En elev fick precis reda på att hennes häst är dräktig!

Cyllene

Trådstartare
Med andra ord har hon en ursäkt till att hästen började stanna på hopplektionen förra veckan!!! :crazy: :eek:

Vilken dålig koll folk har på sina hästar.

Tjejen fick hästen för 7 månader sen, hon lånar den av ägaren som bor i södra Sverige.

Hon har gått för fullt hela våren men vilat sista veckan då hon betedde sig så konstigt på sista träningen.

Nu idag tog de ut vet för hon har blivit tjock men fallit ur "runt rumpan" (jag har inte sett den) och veternären kostaterar att hon är dräktig, ca 7-8 mån gånget. Vet kan inte säga mer om storleken på fölungen med tanke på att de inte vet alls vad det handlar om för hingst.

Ägaren blev chockad men konstaterade "att de rymde ju ett par gånger förra sommaren".

Stoet är ett tyskt havblodssto och hingsten kan vara precis vad som helst. Ska bli spännande att se vad som kommer ut! Islandskorsning? Fjordkorsning?

Är det någon som vet hur det kan påverka fostret att stoet ridits såpass hårt så länge? Få för lite näring? Växa saktare?

Nog har man läst och hört att det hänt men inte trodde man att det skulle hända "oss". :smirk: Får bara hoppas att det går bra!

/C

Sv: En elev fick precis reda på att hennes häst är dräktig!

Jag kan inte så mycket om detta men jag tänkte bara skriva att jag har varit med om detta sammanlagt 3 (!!) gånger på en ridskola som hyrde hästar från Öknehult...
Ena gången var det så pass illa att en shettisliknande "sak" kom, och hette King tror jag..en valack enligt någon på Öknehult, men som kissade där bak :P. Alltså var det ett sto ;). Som dessutom visade sig vara dräktig :P.

illa det kan gå ibland... 1 av de 3 fölen som föddes dog, men jag vet inte om det berodde på någon brist eller på att stoet sparkade / stötte bort eller något...

Vårat sto betäckte vi, men hon fick livmoders inflammation, och därför så spolades hon och konstaterades efter det, "inte dräktig"
Vi red, tävlade som vanligt. Jag va mycket nöjd med stoet som för en gångs skull va fin i hull och musskler. Men jag trodde det berodde på det fina höet vi hade då...
Vi hade inte en tanke på betäckningen, hon hade ju konstaterats som inte dräktig...

Men iaf, månaderna dom gick, å tävlingar vanns.
En morgon ringde det, tidigt som tusan, och i luren sa en röst "vad ska vi döpa fölungen till"
Jag fatta som att vi skulle åka å betäcka igen, eftersom det va nytt år, och vår.
Men jag kasta på mig kläder och for ut till stallet, och där i halmen låg ett mycket välskapt föl. Som fick namnet Yat-Ka.
Vet kallades till platsen då vi va mycket oroliga eftersom vi hade ridit stoet så hårt, (vi visste ju inte om dräktigheten...)
Men vet sa att föl å mor va i mycket bra kondition! :) Trots att stoet just nu såg ut som ett spjälstaket...
Det va ju inte konstigt att stoet va i fint hull ....:eek:

Hur gick det med fölungen då? Jodå, hon är idag 5 år och, trots att hennes fölmönstring inte gick super, så har hon varit på Flyinge och fått fina ord där ifrån. Och hon lever nu glada livet i Västergötland, och lyssnar till namnet Limpan! :)

Och stoet? Jodå, hon har fått 2 fina föl till, som vi visste om. Men nu har vi sålt mamman, så nu blir det inga mera föl. :cry:

Senast ändrad av en moderator:

vad gäller näringen så TAR fostret den näring det behöver från mamman. Det föds alltås inga undernärda föl, däremot kan ju mamman få diverse brister om man inte ser upp...

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 015
Senast: Egonson_
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 051
Senast: shia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka