• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lunaedies
  • Startdatum Startdatum
L

Lunaedies

Hej! Är nyfiken på landets alla avkommor och släktingar till denne hingst. Kan ni inte visa upp era och berätta om dem?:)
Gärna om ni vet något om Elmshorn själv också förstås!
Mvh/Lunaedies

Heidelberg
1997, brun valack, 1,75 cm
Elmshorn - Goenland de Normandie
23400717.jpg

23400721.jpg

Heidelberg kallas till vardags för Kalle och ägs av Kallebus här på Buke som så vänligt låter mig rida hennes fina häst!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elmshorn?

Hej! Jag är också jätteintresserad av Elmshorn och hans avkommor. Jag betäckte mitt Quartersto med honom och den 8/5 fick jag en underbart söt hingstunge. När han föddes var han 90 cm i mankhöjd. Nu, efter 4 mån. har han vuxit till 117 cm. Men jag har hört att Elmshorns avkommor växer sent. Att dom oftast är snälla men busiga.
Han heter Lord Loxley LT men kallas "Elliot". Han nafsar och smakar på allt. Han är väldigt kelig och söt men samtidigt riktigt fräck och Hingst-busig. Kan tyvärr inte lägga in bild. Ska försöka lära mig???

Vilken intressant blandning! Hur kommer det sig att du valde en sådan typ av hingst till din quartertjej? Det verkar vara lite ovanligt att korsa quarter...:)
Jag har ju precis nyligen lärt känna Kalle om vet inte så mycket om hans utveckling från unga dagar men om jag kan locka in "Kallebus" kan hon säkert berätta massor! :bump:

Vilken luring :D

Jo Kalle är en fin pojke! Snäll men busig.
Han har alltid varit sån men han var busigare som ung givetvis.
Att dom växer sent stämmer väldigt väl på honom och klumpig blev han, klev på både mig och sig själv men det växte han ifrån (nästan allt iallafall:p)

Jag har ju jobbat hos familjen Hugoson så jag känner Elmshorn ( och en hel del av hans avkommor.)

Kungen i stallet!
När Elmshorn var hemma så var det ingen som kunde missa det.
Han var inte skrävlig och bråkig, han har liksom bara en viss pondus. Man respekterar honom och gör man inte det så påminner han en (min näsa glömmer det inte:angel:)

Kalle fick jag till låns av Helena när han var tre år. Tack för förtroendet! :bow:
Men sen kunde jag ju inte låta bli att köpa honom och det var mycket för att han var efter just Elmshorn.
Det är något speciellt med hans avkommor, inte dom vackraste unghästarna man sett men när dom växt klart.. jisses vad fina dom blir!

Min absoluta favorit var Emmelord H.
Elmshorn-Optimist-Orkan
En liten pojke som nog inte blev mer än 155cm men hans mor Orchis var ju inte mycket över ponnymått.
Väl proportionerad, väl balanserad och en otrolig kapacitet.
Reds så småningom av Emma Emanuelsson som placerade honom i stora klasser. Nu har jag tyvärr ingen koll på var han är. Någon som vet?

Hans avkommor brukar ha humör! Snälla för det mesta men passar det inte så lär det inte gå obemärkt förbi.
Den som rider en Elmshorn avkomma får inte vara feg men när man är överrens med dom så är det bland det bästa man kan sitta på.

Ser fram emot fler bilder och berättelser!
Hoppas någon har en avkomma uppfödd på Bäcka gård dvs. av Stall H eller Heliotrop AB.
Kanske en av mina bebisar!? hoppas!

Oh! trevligt! Då får vi hoppas på att vi besök här i tråden snart då!

Jag gillar Elmshorns avkommor, jag ska nog lägga honom på ett av mina ston nästa år.
Vad jag har fått intrycket av har hans avkommor mycket vilja och "go" i sig. Rätt tuffa individer dom jag har träffat iallafall.
Men jag gillar hästar som är lite tuffare så jag gillar hans avkommor som jag har träffat.

Inte min häst men red den på mitt förra jobb väldigt mycket.
Bestämd dam med väldigt mkt fart i sig och väldigt väldigt speciell att rida men gudasnäll på marken.
e: elmshorn ue: King of Diamond
n580170023_1800980_9575.jpg

Ett par bilder på en Elmshornavkomma på Falsterbo i somras, hon är född -03 och morfar är Feliciano.
Galopp.
Hopp.

En snabbtänkt, positiv och känslig häst. Strax över 160 i mankhöjd.

Har ett sto f2003 e.Elmshorn-Zadok

En liten dam med mycket humör. Hoppar bra, orädd, försiktig och bra gångarter. Mycket temperament och het. Tävlar idag som 5 åring 1.20-1.25 klasser lekande lätt.

20769857.jpg

Sto F 1998 eElmshorn-Optimist
Tävlade henne endast upp till 1.10 innan hon skadade sig igen. Hoppa allt, försiktig och en riktig liten speedhäst. Mamman Orchis har lämnat många fina avkommer men tyvärr har inte denna dam fått visa vad hon går för pga skador.

20136881.jpg

Hej! Är nyfiken på landets alla avkommor och släktingar till denne hingst. Kan ni inte visa upp era och berätta om dem?:)
Gärna om ni vet något om Elmshorn själv också förstås!
Mvh/Lunaedies

Heidelberg
1997, brun valack, 1,75 cm
Elmshorn - Goenland de Normandie
23400717.jpg

23400721.jpg

Heidelberg kallas till vardags för Kalle och ägs av Kallebus här på Buke som så vänligt låter mig rida hennes fina häst!

Gissar att han är under stoet Vidi?
I så fall har jag ridit både hans mamma och en av hans bröder :)

Camilla

Emsan
Vad heter stoet u. Orchis?
Mitt minne är inte vad det borde vara nu på kvällen :angel:
Det måste vara det första fölet jag skötte på Bäcka gård ?!
Var det Emmiline H eller blandar jag ihop namnen nu?
Det var en riktig tuffing med många egna och ofta bestämda åsikter.

Senast ändrad:

Hej Emsan! Vad kul att du hittade hit. Ja, nu har mitt Elmshorn-föl hunnit bli 4 mån. Man kan följa en del av hans bravader på min Blogg. Han har utmärkt sig från den dagen han föddes.
Varför jag valde Elmshorn till min Quarter? Ja, hon har varit en mycket duktig hopphäst, för att vara en Quarter på 154 cm. Så en hopphingst skulle det va. Jag var inne på att använda Aerline H. Men när jag fick Videon från Heliotrop bytte jag till Elmshorn. Just för hans enorma vilja och kapacitet i hoppningen. Jag visste att det kunde bli en riktigt tuff häst.
Jag hoppas bara att jag fixar att hålla honom på jorden. Men han är samtidigt mycket snäll, bara busig. :love:

Är inte speciellt lik henne på fotot, tyckte han var mer lik när jag såg honom på hopptävling i Åstorp för ett antal år sedan. Men kommer ihåg henne som grövre än vad din häst är även om hon inte var grov för sin generation. Tycker hans bror(Briouze) är mer lik henne, kanske för att dom har väldigt samma fuxfärg båda två.

Låter även som din är mjukare i temperamentet än vad hon var och även än hans bror. Vidi fungerade bra i ridskoleverksamheten även om hon var en dam med humör som visste vad hon ville.

Verkar som om hon överlag fått väldigt stora avkommor för dom tre som jag känner till är allihop(inklusive din) gått och väl över 1,70.

Har tyvärr inga foton på henne men finns ett antal på hans bror om du vill se.

/Camilla

Hej Emsan! Vad kul att du hittade hit. Ja, nu har mitt Elmshorn-föl hunnit bli 4 mån. Man kan följa en del av hans bravader på min Blogg. Han har utmärkt sig från den dagen han föddes.
Varför jag valde Elmshorn till min Quarter? Ja, hon har varit en mycket duktig hopphäst, för att vara en Quarter på 154 cm. Så en hopphingst skulle det va. Jag var inne på att använda Aerline H. Men när jag fick Videon från Heliotrop bytte jag till Elmshorn. Just för hans enorma vilja och kapacitet i hoppningen. Jag visste att det kunde bli en riktigt tuff häst.
Jag hoppas bara att jag fixar att hålla honom på jorden. Men han är samtidigt mycket snäll, bara busig. :love:

Haha mamma! Det är inte bara du som ska hoppas kunna hålla honom på jorden ;) Är ju tänkt att jag ska rida honom sen... :P
/"Lintrollet"s dotter....

ja du har rätt, det är Emi.
Väldigt trevlig häst, helt underbar att rida.

20136881.jpg

Senast ändrad:

Vad kul att få se Emi igen, även om det bara är på bild.
När jag började på Stall H så var hon ett halvår och vägrade att ta på grimman för hon hade lite dåliga erfarenheter med vet. + grimma.
Mycket jobb för mig och många morötter till henne :angel: men det är sådana hästar man kommer ihåg!

Camilla

Jo, han är mjuk och fin i temperamentet men ibland så kommer dom lite skarpare tendenserna fram.
Det har jag hittils skyllt på hans far men det kommer kanske en hel del från mödernet ?!

Givetvis är jag sugen på att se bilderna, alltid kul att jämföra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka