En bit tråd kvar (stygn)

Misiaczek

Trådstartare
Satt precis och kollade igenom min ena hund som blev biten för exakt en månad sen och fick sy ihop såret. Jag tog själv bort stygnen efter 10 dagar, trodde jag tog bort allt med tydligen inte :crazy:
Såg precis att det var en liten liten blå prick där, som jag pillade på och lyckades dra ut nån millimeter och insåg då att det var tråd kvar där stygnen satt. Drog rätt hårt men fick inte loss den, hunden började känna sig obekväm och morrade till så det gjorde nog ont. Det började dessutom bli rött runtom, lite blodigt alltså så nu vågar jag inte röra där mer.

Är det farligt om lite tråd blir kvar? Måste veterinär uppsökas för att få den avlägsnad? Eller kommer den "trilla bort" av sig själv efter ett tag?

En bild på tråden:

201311512525130516258_sbig.jpg

Senast ändrad:
Sv: En bit tråd kvar (stygn)

Jag skulle tippa på att kroppen gör sig av med den där vad det lider. Så länge det inte blir irriterat så skulle jag nog avvaktat lite till. Men man kan ju alltid ringa vet och höra vad de säger.

Sv: En bit tråd kvar (stygn)

Det ser ut som en bit Vicryl, dvs ett material som kroppen löser upp själv och som är sytt innanför huden (det krävs fukt och värme för att den ska lösas upp).
Ta en nagelsax och sprita rent och dra och klipp av så nära huden som möjligt. Tvätta rent med klorhexidinlösning (inte spriten, utan lösningen).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar