Elstängsel längs med lågspänningsledning.

HannaZ

Trådstartare
Har möjlighet att arrendera mark och kom på att ena sidan (ca 100 m) går längs med en kraftledning. Jag är ganska säker på att det är en lågspänningsledning men ska kolla med EON för säkerhets skull.

Vad gäller om man ska sätta elstängsel längs med en lågspänningsledning? Går det över huvudtaget? Vet att det är problem längs med högspänningsledningar.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Har möjlighet att arrendera mark och kom på att ena sidan (ca 100 m) går längs med en kraftledning. Jag är ganska säker på att det är en lågspänningsledning men ska kolla med EON för säkerhets skull.

Vad gäller om man ska sätta elstängsel längs med en lågspänningsledning? Går det över huvudtaget? Vet att det är problem längs med högspänningsledningar.

Hagarna där jag haft mina hästar, och även ridskolan på gamla orten hade både hög- och lågspäntledningar som gick ömsom längs med och ömsom tvärs över elstaketen, och vi hade aldrig några problem med någotdera.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Hagarna där jag haft mina hästar, och även ridskolan på gamla orten hade både hög- och lågspäntledningar som gick ömsom längs med och ömsom tvärs över elstaketen, och vi hade aldrig några problem med någotdera.

Låter ju bra.
Fast det finns regler som anger säkerhetsavstånd, att man är skyldig att kontakta nätägaren osv, så jag vill vara helt säker på att det inte blir problem. Vill inte arrendera mark och sätta upp hage för x-antal tusen och sen blir det bekymmer.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Har aldrig hört talas om att det skulle vara problem.. Vad är en lågspänningsledning? Vanlig hushållsström? Sån har jag som går över hagen. En stolpe med en kabel. Har dock själva stolpen utanför hagen, vill inte ha hästarna nära impregneringsmedlet.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Vi har högspänningsledningar som går tvärs över våra hagar, och jag kan inte se att de skapar problem för staketen?

Och när energibolaget "vill något" kör de ju bara in i hagarna.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf

Det kan tydligen bli så att staketen blir strömförande även om man har strömmen avslagen, inte så bra. Dessutom finns det ju regler uppsatta, vilka man kan strunta i att följa iofs men jag känner inte för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Har aldrig hört talas om att det skulle vara problem.. Vad är en lågspänningsledning? Vanlig hushållsström? Sån har jag som går över hagen. En stolpe med en kabel. Har dock själva stolpen utanför hagen, vill inte ha hästarna nära impregneringsmedlet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lågspänning

Vanligen är det tydligen 400 V som går fram till fastigheten och där omvandlas till 230V.
 
Senast ändrad:
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

"Då stängsel och ledningar löper parallellt skall det horisontella avståndet mellan stängsel och kraftledningens närmaste fasledare vara minst 2 m. Om ledningen inte är brottsäker så bör avståndet vara mer än kraftledningens höjd ovan mark. I annat fall måste stängslet sektioneras så att inte stängslet kan fungera som en parallell ledning."

"0,4 kV spänning
Lågspänningsledningar med spänningsnivån 0,4 kV bör vara av hängkabel- eller hängspiraltyp. Om ledningen är utförd utan isolerande hölje kan en nedfallen ledare spänningssätta underliggande stängsel. När denna risk finns bör detta åtgärdas genom något av de alternativ som finns för ledningar i intervallet 1 - 72,5 kV. Eventuella utförandekrav för kraftledningar beskrivs i beskrivning som ansluter till EL AMA 98."


http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=54&Typ=AmaNytt

Det verkar ju alltså råda lite andra regler för lågspänningsledningr.

I värsta fall får jag väl sätta trästaket längs med elledningen och ha el på de anddra 3 sidorna.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Det står ju klart och tydligt att du måste ha ett avstånd av 2 meter i höjd mellan luftledningen och staketet, vilket aldrig ju lär vara ett problem iom att luftledningarna går högt upp i luften.
"Vanliga" luftledningar är ju ett vanligt inslag (även om de gräver ner fler och fler) på landsbygden så inget ovanligt precis med elstaket vid dessa. Vi har luftledningar snett över våra vinterhagar inga som helst problem.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=883781

Skrivet av TomasN

"Det blir inducerade strömmar i stängseltråden. Det är värre ju längre sträcka som stängslet går parallelt med kraftledningen. Det är inte längre ofarliga pulser heller.

För vanliga lågspännda fördelningsledningar är det sanolkit inget problem dock."

Skrivet av athena:
"Jag har bott på gård med 160 kV-luftledning parallellt med elstängsel. Det var hopplöst . Man kunde liksom inte slå av strömmen... Det blev i det här fallet väldigt låg spänning i eltråden, men tillräckligt för att inte kunna ta i den utan handskar.

Icke att rekommendera."
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Nu är det ju vara 0,4 kV i ledningen här så det ska väl inte vara nåt bekymmer. Elledningen går på andra sidan grusvägen från hagen och stängslet kommer att hamna ungefär 6-8 m från ledningen. Om en stolpe faller in i hagen så lär man ju ha andra problem än att staketet blir strömförande pga kraftledingen.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Här kan man läsa under E10
http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf


E10. Om ett elstängsel måste installeras i närheten av en elektrisk luftledning, ska det vertikala
avståndet mellan någon stängseltråd eller anslutningsledare och markytan inte överstiga 2 meter.
Detta avstånd gäller alla punkter belägna inom den rätvinkliga projektionen av de yttersta ledarna på
kraftledningen på markytan och ett avstånd av 2 meter där utanför för kraftledningar som har en
nominell arbetsspänning ej överstigande 1 kV och inom ett avstånd av 15 meter där utanför för
kraftledningar som har en nominell arbetsspänning överstigande 1kV.
Korsningar med elektriska luftledningar ska undvikas där detta över huvud taget är möjligt. Om en
sådan korsning ej kan undvikas, ska den göras under kraftledningen och i så nära rak vinkel mot
denna som möjligt. Avstånden som anges ovan ska tillämpas. Om korsningar med elektriska
luftledningar ej kan undvikas, ska ifrågavarande elverk, företag eller myndighet kontaktas.
Kommentar: Anledningen till regelverket är att man vill undvika att stängseltråden
spänningssätts via induktion från kraftledningen.
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Frågan är alltså om jag måste kontakta någon myndighet för att jag vill sätta upp ett elstängsel som går mer än 50 m paralellt med kraftledningen även om den bara är en lågspänningsledning.
Det verkar också som att jag beroende på elledningens beskaffenhet kan bara tvungen att sätta staketet så långt bort ifrån ledningen att dess stolpar inte når mitt stängsel om de skulle falla.

Eller så bara sätter jag upp ett staket och ser glad ut....
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Jisses va du va seriös ;) (obs ej negativt menat)

Men har aldrig stött på nån som gjort denna efterforskning vid uppsättning av elstängsel =)
 
Sv: Elstängsel längs med lågspänningsledning.

Jisses va du va seriös ;) (obs ej negativt menat)

Men har aldrig stött på nån som gjort denna efterforskning vid uppsättning av elstängsel =)

Alltså jag ska arrendera mark och lägga pengar på att så in vall, sätta staket osv, detta för att kunna ha hästen hemma på bete 4-5 mån/ år. Om jag blir tvungen att sätta trästaket runt alltihop så känns det som väldigt mkt skrik för ullen och då får jag avstyra det hela så lika bra att ha alla fakta innan man kavlar upp ärmarna. Det var en slump att jag upptäckte att det fanns en massa regler och eventuella problem med elstängsel/kraftledningar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 816
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 246
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 299
Senast: Liran
·
Hästvård Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 680
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp