En fråga..

L

Lightness_85

Hur får ni den att förstå att den ska gå i trav? & i tölt?
Gör ni något speciellt?
Har alltid undrat det.. :crazy:

Tölt, tryck in rumpan under dig, lätta lite från sadeln, släpp efter på tygeln och smacka lite eller i vissa fall tänk tölt.
Trav, luta överlivet 2 cm framåt.
Galopp, skjut fram en höft och tänk galopp.

Tølt - Stram inn tøylene litt - ikke mye, og tenk at du løfter hendene, men ikke gjør det. Sett deg litt tilbake i sadelen.

Trav - Gi litt etter på tøylene og sitt mer fremover.

Tölt: Sätter mig tyngre i sadeln, plockar lite med tyglarna o smackar på litegrann...

Trav: Låter henne sänka huvudet rejält, smacka på och lätta från sadeln

Den absolut säkraste metoden för trav på min pålla är kommandot "traaavva", funkar så gott som alltid :).

Annars vet jag inte exakt hur jag gör, det skiljer sig från gång till gång lite beroende på situation och avsikt. Jag gör ungefär som andra här beskriver, men det varierar från gång till gång lite beroende på situation och avsikt.

Ibland kan jag fråga: Ska vi ta och trava lite? Han hör ordet trava i svamlet och så travar han. Tölten kräver lite mer sits.

Där är det helt beroende av häst, är min pållan pigg och vi har sällskap, då kan jag lika gärna glömma traven i början, då är det nästan bättre att när hon fått springa och accepterat det tempo jag valt och töltar avslappnat be om trav. Vill pållan springa ikapp kan jag inte ge den eftergift som krävs för trav, men inser hon att hon får springa så har hon inte så mycket synpunkter på vilken gångart :angel:. Är vi ensamma (eller i täten) så funkar oftast "sakta" lika bra som "traavvva".

Jag skrev ibland :rofl:. Förr trodde han att duuuktig betydde halt, men det har blivit bättre. Jag trodde den egna viljan skulle synas mindre med åren, men jag börjar tvivla. Jag har lite svårt med kadaverdisciplin så jag får väl stå ut.

När jag ridit en rätt så framåt islandshäst så behöver jag bara "sätta mig till" i sadeln sen ta upp huvudet och hålla stadigt och samtidigt luta sig lite bakåt så kommer hästen fram i tölt.

I trav så sänker jag händerna och lutar mig lite framåt så hon kan trava.

Jag har lärt mig av en islänning.

Det sättet du beskriver för att tölta är tyvärr inte helt ovanligt på turridningar, resultatet är oftast att hästen sänker ryggen och spänner sig. Genom att hålla upp huvudet hindrar du hästen de flesta hästar från att trava och gångarten man presterar i varierar vanligen mellan ren grisepass och tölt beroende på hästens anlag och hur välriden den är.

Kan du känna om hästen går i ren tölt?

Tölt: Får henne uppmärksam via flera halvhalter och kortar tygeln lite (inte särskilt mycke) höjer inte handen, och sitter till och tänker tölt så töltar hon.

Trav: något längre tyglar, lättar något ur sadeln framåt, sänker handen och förhoppningsvis travar hon. ( har lite problem med traven just nu, pållan tycker ökad tölt är mycke roligare.)

Sv: En fråga..

tölten kräver mer drivning och mer halvhalter, och lodrät sits, alternativt om Pållan är mkt pigg helt långa tyglar och halvhlater vid behov. Traven kräver lite mer framåtlutad sits och lite lägre händer än normalt, inte för mkt halvhalter eftersom hon då börjar tölta, såeciellt om hon är pigg.

josse skrev:
tölten kräver mer drivning och mer halvhalter, och lodrät sits, alternativt om Pållan är mkt pigg helt långa tyglar och halvhlater vid behov. Traven kräver lite mer framåtlutad sits och lite lägre händer än normalt, inte för mkt halvhalter eftersom hon då börjar tölta, såeciellt om hon är pigg.

En annan tränar på att bibehålla samlingen i traven också, dvs inte luta mig framåt, utan på något sätt förklara att det ska vara trav ändå. Typ, justera sätet pyttepytte, skänkla i travtakt eller röra sätet i travtakt. Lägga spöet på inner bak i rätt ögonblick för trav. Ursvårt, men så sakteligt funkar det. Ibland.

Är det någon av er som har erfarenhet av att kunna behålla samlingen i traven?

OlleAtlas

Jag har ridit min pålla i trav i samlad form mycket...senast idag på ridturen travade vi i samlad form. ( Fast idag ville hon inte tölta...jobbigt när den ena gångarten funkar och inte den andra.)

Ger henne då travfattning och sen sätter jag mig ner i sadeln och försöker driva henne med sitsen utan att störa henne på något sätt. Tar små halvhalter och de funkar.
Dålig förklaring, men jag är urkass på att förklara hur jag gör när jag rider.

Jag har precis börjat få till traven i en låg form och bygger överlinjen, försöker även träna tölten på detta sätt, och ibland är det svårt att skilja hjälperna åt. Så just nu tycker jag att det är lättare att få till något som liknar samling några steg i tölt, när Pållan verkligen tänker mkt framåt och bär sej själv mer så blir det oftast tölt. Jag vill inte riskera att blanda i hop gångarterna för mkt i detta stadium, då jag är nöjd med att hon börjat ta i mer med bakbenen, och ändå lyssnar hyfsta på halvhalter och går i ett jämt tempo. Samlad trav blir nog ett senare kapitel, är nöjd så länge hon inte kör upp huvet och bara springer i från hjälperna, och att hon börjat använda ryggen mer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: Kamomilla
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka