En bekant ringde...

Dahlia

Trådstartare
Hej

En bekant ringde oss i förra veckan för att se om vi var intresserade av att köpa ett varmblodsto?som annars ska gå till slakt..

Egentligen var vi väl inte det men bestämmer oss för att åka dit.
När vi kommer dit hittar vi en stor dam på närmare 170 cm, massa päls, taskiga hovar och omusklad..

Historien upprepar sig, det kändes som att jag stod inför min första älskling Elliot igen för att göra det där ack så dumma men underbara hästköpet :love:

Vi bestämde oss för att hon skulle få flytta hem till oss. Om hon blir så pass fin att hon går att använda till promenadridning ska hon flytta till vår granne...annars ska hon få somna in.

Till saken.
Jag ska göra mitt bästa för att få damen i skick men jag är osäker på hur. Jag har gjort det tidigare men då var jag betydligt yngre och hade inte så stor kunskap, det kunde slutat betydligt värre om vi säger så...

Stoet är 16 år gammal och inte riden på 6 månader. Omusklad och pigg som en mört. Fina ben, aldrig startad och aldrig vart dålig.

Men hon ser bedrövlig ut...En stor mage och resten av hästen ser nästan mager ut. Det kan ju bero på avsaknaden av muskler:angel: Hon har just nu fri tillgång på ensilage. Hon får även betfor och kross samt vitaminer. Daglig utgång och promenader upp och nedför backar..Vi har avmaskat henne och sett till hennes stackars hovar. Trakterna är väldigt nedslitna.

Fler tips på hur jag ska bete mig för att få ordning på denna häst som är vacker på insidan men inte på utsidan?:cool:

Sv: En bekant ringde...

kanske lägga till lusern ? det hade jag gjort för det låter ju som proteinbrist.

Ge henne fri tillgång på bra grovfoder med fina analysvärden och någon form av proteintillskott. För det är troligen där det brister det är inte för att hon inte blivit riden på halvår som gör att hon ser ut som hon gör.
Har du inte tillgång till ett bra grovfoder så ge henne lusern. Det räknas som grovfoder och går att ge på samma sätt så hon kan om det behövs får fri tillgång. Snart kommer gräset igång och växer och det finns inte bättre foder än ett bra bete. Men är hon mycket nergången kan hon behöva kompletteringsfodras ändå.

Tackar:bow:

Jag ska se över hennes foder igen..

Hon har fri tillgång på väldigt fint ensilage i dagsläget-

Hej

En bekant ringde oss i förra veckan för att se om vi var intresserade av att köpa ett varmblodsto?som annars ska gå till slakt..

Egentligen var vi väl inte det men bestämmer oss för att åka dit.
När vi kommer dit hittar vi en stor dam på närmare 170 cm, massa päls, taskiga hovar och omusklad..

Historien upprepar sig, det kändes som att jag stod inför min första älskling Elliot igen för att göra det där ack så dumma men underbara hästköpet :love:

Vi bestämde oss för att hon skulle få flytta hem till oss. Om hon blir så pass fin att hon går att använda till promenadridning ska hon flytta till vår granne...annars ska hon få somna in.

Till saken.
Jag ska göra mitt bästa för att få damen i skick men jag är osäker på hur. Jag har gjort det tidigare men då var jag betydligt yngre och hade inte så stor kunskap, det kunde slutat betydligt värre om vi säger så...

Stoet är 16 år gammal och inte riden på 6 månader. Omusklad och pigg som en mört. Fina ben, aldrig startad och aldrig vart dålig.

Men hon ser bedrövlig ut...En stor mage och resten av hästen ser nästan mager ut. Det kan ju bero på avsaknaden av muskler:angel: Hon har just nu fri tillgång på ensilage. Hon får även betfor och kross samt vitaminer. Daglig utgång och promenader upp och nedför backar..Vi har avmaskat henne och sett till hennes stackars hovar. Trakterna är väldigt nedslitna.

Fler tips på hur jag ska bete mig för att få ordning på denna häst som är vacker på insidan men inte på utsidan?:cool:

Haha :D hon är ju jättefin nu :D och då har hon inte varit hos er så himla länge ändå ;) tänk vad lite kärlek och maaaat kan göra :d

Förhoppningsvis kommer våren snart med värme så gräset kan börja växa ordentligt. Brukar vara lättast att få dem i ordentligt hull då!

Lycka till! :bump:

Säger som många andra;
Fri tillgång till hö/hösilage, avmaska, kornkross, betfor, lite lucern kanske och givetvis mineraler och vitaminer. Hjälp henne lite på traven nu vid pälsfällningen, det kan "suga" ur hästen lite, med hjälp av B-vitamin eller andra medel.

Jag brukar fodra upp hömagade men omusklade djur med Krafft Hackad Strå, Krafft Groov 90 (125 om det är yngre hästar), och såklart ett bra hö/hösilage.

Hackad strå brukar vara omtyckt av de flesta hästar och även bra för hetsätande hästar för då måste de T-U-G-G-A...:)

Mycket skritt, klättra upp och ner i backar hjälper tillväxten av muskler. Se till så hon får i sig ordentligt med proteiner!
Kul att ha lite att jobba med!! :)

Till saken.

16 år, inte riden på 6 månader,aldrig startad och aldrig varit dålig!!

Jaha men endå ska den tydligen slaktas. Ringer ingen klocka varför den aldrig kommit till start, vad det beror på att den inte ridits på 6 månader och att den tydligen för övrigt är i ett bedrövligt skick.

Vad beror detta på???

Jag funderar på den grundläggande frågan.

16 år, inte riden på 6 månader,aldrig startad och aldrig varit dålig!!

Jaha men endå ska den tydligen slaktas. Ringer ingen klocka varför den aldrig kommit till start, vad det beror på att den inte ridits på 6 månader och att den tydligen för övrigt är i ett bedrövligt skick.

Vad beror detta på???

Jag funderar på den grundläggande frågan.

Hej

Hästen är 170 cm i mankhöjd därav har hon inte vart påtänkt till travet. Hästen är inte riden de senaste 6 mån pga av att ägaren fick tillbaks hästen "för tidigt" sedan den varit utlånade ett år.

Jag känner hästens uppfödare, sen kom den till en tjej som ridit regelbundet för min instruktör, tills den hamnade hos en kusin till min sambo. Anledningen till att hon skulle gå till slakt var enbart för att ägaren inte hade orken eller kunskapen att få ordning på henne igen...

Sen kan ju jag ha fel. Men jag tror inte att någon av dessa människor undanhåller något för mig...

Så hon har varit ridhäst hela livet? Är hon utbildad?
Som flera redan sagt så är det viktigt med riktigt bra foder, räkna foderstat och se till att hon får tillräckligt med protein så hon kan börja bygga muskler. avmaskning självklart, men det hade ni ju redan gjort.
förutom att rida mycket i backar så är det bra att skritta mkt och byta mellan gångarterna mkt.
Tycker det är bra att folk räddar stackars hästar från onödig slakt:bow:

Lycka till, skulle vara kul att se en bild?

Tänk bara på att inte rida för mkt i backar då detta inte är bra för så pass omusklade hästar. Det är vad jag lärde mig när jag jobbade som hästskötare

Tänk bara på att inte rida för mkt i backar då detta inte är bra för så pass omusklade hästar. Det är vad jag lärde mig när jag jobbade som hästskötare

Det går ju att promenera eller tömköra i backen också :)

Eller varför inte rätt ut i skogen, kliva över stock och sten måste ju ge bra träning det också.

Hej

Hästen är 170 cm i mankhöjd därav har hon inte vart påtänkt till travet. Hästen är inte riden de senaste 6 mån pga av att ägaren fick tillbaks hästen "för tidigt" sedan den varit utlånade ett år.

Jag känner hästens uppfödare, sen kom den till en tjej som ridit regelbundet för min instruktör, tills den hamnade hos en kusin till min sambo. Anledningen till att hon skulle gå till slakt var enbart för att ägaren inte hade orken eller kunskapen att få ordning på henne igen...

Sen kan ju jag ha fel. Men jag tror inte att någon av dessa människor undanhåller något för mig...
Låter bra det där ändå tycker jag. Man ska inte vara så fruktansvärt rädd för att testa som en del verkar vara. Fortsätt du som du gör nu så kommer hästen vara fin innan sommaren är slut, det tror jag nog. Jag skulle jobba med mycket promenader, skritt-träning i form lite klättring i lagom takt och så. Sedan lite extra protein för musklerna så blir det säkert bra. Gläd dig nu åt din nya stjärna!!!;)

Hej

Tack för alla svar och måste säga att ni är väldigt duktiga på att peppa!

Hon har nu stått hos oss ett par veckor och vi ser en klar förbättring även om det är en hel del jobb kvar...Jag rider henne inte så mycket utan den blivande ägaren skrittar henne ett par ggr i veckan varvat med promenader i backar. Hon äntligen fått skor!

Skönt att det finns såna som du som vågar "ta sig an" splittrade och kanske litet försummade hästar.
De finns i överflöd och synd att så många går till slakt enbart p.g.a människans ovilja och okunskap.

En stor eloge till dig och allt vad du gör för hästen! :bow::bow:

Skönt att det finns såna som du som vågar "ta sig an" splittrade och kanske litet försummade hästar.
De finns i överflöd och synd att så många går till slakt enbart p.g.a människans ovilja och okunskap.

En stor eloge till dig och allt vad du gör för hästen! :bow::bow:

Nu vill inte jag ta åt mig all äran för att vi gett denna häst en andra chans. Vi är tre stycken som tagit initiativet men det är väl jag som räknas som "projektansvarig":smirk:

Va kul !:idea:
Travare är ju oftast arbetsnarkomaner och utan mening i livet förfaller dom totalt.
Jag har sett flera exempel på hur fort dom kommer tillbaka i form om man bara skor dem ordentligt, tar ut å tränar å ger dem kärlek.
Naturligtvis måste man ju träna försiktigt i början, pållen vill kanske mer än vad som är lämpligt..

Vilken sorts foder är nog inte så petigt, bara rejält med grovfoder och ett bra kraftfoder i lagom mängd.
Extra B-vitaminer så här års kan rekommenderas och kanske E-selen nu när det ska byggas muskler.
Lite sommar-bete brukar ju snabbt få dem blanka o runda med.

Å lyssna inte på folk som säger att det är slöseri med tid eller pengar.
det är väl aldrig fel att ge en individ chansen
till ett långt o lyckligt liv.
Ni får säkert många härliga stunder tillsammans !

Mvh Paulina ( som köpte en gullig travare över 170 cm ):banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka