En bra sko!

kolblakkur

Trådstartare
Mina jodphurs som jag köpte i höstas gick sönder igår och det känns sådär. Till det priset vill man gärna att de håller mer än ett halvår :grin: Nu är jag LESS på skor som inte håller. Det jag söker är en sko att ha på hösten, vintern och gärna våren. Den ska vara vattentät och bekväm. Helst inga stövlar. Gärna stålhätta. BRA kvalité, en sko som håller år efter år med andra ord.

Vad finns det för mig? :)

Sv: En bra sko!

Mina jodphurs som jag köpte i höstas gick sönder igår och det känns sådär. Till det priset vill man gärna att de håller mer än ett halvår :grin: Nu är jag LESS på skor som inte håller. Det jag söker är en sko att ha på hösten, vintern och gärna våren. Den ska vara vattentät och bekväm. Helst inga stövlar. Gärna stålhätta. BRA kvalité, en sko som håller år efter år med andra ord.

Vad finns det för mig? :)

Ett par jodphurs som inte håller mer än ett halvår hade jag gått tillbaka med och fått utbyta, för dom ska hålla längre än så.

Blundstone brukar annars vara ett relativt säkert kort, och funkar även under vintern med ett par tjocka strumpor och fårskinnssulor i.

/Camilla

Jag har ett par Graninge som verkar vara oförstörbara, dock börjar de se slitna ut nu efter 5 år med mycket nötande.

Jag har även ett par Ariat jag är MYCKET nöjd med, de är underbart sköna med sin gelé sula eller vad det är.

Jag hade Graninges jodphur Darkka och dem älskade jag! Slängde dem nyligen efter 4-5 års användning. Men de tillverkas inte längre :(

Gimlan: Hmmm, man borde kanske reklamera då. Men vad gäller då? Tillgodokvitto?

Jag älskar mina Jalas, funkar året om (nåja, inte vid -20 och kallare, då åker skoterskorna fram). Har haft ett par tidigare som höll många år, dessa är från hösten 09 och still going strong. Stålhätta och spiktrampskydd, lätta, nätta, bekväma.

e0d0ac49.jpg
[/IMG]

Ariat :love:
Uppfyller alla dina krav, är dock inte säker på att dom är helt 110% vattentäta. Mina håller iallafall fötterna torra trots regnoväder, djupa vattenpölar osv

Många skor säljs som just ridskor, och då kan man inte räkna med att dom håller om man mockar och går i lera med dom... Och söker du något som är vattentätt så är det ingen idé att du köper jodpurs, i så fall får du satsa på riktiga gummistövlar.

Blundstone är en riktigt favorit, men dom håller inte så himla länge dom heller. Brukar byta ut dom en gång om året, men dom börjar läcka tidigare än så.

Mina Blundstones håller i genomsnitt 4-5 år, använder dem dagligen till både ridning och stalljobb. Behöver man byta dem VARJE år så måste de verkligen användas på ett extremt sätt!:eek:

Smörjer in mina med Stübbens lanolinfett lite då o då så håller de tätt och blir mjuka o fina:)

Jag säger också Ariat. Deras skor är jättebra, helt otroligt sköna och hållbara, men deras stövlar är tyvärr urdåliga.

Extremt kan jag inte påstå. Att vara dagligen i stallet några timmar, mocka en hel del och klampa runt i leriga hagar gör sitt till.

Just nu sliter jag på ett par jodpurs i nubuck från hööks, köpte dom på rea förra året så dom finns inte kvar men jag är väldigt nöjd i alla fall!

Om dina Blundstones bara håller ett år så hade jag reklamerat! De ska hålla betydligt längre än så. Jag hade gråtit blod om mina hade haft så dålig hållbarhet, de är ju inte gratis precis:eek:

Ett tips är att kika på arbetsskor, alltså skor som inte specifikt är gjorda för att rida i. Har dom bara en ordentlig klack (vilket dom flesta har) så funkar dom precis lika bra som skor man köper i en ridsport affär. Dom brukar det vara lång hållbarhet på och det finns ett stort utbud :)

Jo, men jag funderade lite på vad man kan tänkas ha rätt till när man reklamerar. Jag vill inte ha ett tillgodokvitto, där var inget av intresse i butiken :(

Något värt att tänka på är att man inte får ha sadeltvål eller sadelfett på skorna. Då förstör man ytan och öppnar porerna i lädret vilket gör att det blir mjukt men också släpper in all skit man går i som i sin tur förstör lädret.
Man ska ha skoputs på läderskor, det bildar en skyddande hinna på lädret som även gör det vattentätt - då håller skorna längre.

Jag fullkomligen älskar mina Lacrosse och har haft de i 1,5 år och de har nu släppt lite i resåren upptill.
annars i kalasskick. Uuunderbara!!

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
351
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
656
Senast: Jfrelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka