• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Getaway_hon
  • Startdatum Startdatum
G

Getaway_hon

Är lite nyfiken. Ska iväg och provrida en intressant valack i helgen. Han är efter Eloge 738. Någon som har en avkomma efter honom? Skulle vara kul och höra lite hur eran häst är i temperament och sådär. Har sett bilder av Eloge och tycker att han ser väldigt trevlig ut.

Sv: Eloge?

Har bara ridit en häst e. Eloge, jättetrevlig med fina gångarter men 'knepig' att rida, dvs väldigt rädd och fjantig och när hon blev rädd så stack hon och var svår att få stopp på. Enligt min mening var hon dock väldigt korrekt exteriört och tävlades tom LA innan en skada satte stopp.

Har haft en Eloge-avkomma på nära håll, och den var otroligt fin, bra gångarter, hoppade supertrevligt, tävlade LA innan mystisk hälta satte stopp för vidare tävlande, och sen fick hon benet avsparkat innan hon hann bli frisk. Den var som sagt supertrevlig, men bara när hon ville... superknepig när hon satte den sidan till, kunde stegra sig på tävling för hon inte ville gå in på banan, nästa klass gick hon nolla, flög i luften för "ingenting" och spände emot allt hon orkade.

Såg en Eloge-valack på tävlingarna på klubben för några år sen. Jättelik den jag beskrivit ovan, och alla från vårt stall log igenkännande när den började vara istadig på banan... så det är nog inte ovanligt att de är lite viljestarka.

Jag hade förmånen att få träffa eloge på nära håll för några år sen, då han fortfarande var i livet. Han stod nämligen på gården där jag red och senare också jobbade lite. Jättetrevlig hingst, snäll att ahntera i boxen, väldigt kelsjuk. Häromkring finns en hel del eloge-avkommor, just pga. att han stod här, och de jag känner lite närmre verkar stämma rätt så bra in på de andras beskrivningar = viljestarka men duktiga. Och av någon anledning rätt så skadebenägna, tyvärr, men det kan ju handla om otur också.

Fick förresten se en helt underbar video från flyinge där jan brink red honom :love: :love: :love:

Vilken trav den killen hade! Det fanns ingen chans att sitta ner i den ökade traven, han liksom sköt jan uppåt-framåt i vartenda steg. Det var imponerande att se en sån trav, och väldigt trevlig i formen var han också...

Vi hade en avkomma, hon blev tyvärr bara 8 år på grund av mystisk hälta som aldrig blev bra (det hela började redan när hon var 4-5). Det var en ganska "konstig" häst, hon var otroligt vacker, mycket social och gosig (skulle aldrig med vilje göra illa någon!), rörde sej som en GUDINNA (när hon inte var halt). Men ganska konstig mot andra hästar - kunde bli helt knäpp och jaga dem runt hagen utan anledning, vissadagar stod hon helt ensam vid hösilage-balen då hon inte släppte någon av de andra nära. Sista åren rätt opålitlig att rida då hon kunde få tupp-juck helt utan anledning och inte gå att få kontakt med. Var väldigt snäll att rida in dock, och det där knepiga började när hon började vara halt så det hade nog med smärta att göra.

Bland annat en gång när jag skulle rida henne, så skulle vi skritta förbi en som höll på att skotta snö från ett tak. Hästen tittade, lade märke till vad de gjorde och vi fortsatte. Helt plötsligt bara svängde det om i huvudet, hon tvärvände och "stack" - fast på hennes speciella vis då hon mest stod på stället och lättade i fram, bockade om vartannat och inte gick att få kontakt med. Satt av och efter att hon studsat klart så var det bara att vända igen, sitta upp och rida vidare....

Vet inte om jag skulle kalla henne viljestark, snarare schizofren. Ena stunden supersnäll, nästa monster, ena stunden cool och lugn, nästa helt blockerad av rädsla.
har hört om fler Eloge-avkommor som varit mycket lika och till och med hanterat rädsla på samma sätt (detta studsande på stället då hon bockade och småstegrade om vartannat)?

Men hon var verkligen fantastiskt vacker och rörde sej som en gudinna när hon satte den sidan till - mjukt med massor av aktion. Det hade hon definitivt inte fått från sin mor som var ganska tung och tråkig i gången. Dessutom VAR hon alltid supersnäll mot människor, vi upplevde det som att hon själv tyckte att hon kom bättre överrens med människor än andra hästar - att hon var lite småförvirrad i vad hon egentligen VAR (dvs att hon själv upplevde sej själv mer som en människa än en häst....).

Senast ändrad:

Har en kompis som har ett sto efter han, hon fick som 5 åring bedömning 9:or rakt igenom. En av dom trevligaste hästar jag har träffat men hade endå lite extra vid ridning. Enda gång som vi såg humör på henne var när hon fick föl och skulle uppfostra fölet, där var det hårda bud.
Hon var näst intill korrekt extriört, fina gångerarter å jag gilla hennes humör.
Men som sagt olika från häst till häst både med humör, extriör, gångarter och skaderegister.

Så åk å prov rid honom och utgå istället efter vad du känner. känns han trevlig så spelar stammen ingen roll han är ju valack!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 924
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka