En fråga om långa klor

Aningsfull

Trådstartare
Våran greyhound (omplacering) har under hela sin tid hos föregående ägare inte fått sina klor klippta. Detta har lett till att han har otroligt långa klor med lång pulpa. Vi försöker att klippa ofta och lite och på så vis "tvinga tillbaka" pulpan och på de flesta klorna har det gått bra och han har nu nästan normallånga klor på alla tassar. Problemet är bara klorna på framtassarna. Sporrarna, heter det så? :o Där går pulpan så gott som hela vägen ut så det finns inte nåt utrymme att klippa bort så klorna går inte att klippa ner.
Vad gör man i ett sånt läge? Kan man gå till vet och klippa av dem med pulpa för att få dem kortare?

Sv: En fråga om långa klor

Japp, det kan man. De bränner ofta blodkärlen så att pulpan inte blöder och har sig, så går det bättre att klippa i fortsättningen.

Om hunden inte är särskilt känslig eller mesig så kan du klippa av dem själv också.

Kan man inte köra med klo-fil? Som en nagelfil? Dem tar ju ännu mindre bit av klon. Kanske tar längre tid, men det gör inte ont eller blöder i alla fall :D

Lycka till :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 858
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 303
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
3 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka