En fråga om fodervärdsavtal och defekt som diskvalificeras för avel

Philosophia

Trådstartare
En bekant till mig har en tik på helfoder. De har kommit överens om ett avtal med uppfödaren men har tyvärr inte fått något fodervärdsavtal trots påtryckningar. Det muntliga avtalet är dock det vanliga som stadgas i SKKs fodervärdsavtal, dvs. att hunden övergår i fodervärdens ägo efter två kullar eller det att hunden är fem år.

Nu är det så att min bekant misstänker att hunden har en defekt som skulle diskvalificera hunden för avel. Vad gäller då?

Vad händer med överlåtelsen? Är det fortfarande fem år som gäller?

Vem står för veterinärkostnader/undersökning (jag misstänker att det är det är den som har försäkringen, vilket i detta fall är min bekant)?

For the sake of the argument och med tanke på att även muntliga avtal gäller (pacta sunt servanda) så kan vi ju diskutera i termer av att ett skriftligt avtal finns. Men samtidigt så skulle det vara intressant att höra hur ni som är uppfödare skulle agera om ni var i samma situation och inget skriftligt avtal funnes.

Sv: En fråga om fodervärdsavtal och defekt som diskvalificeras för avel

Nu är det så att min bekant misstänker att hunden har en defekt som skulle diskvalificera hunden för avel. Vad gäller då?

Vad händer med överlåtelsen? Är det fortfarande fem år som gäller?

Vem står för veterinärkostnader/undersökning (jag misstänker att det är det är den som har försäkringen, vilket i detta fall är min bekant)?

1) Ja avtalet gäller, om inget annat avtalas
2) Det är den som står på försäkringen står för undersökningen och veterinärkostnader.

Jag har i alla fall alltid haft så på de hundar jag haft på foder/delägarskap. De är ju i praktiken min hund. Uppfödaren äger ju bara avelsrätten till 2 valpkullar..

Däremot så har ju din bekant alltid, när som helst rätt att lämna tillbaka hunden till uppfödaren.

Min 1a hund hade jag på foder med liknande avtal,hon hade mycket eksem som ung,och min uppfödare ville inte avla på henne,så hon skrev över hunden helt på mig!
Jag behövde inte betala något för henne!

Så jag vet inte lagar och regler,men min uppfödare gjorde så med min hund!

2) Det är den som står på försäkringen står för undersökningen och veterinärkostnader.

Jag hoppades på att bukes avelsorakel skulle svara! :) Tack!

Det jag funderade över var väl egentligen om det går på uppfödarens avelsförsäkring eller om det går på hundens veterinärvårdsförsäkring. Eller täcker avelsförsäkringen bara förlusten av avelsvärdet och inte undersökningen av sådant som kan påverka avelsvärdet?

Avelsförsäkringen täcker värdeminskningen av hunden som blir iom att den inte kan avlas på. I alla fall är det så i mitt bolag .

De flesta uppfödare brukar dessutom skriva över en sådan hund direkt på fv om fv inte lämnar tillbaka den pga defekten/åkomman vill säga.

Tack, tack!

Men jag antar att det är rimligt att fodervärden betalar en summa för att köpa loss hunden. Hunden är ju inte så gammal och hundar utan avelsvärde brukar ju också kosta pengar.

De är ju olika hur uppfödare gör, men de flesta jag hört talas om i fråga om liknande brukar bara skriva över hunden, eftersom de ändå får ut avelsvärdesförlusten på avelsförsäkringen.

Men behöver inte tiken ha haft en kull för att man ska få avelsförsäkra denna? Så har de iaf sagt på två stor försäkringsbolag som jag pratat med. Enligt dessa måste man kunna påvisa att hunden haft avelsförmåga men tappat den. Är det inte så i ditt bolag Gnist är ju väldigt nyfiken på vilket du har...

Tack, tack!

Men jag antar att det är rimligt att fodervärden betalar en summa för att köpa loss hunden. Hunden är ju inte så gammal och hundar utan avelsvärde brukar ju också kosta pengar.

Är det en fodervärdshund, har uppfödaren INTE rätt att ta betalt för hunden fast hunden ej är 5 år.
Uppfödaren måste ifs ej släppa hunden före 5 års ålder, men är den "oduglig" för avel, så har den oftast inget intresse för uppfödaren.
Och då skall hunden skrivas över till fodervärden UTAN att den behöver betala en penny, har ingen betydelse om hunden är 5mån eller 3 år...det är "risken " uppfödare får ta när man sätter ut foder hundar, men igengäld behöver man ej betala mat och aktiver hunden :bump:

Tack, tack!

Det är visserligen några år sedan, men då hunden jag hade på foder efter höftledsröntgen inte skulle avlas på, skrev den över på mig utan pengar emellan.

Kan vara lite olika på olika bolag.
Men i princip så måste man ha tecknat en liv försäkring med användbarhets skydd (i det här fallet avel) är det fodervärden som tecknat försäkringen så är det FV som får ut pengarna.

Jätteviktigt alltså att det är uppfödaren som tecknar försäkringen, blir ju oftast biligare också om uppfödaren har uppfödar rabatt.
Sedan kan man ju alltid komma överens om att FV betalar försäkringen och står för självrisken vid skada.
Så har jag det med min foderhund, uppfödaren står för försäkringen men jag betalar den och om hunden blir sjuk så betalar jag självrisken.

När det gäller vem som ska betala vad, så betalar i regel uppfödaren de hälsotester som krävs för att hunden ska kunna gå i avel övrigt betalar FV.

Så har tex min uppfödare betalt min foder tiks HD/AD röntgen och hon kommer också att betala hennes MH.
Utställningar betalar jag eftersom jag tycker det är jätteskoj att åka på utst.
Då får jag också behålla ev. rosetter och annat som hon kan tänkas vinna.

De alra flesta uppfödare skriver säkerligen över hunden på FV om den inte går att använda i avel.
Fast egentligen har det inte någon praktisk betydelse, hunden får ju inga valpar och övergår ändå i FV ägo när det är 5 år.

Men behöver inte tiken ha haft en kull för att man ska få avelsförsäkra denna? Så har de iaf sagt på två stor försäkringsbolag som jag pratat med. Enligt dessa måste man kunna påvisa att hunden haft avelsförmåga men tappat den. Är det inte så i ditt bolag Gnist är ju väldigt nyfiken på vilket du har...

Beror på…
Så här är det!
Har hunden en liv försäkring med användbarhets skydd (i det här fallet avel)
Och den har någon defekt som rasen har bekämpnings program för.
Så utfaller hela liv beloppet. (med resv för att det kan skilja mellan olika bolag)
Kravet är då att även föräldrarna till tiken ska vara fria från defekten.
Och då ska tiken INTE ha gått i avel, det är ju det som är vitsen för att skydda valparna från att få defekten.

Om det däremot handlar om något som gör att tiken inte kan gå i avel, på tex en livmoders inflammation där man tagit bort livmodern.
Då krävs det att hon har lämnat en valpkull så att hon bevisligen har haft förmågan att kunna få valpar.
Det finns ju tikar som är sterila av naturen och då har de aldrig haft den egenskap som de är försäkrade för.

Aha, tack! Jag måste ha missförstått henne jag pratade med i helgen! Nu har det iaf klarnat lite :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka