Elstängsel...hur ansluta elen?

Beppo

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!

har ahft en diskussion med min fader angående elstängsel och vi kommer ingen vart.

har en hage där tråden börjar vid stallväggen, går runt i hagen och tillbaka till väggen vid stallet fast på olika ställen. När jag ansluter elen kommer elen att gå runt då? måste man inte förbinda de båda ändarna så att stänglset blir en sluten krets? eller räcker det med jordning? Har aldrig kopplat in el på stängsel förr så jag vill ha utförlig förklaring på hur jag ska göra.

Sv: Elstängsel...hur ansluta elen?

Börjar med denna meningen först.
Beppo skrev:
Har aldrig kopplat in el på stängsel förr så jag vill ha utförlig förklaring på hur jag ska göra.
Du har väl ett elaggregat som du ska koppla in? Inte el på tråden, dvs 220V direkt på tråden? Ja, jag vet, taskig fråga. Men det är lika bra att vara säker. :D

Beppo skrev:

har ahft en diskussion med min fader angående elstängsel och vi kommer ingen vart.

har en hage där tråden börjar vid stallväggen, går runt i hagen och tillbaka till väggen vid stallet fast på olika ställen. När jag ansluter elen kommer elen att gå runt då? måste man inte förbinda de båda ändarna så att stänglset blir en sluten krets? eller räcker det med jordning? Har aldrig kopplat in el på stängsel förr så jag vill ha utförlig förklaring på hur jag ska göra.

Annars, nej det behöver inte vara "rundgång" för att fungera. Vad menar du med jordningen? Den ska vara separat ned i backen, så att säga. Om du nu inte har ngn dyr specialvariant av elband där både el och jordning ska gå i separata trådar.

kan inte tänka mig att det behöver vara sluten krets... om du ex öppnar grinden är det ju ström fram till grinden eller hur?

denna sida har en jättebra stängselskola;
http://www.bmsab.se/

lycka till :idea:

Det behövs ingen sluten krets på det sättet att den måste gå runt hagen och gå ihop. Men vissa typer av agregat kräver att tråden så att säga kommer tillbaka till agregatet. Men det kan man lösa genom att lägga en över en undertråd och låta sitta ihop, dra samma trå uppe och nere.
Har du inget elagregat ännu och ska köpa ett nytt välj då ett som har en instruktionsvideo med. Är väldigt bra att ha om man inte är van vid det här. I den förklaras allt om staket, isolatorer, jordspett m m. Tror att vissa tillverkare kan sälja eller låna ut den även om man inte köper ett nytt agregat.

Det normala är:
Från elaggregatet:
-en tråd till ett ordentligt jordspett. Tänk på att inte ha spettet för nära en markgående vattenledning. Har du vattenkoppar i stallet så kan dom bli strömförande. En bekant råkade ut för det.

- den andra tråden till elbandet/tråden. Anslut alla trådar som du vill ha ström på.
När man har som du är det smart att mata ut mot båda hållen. På det viset får du el hela vägen även om ngn tråd går av i hagen. Du får också kvar elen runt hela hagen om du tex har en elgrind någonstans.

Nu ska du ju knappast ha en tråd till jordspettet utan du ska ha en matarledning...så du inte tror det ska vara stängseltråd.

Tack för alla svar!

tror jag fått kläm på hur jag ska bära mig åt...

Nej, du behöver inte ansluta båda ändarna. Elen går inte "runt" dvs förbrukas = ström ( mäts i ampere), men det är en spänning i tråden (spänning = volt).
När någon (utan gummistövlar) eller ett djur vidrör tråden går det en ström från aggregatet i tråden fram till beröringspunkten och ner genom dennes kropp och ner i marken. Aggregatet är jordat i marken, så strömmen går någon väg i marken åter till aggregatet.

Liknande trådar

Utrustning förmodligen rätt osmarta frågor angående HUR man gör ett bra el-staket. Har haft förmånen att ha ponnys man kan stängsla in med...
Svar
7
· Visningar
894
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka