En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

S

SilverTail

Jag måste bara reda ut en
sak som jag och min pojkvän bråkar om...
Så jag skulle bara fråga er som använder
ensilge om ni har gett eran häst en spruta innan
ni bytte till ensilage...??

Den skulle man enligt min pojkvän bara för
att det var farligt om hästen fick i sig JOD
ett ämne som man använder när man gör ensilage..?

Jag har aldrig hört nått om detta.. :(

Stämmer detta???
någon som vet??
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Jod är ett livsnödvändigt spårämne, men det används inte specifikt till ensilage. Han har troligtvis missuppfattat. Hästen kan få botulism och det ger man vaccin mot (3 sprutor sen en per år), men det är inget man tillsätter, utan som kan växa i ensilaget om man har otur.

Jod finns det mycket av i alger och ger man det måste man ha koll så det inte blir för mycket.
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Magdalena skrev:
. Hästen kan få botulism och det ger man vaccin mot (3 sprutor sen en per år), men det är inget man tillsätter, utan som kan växa i ensilaget om man har otur.

Men det måste alla hästar få 3 sprutor innan.. eller bara om man misstänker att det växer..?
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Min häst är inte vaccinerad.

Vaccineringen har inget med jod att göra. Det man vaccinerar mot är botulism, en sjukdom som hästen kan få av bakterier som kan bildas om det finns döda smådjur eller mycket jord i balarna.
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Man måste göra innan om man vill vara säker. Man märker INTE om ensilaget är smittat med botulism.
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Skulle inte ge ensilage/hösilage utan att vaccinera mot botulism.
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Min är vaccinerad mot botulism.

Varför chansa....
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

Sprutan din pojkvän syftar på är med största säkerhet vaccination om botulism. Botulism är i de allra flesta fall dödlig för hästar. Vill du läsa mer om botulism (som orsakas av en jordbakterie som heter clostridium botulinum). Vill du läsa mer om botulism hos häst kan jag rekommendera www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=563.

Vaccinet är inte effektivt mot alla typer av botulismtoxiner (det förekommer åtta i Sverige varav endast en konstaterats hos häst här). Grundvaccineringen omfattar totalt tre sprutor med bestämt internvall emellan.

Vad man ska komma ihåg är att botulismtoxin kan utvecklas i andra typer av foder också, om förutsättningarna stämmer. Det lär i Tyskland ha påträffats botulinumtoxin i bakat hästfoder (briketter). Generellt brukar man säga att botulinumtoxin inte kan bildas i torrsubstanser över 50 %. Syrefri miljö krävs.

För att du ska kunna fatta rätt beslut gällande just din häst tycker jag du ska läsa så mycket du kan och därefter fatta beslut om du vill vaccinera. Det har förekommit biverkningar av vaccinationen också.
 
Sv: En fråga till er som ger ensilage till era hästar!

jag ska inte byta till ensilage jag skulle bara rätta min kille... :D
så vi slipper att sitta och bråka om vem som har rätt.. :)
tack för alla svar. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 628
Senast: Oh_really
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 810
Senast: QueenLilith
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp