Emmaljunga citycross - bilbarnsstol med travelsystem - krångligt med bälte?

Vilsa

Trådstartare
Funderar på det här med barnvagn/bilbarnsstol och vi gillar emmaljunga cc! Men försäljaren i butiken sa att om vi vill ha en bilbarnsstol som enkelt kan klickas fast på chassit (ifall barnet somnat i bilen och man inte vill väcka) skulle brios vagnar vara bättre, för emmaljungas måste fästas med bälte i bilen, medan brios har en anordning som gör att man enkelt kan flytta bilbarnsstol.

Jag har ingen erfarenhet av bilbarnstolar, är det mycket krångligt när man fäster stolen i bältet? Väcker man barnet om det somnat och man ska ta ur stolen och börjar krångla med bältet?

Man vill ju gärna ha samma chassi till bilbarnsstolen som till barnvagnen.. :)

Sv: Emmaljunga citycross - bilbarnsstol med travelsystem - krångligt med bälte?

Först vill Jag säga att det bara handlar om ett par månader då det är prakiskt att ta med ett sovande barn... för mig har det bara funkat i typ 4 månader...

Visst är isofix praktiskt men det kostar typ 1500 extra. Jag tycker inte alls det är jobbigt att fästa i bilen med bälte...

När Jag skulle in i affärer med barn i bilstol har Jag satt bilstolen tvärs över kundvagnen, men Jag är ju lite hippie :)

Vi hade edge och nu en CC. Har haft acta Graco logico s. Basen i bilen är outstanding!! Kompisen hade med bälte och det var inget kul alls!

Sen kan man sätta stolen i vagnen! I affärer har vi satt barnet i kundvagenen.

Överreklamerat att ha snabbfäste till vagnen. Tro mig ni kommer inte använda det. Går precis lika bra att ställa stolen i vagnen;)

Vi har bas till våran stol, kanonsmidigt och skönt. Man blir lite less på bältet om man åker ofta (vi hade inte bas till första barnet).

Sen tror jag inte man använder barnvagnen med bilstolen. För ska man handla mycket så lär man ju ha en kundvagn och det går jättebra att ställa bilstolen i/över den. Och ska man gå i många affärer och handla länge så är det inte bra för spädbarn att sitta länge i bilstolen så då lär de åka i vagnen ändå.

Och bebisar är jättesvåra att väcka. Du krånglar med bälten, lyfter mellan säng-bilstol-vagn utan problem. Jag har t.om kunnat klä av alla plagg, byta blöja och ta på pyamas på mina medans de sovit. När dottern låg inlagd en vecka kollades var 6e timme vaknade hon inte av att vi tog tempen, gav alvedonsupp och antibiotika!

Sen brios bilbarnstol, är det inte den som sprack i ett bilbarnstolstest och resultatet på dockan var väldigt allvarliga skall, nack och ryggskador?

Funderar på det här med barnvagn/bilbarnsstol och vi gillar emmaljunga cc! Men försäljaren i butiken sa att om vi vill ha en bilbarnsstol som enkelt kan klickas fast på chassit (ifall barnet somnat i bilen och man inte vill väcka) skulle brios vagnar vara bättre, för emmaljungas måste fästas med bälte i bilen, medan brios har en anordning som gör att man enkelt kan flytta bilbarnsstol.

Jag själv skulle aldrig köpa EL bilstol då den lossnat i ett krocktest! Visst alla barn är olika men oftast när dom är så där små och du orkar bära med bilstolen så sover dom så hårt när dom väl sover så du kan lätt lyfta ut och lägga i bebis i vagnen! Å vaknar bebis så va det väll dax för det då! Dom ska ju iaf inte sitta där i allt för länge i onödan. Sen om du ska handla på mataffären ställer du bara barnstolen på tvären över kyndvagnen= all plats kvar i vagnen att lägga grejer på.

Jag har ingen erfarenhet av bilbarnstolar, är det mycket krångligt när man fäster stolen i bältet? Väcker man barnet om det somnat och man ska ta ur stolen och börjar krångla med bältet?

Man vill ju gärna ha samma chassi till bilbarnsstolen som till barnvagnen..

Jag har fäst min stol med bältet under två resor och jag höll på att bli GALEN! Visserligen va det en jobbig dag och så har vi en liten bil så va tvungen å stå inne i baksätet och hålla på. Men det är verkligen guld värt med bas! Tror bebis sitter säkrast så, annars tror jag det är lätt att man slarvar med bältet om man ska in och ut många gånger på korta sträckor.

Jag har en EL nitro och har sagt det förr och säger det igen! Jag älskar min vagn men som sagt skulle aldrig köpa ett EL babyskydd. CC går att fälla ihop lätt så går på ett kick att lassa i/ur den tycker jag!

Pratar hon inte om basen som man kan köpa till dom flesta babyskydd?

Hihi då är jag också Hippie för jag ställde också babyskyddet tvärs över kundvagnen.

Vilsa: Jag skulle absolut rekommendera att du köper en bilstol med bas till bebis. Vi hade Brio Primo med bas och jag har bara gott att säga om det babyskyddet. Lättast att bära med sig också.

Däremot har emmaljungas babyskydd fått dåliga resultat i krocktest har jag för mig så ett sådant skulle jag inte köpa om jag var du. Sedan det här med att fästa babyskyddet på vagnen. Visst underlättar det, men inte så pass mycket att du ska köpa barnvagn enbart för den skull. Jag tycker du ska köpa den barnvagn du vill ha och det babyskyddet du vill ha istället =)

Hihi då är jag också Hippie för jag ställde också babyskyddet tvärs över kundvagnen.

Och ska man bara handla lite går det utmärkt att ställa stolen i de där små korgvagnarna. Min Britax passar i alla fall perfekt i dem.

Heter det inte isofix? Kostar det inte 1500?

:bow: Tack för alla svar! Det är verkligen guld värt med tips från andra som har erfarenhet. Jag hade ingen aning om att man kan ha babyskyddet i kundvagnen. och om det handlar om en så kort period som ca 4 månader, så är det nog värt att lägga pengarna på annat... Det är svårt att veta vilka prylar man kommer att ha behov av, det är verkligen en djungel där ute.

Försäljaren sa till mig att det inte fanns någon bas till ELs babyskydd, men jag har kollat på hemsidan och jag har nog missförstått honom, en sådan verkar ju finnas.. Men jag vill inte ha ELs babyskydd om den nu fått så dåliga resultat på krocktester! :crazy: Finns det någon sida man kan kolla på där man ser hur säkra de olika bilbarnsstolarna är?

Det finns olika typer av baser, dels som man fäster med isofix och sen dom man sätter fast med bältet. Den vi har köpt nu (maxi cosi) är med isofix och kostade just runt 1500kr.

Med första barnet hade vi ingen bas men da hade vi inte heller ngn bil och dom fa ganger vi lanade en bil kändes det inte sa jobbigt att sätta fast med bältet. Nu till andra barnet har vi köpt en bas, det verkar väldigt smidigt men jag far aterkomma om hur det fungerar sen. Den barnvagn vi köpt gar att sätta fast babyskyddet pa sa vi köpte en adapter men jag vet inte om vi kommer använda den sa mkt.

I så fall är jag oxå lite hippi... :)

I fall vi ska göra småärenden har vi en gammal emmaljungasittvagn som jag fått av min syster. Bilstolen (en acta graco) går att ställa ner i vagnen och så går vi runt med den! Vist ingen tjusig kombo men praktisk! Ska man bara in på byggaffären eller vi ska handla bägge två så är den smidig. Eller om man ska från bilen in till bvc eller läkaren.

Ifall vi vet att vi ska dra vagn länge har vi liggvagnen med i stället!

Basen i bilen är guld värt!!!

Senast ändrad:

testfakta.se är bra finns en kategori som heter förälder där kan du hitta bilstolar, barnvagnar, kläder, bärselar osv

Vi hittade en maxi-cosi med isofix-bas begagnat till ett bra pris. Snåla som vi är hade vi nog inte lagt så mkt på en ny, men såhär i efterhand kan jag säga att det är super! Dels för att det känns säkrare, men mest för att det är så enkelt att sätta fast och ta ur babyskyddet!! Saknade verkligen basen när vi var på semester...

Tror dock som andra sagt inte att man behöver ngt för vagnen.

Nu ska jag säga tvärtom.... Jag fullkomligt ÄLSKAR att knäppa fast babyskyddet på vagnchassit :) Supersmidigt. Man kan springa småärenden jättelätt utan att störa bäbis.
Fast jag hade inte köpt bilstol utan bas för det är ÄNNU bättre!
Jag kan inte ens knäppa fast mitt babyskydd i många bilar- bältena är för korta!!! V70 framförallt.
Har en teutonia i allt...
Sätter jag ner babyskyddet i en kundvagn får jag inte ens plats med en papperspåse samtidigt. Hänga på kanten funkar inte heller :(

Vi hade en bilbarnstol, lånad och en annan barnvagn (Emmaljunga CC med mjukinsats, jättebra).

Att fästa vår bilbarnstol med bältet är sjukt enkelt och går ganska kvickt, (vi har inte klickgrej) att flytta sovande baby från barnstol till vagn går ibland, ibland vaknar han. Men vi har inte ett chassi på barnvagnen som fungerar till bilstol och funderade faktiskt aldrig ens över att skaffa. Men det kanske hade varit praktiskt, vet inte.

När Jag skulle in i affärer med barn i bilstol har Jag satt bilstolen tvärs över kundvagnen, men Jag är ju lite hippie

Vi med, fungerat super, eller om kundvagnen är yttepytte så har jag släpat honom i handen i bilbarnstolen. Den är iofs urtung men till och med nu när han väger runt 9 kg har jag lyckats med det bara förra veckan.

Verkar jobbigt att montera om vagnen hela tiden.

Btw jag har aldrig väckt barnet när jag lossat bältet från bilbarnstolen och tagit ur den, aldrig någonsin. Däremot vaknar han ibland när man tar loss honom ur bilbarnstolen och lyfter honom över till vagnen.

En sak som var super med vår stol var att vi kunde åka i vilken bil som helst. Det är väldigt praktiskt om man byter bil med någon eller vill samåka eller vadsomhelst.

Senast ändrad:

upprepad...........

Senast ändrad:

maromer: antar att du menade oss med "kompisen";)

vi har både haft besafes babyskydd vilket spänns fast med bälte
och acta graco logico hp med bas....
vilken föredrar vi??

besafes är MKT stadigare och men mkt tyngre att bära på. hade det inte varit för vikten hade vi haft denna stol även till barn nr 2 trots att den är lite knepigare att spänna fast. det händer inte sällan att vi spänner fast klickbas-stolen direkt i bältet för då sitter vårat barn MKT bättre än när den sitter i basen.
jag tror även att det är så att har man vant sig med klickbas från dag 1 tycker man det är "jättekrångligt" med bälte.
båda stolarna har sina för och nackdelar allt kan man inte få huvudsaken är en stol ni trivs med, passar era behov och eran bil och som är säker.

En sak som var super med vår stol var att vi kunde åka i vilken bil som helst. Det är väldigt praktiskt om man byter bil med någon eller vill samåka eller vadsomhelst.

Fast dom med bas kan ju fästat med bara bälte också! Så kan man ju åka i vilken bil som helst med den också!

Nä- inte jag. Bältena räcker inte till.... Men sen tar det inte en halv minut att flytta basen så det gör jag isf :)
Men iofs så verkar det jag har vara ett av de större... Jag har spädbarnsinsatsen kvar 4.5 mån gammal.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka