En äldre häst som ej hoppat på länge

S

__Stilett__

Jag köpte en häst för några månaders sen.
Denna häst har pga tidigare ryttare ej hoppat på 5-6 år.
Plus att hästen fått föl vid den tidpunkten den sluta hoppa.
Därefter är hästen enbart dressyrtränad.

Hästen har hoppat tom 140.
tävlat tom 110.
ska enligt tränare varit MKT lovande som hopphäst.
Pga ryttarens ointresse ej hoppad därefter som sagt.
Hästen är nu 16 år.

Ngn annan som börjat hoppa sin äldre hästar?

Sv: En äldre häst som ej hoppat på länge

i somras så tyckte ägaren att jag skulle hoppa medryttarhästen lite. hästen hade inte hoppat på över 7 år tror jag, och var 27 år i somras
det gick jättebra och hästen tyckte att det var jättekul. kanske ska tillägga att vi inte hoppade mer än 50 cm ;)

Hej!! Jag ska börja hoppa mitt sto snart när hon kommit igång lite bättre!! Hon fyller 18 i juni samma datum som jag själv:) Tycker att du kan hoppa din häst!!

Medryttarhästen var ju 15 när jag började rida henne och hoppa. Då hade hon inte blivit hoppad regelbundet på nåt år så det är inte riktigt samma sak. De hade dock ridit markarbete med bommar på henne under den tiden så hon var van vid bommar iaf :p

Antar att hon är hoppad en del tidigare. Då vet hon hur hon ska göra när hindergrejjorna kommer fram. Om det inte varit problem med hopprelaterade skador så kan du lungt börja hoppa hästen igen. Börja på en låg nivå och öka lite i taget. På några 5-6 månader så kan du nog rida 100 tävlingsklass på den utan problem.

jag började hoppa mammas häst i november -05. hästen är nu 16 år gammal och vi kommer lätt över 1,30 hinder (enkel hinder) och 1m bana :) så länge hästen tycker att det är kul så hoppa på.

hon har hoppat för tränare typ 6 ggr iår o en träningstävling 80 cm. Men ej aktivt, bara ngn strölektion dessa ggr, Jag hoppade henne själv första gången idag och hon hade svinkul, småbrallade och piggna te rejält. vi slängde oss över 95 cm som ingenting. (för övrigt e jag hopprädd, så när ja visste det så ville ja inte hoppa ngt mera och gick ut i skogen istället...harkel) så det verkar inte va några problem.
js komme rnog småskutta henne 1 g/vecka för o tävla lite lätt.
Hon va ju iaf helnöjd. Va nog mest fråga om jag skulle få nervös hjärtinfarkt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 465
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar