Jag är ingen vardagsgäst här på forumet så Ursäkta om det finns någon liknande tråd eller om det finns en speciell tråd som det här inlägget passar bra i.
Flytta/lås isåfall
Ja jag undrar om nordsvensk brukshäst helt enkelt.
Kanske konstig fråga i sig men jag kom på att tänka på en händelse från i vintras: en mindre lastbil åkte i av vägen och körde ner sig i snön, en ardennerhäst drog enkelt och utan problem drog upp den.
Skulle en nordsvenk brukshäst klara det? Vad väger en sådan och hur mycket kan den dra?
Hur stark är det som bruksshäst om man skulle ha den som just brukshäst i skog eller åker.
Inte många använder väl skoghästar idag men det finns ju faktisk om än det bara är mest för nöje.
Klarar den idag med den aveln liknande arbete som ex en ardenner tex?
Vad gör ni med den som har en sådan häst?.
Ser att många använder den som ridhäst/barockhäst.
*nyfiken*
Flytta/lås isåfall
Ja jag undrar om nordsvensk brukshäst helt enkelt.
Kanske konstig fråga i sig men jag kom på att tänka på en händelse från i vintras: en mindre lastbil åkte i av vägen och körde ner sig i snön, en ardennerhäst drog enkelt och utan problem drog upp den.
Skulle en nordsvenk brukshäst klara det? Vad väger en sådan och hur mycket kan den dra?
Hur stark är det som bruksshäst om man skulle ha den som just brukshäst i skog eller åker.
Inte många använder väl skoghästar idag men det finns ju faktisk om än det bara är mest för nöje.
Klarar den idag med den aveln liknande arbete som ex en ardenner tex?
Vad gör ni med den som har en sådan häst?.
Ser att många använder den som ridhäst/barockhäst.
*nyfiken*