En del hästar ger verkligen ALLT!

Zandrah

Trådstartare
När jag kikade på dagens travresultat klickade jag in mig på vinnaren i V65-1: Face the Evil. Det var hans 43:e seger i hans 210:e start!!

Helt otroligt egentligen vilken häst!
Har tidigare beundrat Harlans Boogie som gjorde 175 starter, vilket också är helt makalöst.

Vilka hästar det finns!

Kan ni komma på fler som haft sådan gnista (och hållbarhet) och presterat så bra så otroligt länge? I modern tid det vill säga.
Det måste finnas fler, men jag har svårt att tänka mig att någon varmblodig travare startat fler gånger än vad Face the Evil gjort (kommer att ha gjort).

Sv: En del hästar ger verkligen ALLT!

Ja, Face the Evil är en riktig undantagshäst, sett han många gånger då han tävlar här uppe i norrland. Startar sommar som vinter, regelbundet och gör alltid sitt bästa.

Inte så stor häst, men vilken inställning!
Fast han startar mkt så är han inte tunn, rund och go som en liten köttbulle.:) Beundrade hur fin han är, när han duschades efter loppet idag.

Trots att du skrivit i modern tid så tycker jag att Al Joe var en järnhäst som borde nämnas. 205 starter som resulterade i: 51-47-36 :bow:

Varför inte Järvsöfaks :love:

234 201-16-4

fast han är ju inte vbl såklart

Ja, Face the Evil är en riktig undantagshäst, sett han många gånger då han tävlar här uppe i norrland. Startar sommar som vinter, regelbundet och gör alltid sitt bästa.

Inte så stor häst, men vilken inställning!
Fast han startar mkt så är han inte tunn, rund och go som en liten köttbulle.:) Beundrade hur fin han är, när han duschades efter loppet idag.

Vilken bra "reklam" för travsporten ändå! Fina hästar som är välskötta och trivs med sitt jobb trots att de startat så mycket :)

Tulleman måste ju verkligen toppa listan då :)

Senast ändrad:

Roligt att höra att det finns flera såna hästar :)
Harlans Boogie minns jag själv också startade på "jämt" och gjorde 175 starter.

Nordisar finns det några till, både i modern tid och äldre: Kloxen (234), Rolex K (204), Svinten (229), Saje (165), Hallsta Lotus (155), Lapp Nils (184), Lappnit (186), Trollfager (194) - överlag många TrollJahnare...

Själv hoppas jag min 10-åring ska komma tillbaka ut på banan då mamman startade 133 gånger och mormor 122 samt pappan 104.
Man kan ju alltid hoppas :D Finns ju lite att brås på iaf!

1224226090998_f.jpg

Super Light, första starten 2000 och den sista starten 2010.
142 starter, 38 - 21 - 16. Cirka 11,5 miljoner insprunget.

Nu vet inte jag var gränsen för många starter går, men jag vill ta alla chanser att hylla denna fina häst. :love: Jag minns ett lopp han gjorde där han, om jag minns rätt, stod på 80 meters tillägg och ändå vann med sådan stil att jag föll som en fura.

En jag kommer att tänka på är lille fine Brian Key!:love:

En sådan häst hade varit en dröm att ha!
Minns att han var till salu för miljonen, men ingen nappade väl?

143 13-17-2 2 133 175 kr

Inte rekordmånga starter men 28 raka V75-starter gjorde den lille goingen!
(Rekordet är nu slaget av Harry Haythrow)

Vann inte ofta men gav allt och var travsäkerheten själv!
Kikade snabbt på hans statistik.

Det tog 68(!) starter mellan galopperna bla! :bow:

Självklart måste Järvsöfaksen nämnas i det här sammanhanget!

Imponerande: 234 201-16-4 21 288 570 kr

Trots en lååång tävlingskarriär så har han 86 i segerprocent och smått ofattbara 94 i platsprocent!! :bow::bow::bow:

Har för mig Face The Evil var hos Ludde innan han såldes till norrland. Hos Ludde var det en galopphäst som oftast inte satte en fot rätt i loppen.

Men så när han kom till norrland och började gå med hakar så blev han säker som ett lås och började vinna lopp.

Konstigt att en sån galoppbenägen häst plötsligt blir går bra med hakar! Nån som har någon förklaring till detta!?

Jag måste få hoppa in lite med min passhäst å fd stallkamrat Hot Tub som iofs inte gjorde så många starter som Face the Evil har gjort, men han är en häst som har ett hjärta av guld och verkar ha en kropp av gummi som kommit tillbaka hela tiden. 126 starter varav 42 segrar och nästan 9 mille insprungit och han slutade med flaggan i topp ;)

Rite On Line 119 starter 47-18-14 i högsta konkurrens. Började vinna som tvååring. Han borde väl platsa.

Med tanke på vem han kommer ifrån, om han stått hos Ludde, så kanske det var annat än hakarna som gjorde honom mindre galoppbenägen. :angel:

Liknande trådar

P
Distans hej alla där ute! Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid...
Svar
8
· Visningar
1 713
Senast: Liten
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve