En fråga om Avlivning

Miss Sixty

Trådstartare
På Torsdag ska min häst avlivas på klinik och jag undrar om man måste ta av skorna innan? Sen undrar jag också om man får tillbaka grimman efter?

Miss Sixty/ - Som tagit det jobbigaste beslutet i livet:cry:

Sv: En fråga om Avlivning

Tråkigt att höra men det är säkert bäst för hästen.
När jag har avlivat hästar är det ingen som har frågat om dom har skor eller inte utan bara avlivat.
När det gäller grimman så har jag alltid fått den tillbaka om jag har varit med. Men när hästen blivit avlivad på klinik när ingen varit med (inlagd häst) så har dom inte lämnat tillbaka grimman med motivering att dom kan inte hålla reda på alla grimmor.

Miss Sixty skrev:
På Torsdag ska min häst avlivas på klinik och jag undrar om man måste ta av skorna innan? Sen undrar jag också om man får tillbaka grimman efter?

Man får välja sälv om man vill plocka av skorna eller inte. Men ska du kremera hästen så rekomenderar ja att plocka av skorna.
Jag tror inte att du kommer få tillbaka grimman med motiveringen som Masse hade.

Vid den avlivning som jag har varit med vid så fick ägarinnan gå in till hästen efter att den hade somnat in, och hade då möjlighet att plocka av grimman själv.

Jag fick tillbaka grimman.. Dom frågade om jag ville ta av den själv eller om dom skulle göra det åt mig.. Detta var i Hbg för 2½ år sedan..

*Tröstkramar*

När min häst avlivades på Strömsholm så fick jag tillbaka grimman och en liten fläta av manen de hade gjort. Jag var ute och väntade medans det hela blev gjort och jag valde att inte se henne efteråt när hon var död.

/ Maris

Usch, det gör mig ont att slutet blir som det blir:cry:

När jag avlivade min pålla på klinik så frågade ingen något om skorna och jag fick själv välja om jag ville ha grimman tillbaka eller inte.

Många tröstkramar från Bullis

Miss Sixty skrev:
Jag vill nog ha en sko som min
Ring och prata med hovisen på kliniken så kan han säkert dra av skorna till dig ifall du vill ha dem!
Då måste du förstås följa med pålle till kliniken..
Om du gör det får du garanterat grimman också om du bara säger till att du vill ha den!

Hoppas allt under förutsättningarna går bra!
Kram Stallkatten - som själv gick igenom samma sak i våras.. :cry:

Lilla Gumman:cry: .

Förstår att du har det tufft.
Jag fick Charltons grimma med mig hem och även skorna som jag ville.
En otroligt vänlig djurskötare plockade av dom när jag satt och grät.

Jag tänker på dig!

Miss Sixty skrev:

Jag vet hur du har det...

Min TREDJE i år fick lämna jordelivet i går. :cry: (Alla har haft olika problem)

För några veckor sedan var jag på klinik med en av de andra och då hade det lämnats en gammal häst där för avlivning.

När assistenterna hämtade den konstaterade de att den hade skor och att de var tvungna att rycka dem först. Anledningen vet jag inte men jag vet att de gjorde det.

/// ghost

///

Gumman.

Du får tillbaka grimman om du ber om det. ang skorna så har jag varit med om bägge, att de plockar bort skorna innan och ibland efter. ring och fråga dem i förväg så är du förberedd så gott det går.

tänker på dig och särskilt på torsdag. tröstkramar...

ghost skrev:
När assistenterna hämtade den konstaterade de att den hade skor och att de var tvungna att rycka dem först. Anledningen vet jag inte men jag vet att de gjorde det.
/// ghost
///

Alla hästar som går till destruktion måste skorna tas av eftersom "maskineriet" där inte kan "behandla" metallföremål.

AM

Tänker på dig! *massor av tröstkramar*

En fråga.. Varför tar man ibland av skorna? är det "bara" för kremeringens skull?

Min häst dog på operationsbordet uppe på Helsingborgs djursjukhus av brusten tunntarm.
Jag hade åkt hem för att operationen skulle ta minst 5 timmar samt att han skulle bli kvar så veterinären tyckte inte jag skulle sitta och vänta.
Veterinären ringde 3 timmar senare och berättade att han dött under operationen.
Jag bad att dom skulle ta grimman samt klippa en bit av manen.
VILKET DOM GJORDE.
Detta är många år sedan och jag var ung, kanske lättare att få det då... Men jag tycker faktiskt man kan be om det, och jag tror till 99.99% att Miss Sixty får sin grimma och en bit av manen om hon vill ha detta.

Sänder mina tankar till dig Miss Sixty.

Kram Åsa
Som har taget bort några egna hästar både hemma och på djursjukhus, och vet hur ont det gör.

Jag brukar ta av skorna. Jag vet inte varför, men jag har fått lära mig att det ska vara så.
Samma när det är kastration eller annan operation.

Ang grimmor, så har jag fått tillbaka dom alla gånger (om jag velat) utom från Ultuna. Men det är mindre roligt, då dom kan vara lite..ofräscha..

Men jag känner till en gubbe som brukar åka till slakteriet för att hämta "gratis-grimmor"..

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar