Sv: En favorit i repris
Mina hästar ska i år för första gången få hösilage. Anledningen till det är att vi köpt en ponny som verkar vara dammkänslig.
Utöver det får dom:
* linfrökaka (som är bra för lite av varje, bla tarmar, päls och hovar)
* havre
* betfor
* salt
* mineraler
* ponnyn får även alger på prov och ständigt b-vitamin eftersom han åker transport ca 3d/v. Annars får dom b-vitamin vår och höst.
* gurkmeja (bra för luftrör och knakande leder)
* storhästen får även koppar-järn. Hon har fått det i drygt en vecka och det är med stort intresse jag läser av resultatet. Nu vet jag inte om allt beror på det, men samtidigt; vad annat kan det vara?
Lite bakgrundsinformation kanske?
För ganska precis ett år sedan blödde hon näsblod. Blodprov visade på dåligt blodvärde. Vet var ut regelbundet och tog nya prover men inte förrän till våren var hon så pass att jag ville rida henne igen.
Vet hade ingen förklaring till varför hon hade dåliga värden, ej heller anledningen till näsflödet.
Jag har haft denna häst i snart tre år och hon har alltid varit likadan; seeeeg. :smirk:
Jag har dm-långa sporrar för att överhuvudtaget få fram henne, jag har till och med varit tvungen att ha sporrar ute. Till saken hör iofs att hon är stoor och jag ganska kort, men ändå..
Dom senaste dagarna har hon varit en helt annan häst; hon är superpigg ute, jag kan knappt hålla henne i galoppen och skritten ska vi bara inte tala om. Förut har hon tagit ett steg idag och ett i morgon typ, men nu ligger hon före minst 30m.
Det är trevligt och jag hoppas att det har gjort nytta och att det betyder att hon mår bättre.