En fråga om Avlivning

Sv: En fråga om Avlivning

Nafayette skrev:
Alla hästar som går till destruktion måste skorna tas av eftersom "maskineriet" där inte kan "behandla" metallföremål.

AM

:o :crazy:

Det var ju inte riktigt så jag tänkte formulera mig...

Jag hade en fundering om kliniken debiterade extra för det... :eek:

/// ghost

Miss Sixty skrev:
På Torsdag ska min häst avlivas på klinik och jag undrar om man måste ta av skorna innan? Sen undrar jag också om man får tillbaka grimman efter?

Miss Sixty/ - Som tagit det jobbigaste beslutet i livet:cry:
:cry:

Beklagar och tänker på Er! Har inga tröstande ord att säga förutom att Missy har den bästa matten i världen som klarar av att göra det bästa för sin häst. :bow:

Många tröstkramar!

//Alice

Klart att du får tillbaka hennes grimma och även en bit av manen om du ber om att få det....

Kliniken har gjort detta många gånger och de vet vad du går igenom och vad det betyder för dig...

Kram på dig

Usch, vad tråkigt. Lider med dig.

Det går ju att fläta och klippa lite redan i förväg (utan att det ser fult ut) om du vill det...

:bow: Starkt gjort av dig! Det var nog det klokaste att göra, jag vet hur jobbigt det är att gå med skadade hästar, man blir helt slut psykiskt.

Vad jag förstått, ska dom ha passet, för att fylla i att hästen är borta. Sedan ska passet skickas till avelsföreningen. Prata med dom för säkerhets skull.

*tycker jättesynd om dig*

När det gäller travhästar får man behålla passen, så det skiljer nog mellan avelsföreningarna det också.

Jag mailade och frågade... :cry: :cry: :cry: :cry:

Massor av tusentals tröstkramar till Madde :love: :bow: :( Du är så modig!! och det vet jag att mååååånga här tycker. Tänker på dig.

Jag är då inte avundsjuk på dig!!
Det är bland det värsta man kan göra. Man känner sig ur-usel, även om det är det rätta att göra.

Usch.. Jag tycker så synd om dig!!
Jag var med om detta i somras.. Vi köpte (jag och min syster) en f.d. travare 1 maj -05 och 27 juli fick vi lov att ta bort honom.. Detta p.g.a. hälta i 3 ben!! Vi veterinärbesiktigade honom, med distriktsveterinären, och efter ca 1 månad hade han varit halt 3 gånger, så vi åkte till en "vanlig" veterinär istället och där konstaterades det att han var 3 och 4-gradigt halt på 3 ben. Det skulle inte gå att göra något åt det (han var ju trots allt 16 år) så vi bestämde oss för att göra det bästa för honom och vi ville göra det hemma på gården. Men det var bara det att alla sa till oss att vi måste ha pass på honom vilket vi inte hade.. Så vi fick fixa det först, och självklart krånglade det.. Efter ca 1 månad fick vi reda på att vi INTE behövde pass, eftersom vi skulle ta bort honom på "gammalt" sätt. Så då hade vi väntat i 1 månad längre an vad som egentligen behövdes..
Varken jag eller min syster var med när det hände, mamma tog med oss och gick bakom stallet men pappa och stallägaren var kvar hos Krille. Ca. 2 låånga minuter efter att vi hade gått iväg kom pappa och sa att det var klart. Han hade somnat med kornkross och morötter i munnen.
Vi hann alltså ha honom i ganska precis 3 månader..
Vi tog av honom skorna en vecka innan, eftersom han egentligen skulle ha fått nya skor då, så dom har vi kvar. Grimman fick vi också tillbaka.

Jag saknar dig jättemycket älskade Krestijahn!! :love: :cry:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA