallet när hon är själv och har alltid varit. Hade jag lämnat henne ensam i hagen hade hon blivit stressad.

Min 3-åring brukade vara väldigt stressad av att vara själv i stallet. Men vi har alltid tagit in henne först så hon har lärt sig att vara själv några minuter utan att gripas av panik.

Min tredje häst är ok om hon har mat och hon gnäggar lite då och då men hon får inte panik.

Jag ägde en häst tidigare som blev helt panikslagen óch var svettigare än hästen jag hade varit ute och ridit på. Väldigt jobbigt med sådana hästar.

Vänj honom succensivt det lät bra. Min häst var också panikslagen i början och nu 1½ år efter så klarar hon t o m av att stå själv i hagen även om hon inte gillar det - men hon lämnar den inte och blir inte hysterisk eller springer runt eller nått.

En fundering...reagerar han lika starkt om det är han som lämnar de andra hästarena som när han blir lämnad av dom?
Om du förstår hur jag menar....

Jag har flera hästar som inte kan bli lämnade...alltså att man tar in alla och sen tar ut två så att en blir ensam kvar.

Tar jag däremot en ur hagen och ställer in själv så kan den ju skrika efter sällskapet o trampa lite, men panikattacker undviks. :idea:

vet hur de där är...min var precis likadan! ja prövade ma allt..men som sagt fick henne på 5 år alldrig att vara lungn sj'lv i stallet de gick bara inte hon vägrade...mat vägrade å bara rännde.. inge roligt alls! var även påvbäg att hoppa över boxdörren....hoppas de löser sig! annars kanske du kan skaffa nått sm sällskap? liten ponny weller så?:idea:
gick heller inte att ha henne i hagen då gick hon vbara igenom den....

Min gamle pojk hoppade över boxdörren, den gick inte att stänga upptill så han kastade sej över , blev hängande att bra tag tills han lyckades kravla sej över helt...hade en väldig tur o klarade sej undan med mindre sår o skrap, men blev liggande på backen efteråt en bra stund, var väl både trött o chockad. Han hade inte så mycket till konsekvenstänkande ;)

Provade binda upp honom, med "transportgrimskaft"en gång i boxgallret (har inte tillgång till någon spilta) men eftersom han var så stressad blev jag så rädd att han skulle trilla omkull och bli hängande att jag vågade inte låta honom vara uppbunden. Han ryckte och slet i grimskaftet så jag bara väntade på vad som skulle gå isönder först, hästen, grimman eller grimskaftet :crazy:

Att skaffa en häst till, bara som sällskap till honom är för mig helt otänkbart av flera anledningar, bla har vi bara 3 boxar och dom är nu fulla. Sen löser det ju inte problemet; tänk om alla de andra hästarna ska ut och tex. ridas samtidigt (har barn som säkert gärna vill rida en shettis) då blir han ju ändå ensam. Han måste ju kunna lära sig att vara ensam. Han funkar bra att ta ut själv tex när vi ska träna, då är han ju ensam och det är inga problem, men det är väl som en del sagt att då är det han som lämnar dom andra hästarna och då känns det lättare.
Men har någon förslag på hur jag kan få honom att tro att det är han som lämnar när man ska ut och rida dom andra 2 hästarna? I vanliga fall tar man ju in alla 3 och sen ger sig dom 2 som ska ridas iväg. Kan man gör på något annat smart sätt??

När han är själv vid träningen har han ju alltid dig med som tar upp ledarskapet.
Börja med att du sitter med i stallet och läser en bok eller nått. Bara var helt avslappnad och visa att det inte är nått farligt att dom andra går iväg. Till slut när lugnar han sig och då kan du börja gå runt och pula med saker så då inte hela tiden sitter vid honom men finns i närheten.
Och öka succensivt tills han står helt själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar