En alienbebis!

Hazel

Trådstartare
Nej men från vilket träd kommer denhär (frökapseln antar jag) ifrån? dom var iaf döhäftiga :D

Sv: En alienbebis!

det där ser väl ut som en bolltistel som har blomamt över och vissnat?

bolltistel%20silver.jpg

Nope! det är från ett träd, vi såg dom både på trädet och de nedfallna, det vart inga löv kvar på trädet när vi såg dessa om det kan vara till nån hjälp

dom va sådär "taggiga" runtom det är vi som har öppnat den för att se hur den såg ut inuti..

Inga blad på trädet men det är inte kastanj, trädet står i en park här i stan, fanns nog två eller tre st i parken

här är en närbild till

Samt en bild på trädet (ingen höjdare jag vet) fast jag tror ändå det är aliens som hänger där för att kläckas :angel:

Det kommer jag faktiskt inte ihåg om dessa va, men jag vet att jag har sett ett träd i parken där jag reagerade på att barken va avskalad. Det känns mycket möjligt att det är rätt iaf!

Jag är nästan 100 på att det är platan, bladen påminner om lönnblad och barken är avskalad. Frukten är precis så rund och lite taggig som den du har på bild.
Ganska vanligt stadsträd eftersom de tål mycket stress, väldigt fina tycker jag.

jag ska traska ner till stan och kolla nån dag. Synd att det inte är några löv på träden nu.

Jag antar att yngre träd kanske inte har lika mycket avskalad bark? jag vet att det jag sett var betydligt större

Helt rätt, yngre träd kan vara helt släta. Men de har ganska "mjukt" utseende och slät, ljus bark.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar