Elrep vs. elband?

granger

Trådstartare
Hej alla!
Tänkte ta hem min pålla i höst och ska stängsla hage till henne. Ska jag välja runda elrep eller platta elband? Till saken hör att jag (förhoppningsvis) kommer ha en lite fölis vid hennes sida till midsommar. Har ni erfarenheter att dela med er av vad gäller elrep och elband...vilket är bäst? Planen är även att ha trästaket utanpå åtminstone när fölis kommer, men fölis måste ju även lära sig vad el är...

Tacksam för svar!
//Granger

Sv: Elrep vs. elband?

Tycker att kraftig elrep är bäst,lättare att hantera,samt fladdrar inte så mycket,tycker dessutom det är snyggast.
mvhR

elrep är livsfarliga- de går inte av om hästarna skulle fastna i dem, utan skär sönder benen etc.
om man tittar på statistiken så är ca 80% av alla alvarliga hagolyckor elrepsskador....
elband däremot går av vid ett viss tryck, så risken att de skall göra sig illa är mycket mindre!

var något de sa till min arbetsgivare i en kurs för hästföretagare ang. säkerhet i stall och runt hästar. kursen var på strömsholm och jag tror de vet vad de pratar om;)

Alla sort stängsel kan ju vara förödnade på sitt sätt,men om jag hade stängslat nytt och trästaket/plats staket var uteslutet så hade jag valt ""Franska elbandet"..finns en del info om skador elrep kan göra på deras hemsida..visserliken säkert väldigt vinklat i och med att dom säljer elband,men ta en titt. ---> HÄR <---

Sen finns de faktiskt någon fort av mässingskapslar man kan trä på elrepen som gör att repet går av ifall någon trasslar in sig i det.

Stängsel är som med så mycket gällande hästar...en djungel av saker och varianter...använd ditt sunda förnuft så ska de nog bli bra.

Det är möjligt att "dom", vilka det nu är, vet vad dom talar om, men det du påstår, kan inte vara rätt återgivet!
Ta reda på hur det förhåller sig, och återkom med närmare uppgifter!

LIA

Vi fick akutavliva en häst som skrurit av sig tungan efter att ha stått och lekt med franskt elband, strömmen hade av någon enkel anledning slagits av. Det var j*kligt hemskt!! Efter det kör vi bara rep och har (ta i trä) hittills inte råkat ut för något trots att hästar har sprängt tråden vid några tillfällen.

fast det är ju allmänt känt att elrep INTE går av om dom fastnar...jag har personligen sett 2 st hästar som fastnat och skurit av senorna....t ex det franska elbandet, det går heller inte av men det töjer sig mycket om nån skulle fastna...har haft det sen 98 och har aldrig behövt byta ut tråden en enda gång...skulle aldrig våga ha rep i hagarna, för det spelar ingen roll hur stora hagar man har, rullar dom sig så nog f-n gör dom det alldeles bredvid staketet, men som rebecka säger så finns det ju kapslar man kan sätta på, men då går ju bandet av...och det är väl heller inte så kul om man bor vid en väg eller har andra hästar ( t ex hingstar) omkring...
Nää, jag kan varmt rekommendera franska elbandet ( numera horseguard) i både hållbarhet o säkerhet

Så "dom"på Strömsholm har klart för sig bara för att det är "Strömsholm"......
mvhr

men det är ju inte elbandets fel......utan erat då strömmen inte var på, och jag kan inte förstå hur den burit sig åt för att skära av tungan på bandet, då nåtte det ha stått o tuggat väldigt mycket o länge och på nåt sätt slängt sig från bandet

tror det var mig du riktade det till, eftersom det var jag som pratat om strömsholm...

nej, de vet inte vad de pratar om för att det var på strömsholm, utan för att det var granskat av div. försäkringsbolag bla.
kursen är arrangerad av försäkringsbolagen, vilkas mål var att utbilda hästföretagarna om liknande risker för att minska olyckor vid hästhanteringen.

tror inte att de sitter och ljuger ihop nått på skoj, det är ju deras pengar det handlar om när något händer :devil:

Migo skrev:
elrep är livsfarliga- de går inte av om hästarna skulle fastna i dem, utan skär sönder benen etc.
om man tittar på statistiken så är ca 80% av alla alvarliga hagolyckor elrepsskador....
elband däremot går av vid ett viss tryck, så risken att de skall göra sig illa är mycket mindre!

Bra konstruerade Elrep för häst brister vid en belastning på ca 300 kg (5 mm standard). Första vintern på vår gård bestämde sig vår unghäst för att gräset var grönare på andra sidan och sprang rakt igenom, varav elrepet brast och han kom igenom. Det gjorde att han undvek alla former av skador! Dock var det otäckt så han har låtit bli sedan dess...

Så utsagan är felaktig. Både elband och elrep är designade för att gå av vid ett visst tryck! Sedan kan alltid saker och ting gå snett vid en olycka.

Farliga stängseltyper tycker jag istället är:
* Wiretråd ej designat för häst (sånt var i våra hagar när vi flyttade in, brast inte alls, knappt med verktyg......)
* Taggtrådsstängsel
* Fasta stängsel med fel hål/nätstorlekar.

Vi har elrep och är mycket nöjda med hur det har fungerat, både i hantering, hållbarhet och även vid ovanstående olycka!

Fakta!
Rep (åtminstone t o m 8 mm) går av vid tillräckligt hårt "drag"!
Isolatorer går av/släpper/lossnar vid tillräckligt hårt "drag"!
Rep släpper från hästen, om denna stökar tillräckligt.

"Tillräckligt" ovan, är vad åtminstone ett "normalt" halvblod klarar av att utföra, och behöver inte innebära några skador på hästen.

Åsikter!
Rep, och andra stängselmateriel också, som hamnar runt ett hästben, sitter fast så länge det inte slackas, dvs så länge hästen drar. Alla material kan i detta sammanhang skära in i hästens ben. Hur mycket beror på en mängd faktorer.
Elen, i detta fall, är av förvärrande karaktär. Att sitta fast i staketet är en svår sits för hästen. Utsätts den dessutom för kraftiga elpulser varje sekund i benet, blir det så mycket värre.

Det finns inget bra staket för hästar, bara mer eller mindre lämpliga.
Det bästa komplementet till staket, för att göra dessa så lämpliga som möjligt, heter bra hagar och bra hästhantering.

LIA

Ser du inte orimligheten? :confused: Du lämnar bara 20% kvar till alla andra stakettyper, till sparkar, till gropar och grenar osv!

Vilka är "dom"?
Var finns statistiken?

Inser du allvaret i att komma med påståenden typ ditt? Risken är, att det verkligen uppfattas som fakta!

LIA

granger skrev:
Hej alla!
Tänkte ta hem min pålla i höst och ska stängsla hage till henne. Ska jag välja runda elrep eller platta elband? Till saken hör att jag (förhoppningsvis) kommer ha en lite fölis vid hennes sida till midsommar. Har ni erfarenheter att dela med er av vad gäller elrep och elband...vilket är bäst? Planen är även att ha trästaket utanpå åtminstone när fölis kommer, men fölis måste ju även lära sig vad el är...

Tacksam för svar!
//Granger

Jag bor ju strax utanför Örebro och har valt att ha elrep i min hage. Detta pga att det blåser något grymt här på närkeslätten och elbanden håller inte för blåsten utan blåser till sist av. Speciellt de riktigt breda banden där vinden får ordentligt tag. Annars är fördelen med elband att hästarna har lättare att se banden och de går lättare av om hästen bestämmer sig att gå i närkamp med staketet.

Dock finns det små nipplar (kommer inte ihåg vad det heter) som man kan sätta på elrep. Dessa nipplar skär av repet om det utsätts för en intrasslande häst.

Lycka till med hagbygget!

/Lizzie

Kan inte annat än hålla med! Men vill gärna tillägga:

* Se till att ALLTID ha tillräcklig el på tråden och använd ej för svagt aggregat! Det gör att om hästarna går emot, får de respekt för tråden och låter bli vid nästa tillfälle. Det här var vårt problem tidigare när unghästen gick igenom, stötarna vid stängselkontakt var bara <b>lite</b> avskräckande....

* Konstruera hagarna så att det inte finns fållor där hästarna kan känna sig trängda (av varandra eller annan möjlig upptäckt "fara").

* Höjden på trådarna skall vara konstant, dvs inte skifta mellan olika delar av hagarna (= slarvigt jobb). För häst skall alltid minst två trådar användas.

* Ha en regelbunden tillsyn, dvs mer än bara daglig som är vanligt! Skulle en häst fastna är det av största vikt att upptäcka det snarast.

Också:
Alla stängsel avsedda för häst går av vid rejäl belastning, eftersom hästen är ett flyktdjur. Annars är stängslet inte avsett och konstruerat för häst! Med alla typer av stängsel kan olyckor inträffa, av mer eller mindre allvarlig art.

Jag har hört oseriösa utsagor från förespråkare både för elband, franskt elband, elrep och wire om att deras stängsel minskar olycksrisken rejält. Men aldrig fått någon tillförlitlig källa eller undersökning!

Elrep tycker jag nog håller bäst, elband är tyvärr väldigt tunna och lossnar VÄLDIGT lätt när det är stormigt ute..

Vet någon vad man kan köpa mässingskapslar.
Tack på förhand.
Teddy

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: cassiopeja
·
E
  • Låst
Avel Hej! Har ett sto som enligt beräknad dräktighetstid ska föla vilken dag som helst. Är dock mycket fundersam på om hon verkligen är... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 985
Senast: ameo
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Myzan87
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 115
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka